Det här är ingen tävling utan en inspirationskälla för vad man kan göra för miljön. Jag gör följande:
1: Har stängt av mitt kylskåp och köper inga kylvaror.
2: Äger ingen bil, åker kollektivt och flyger inte. (Jag har en husbil för semesterbruk dock men den ska avvecklas).
3: Bor i en liten etta.
4: Har skaffat jobb i samma ort som bostaden för att kunna cykla till jobbet.
5: Källsorterar allt.
6: Tvättar mina kläder med tvättnötter (vet ej om det är optimalt ur miljösynpunkt men känns bra just nu).
7: Köper bara kvalitetsprodukter och har dem tills de inte längre går att använda/laga. Söker miljömärkta varor.
8: Är vegan.
9: Lagar min mat en gång per dygn i övrigt är min spis kall.
10: Köper mat som är odlad så nära min ort som möjligt och alltid ekologiskt om möjligt. Gärna på lösvikt. Har tagit bort lyxvaror som inte ger något direkt näringsvärde såsom läsk och godis.
11: Duschar så kort som det är nödvändigt och bor med sänkt innetemperatur.
12: Använder så lite artificiellt ljus som möjligt.
13: Har en bärbar dator som drar mindre energi.
1: Har stängt av mitt kylskåp och köper inga kylvaror.
2: Äger ingen bil, åker kollektivt och flyger inte. (Jag har en husbil för semesterbruk dock men den ska avvecklas).
3: Bor i en liten etta.
4: Har skaffat jobb i samma ort som bostaden för att kunna cykla till jobbet.
5: Källsorterar allt.
6: Tvättar mina kläder med tvättnötter (vet ej om det är optimalt ur miljösynpunkt men känns bra just nu).
7: Köper bara kvalitetsprodukter och har dem tills de inte längre går att använda/laga. Söker miljömärkta varor.
8: Är vegan.
9: Lagar min mat en gång per dygn i övrigt är min spis kall.
10: Köper mat som är odlad så nära min ort som möjligt och alltid ekologiskt om möjligt. Gärna på lösvikt. Har tagit bort lyxvaror som inte ger något direkt näringsvärde såsom läsk och godis.
11: Duschar så kort som det är nödvändigt och bor med sänkt innetemperatur.
12: Använder så lite artificiellt ljus som möjligt.
13: Har en bärbar dator som drar mindre energi.