Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Läst på myggfeber.se: ”De bästa myggmedlen är medel innehållande DEET vilket är en kemisk substans som det amerikanska försvaret har forskat fram för flera sedan. Den högsta tillåtna halten av DEET inom EU är 20 viktprocent.” Är DEET 20 det samma som 20 viktprocent? I sådant fall har vi en lång resa till 50 och 80!
Ta med: Tidningspapper. Jag brukar välja en fredags- eller lördagsdel av DN, en som innehåller ett stort korsord. Då har man alltiett läsning/tidsfördriv & avfuktningspapper att stoppa i kängorna. Knöla ner på kvällen, ta ur på morgonen, släta ut och rulla ihop. Torrt till kvällen för återanvändning. Väger inte mycket.
"Fast exakt samma fråga uppkommer än en gång, nämligen vilka myggmedel har "folk från trakten" testat?
Tycker det hade varit märkligt ifall inte ett enda myggmedel på marknaden (eller hemkokt i timmerstugan ) funkade."
På 80talet hade svenska myggmedel 50% deet och det fanns ändå gånger man upplevde att det inte funkade under myggexplotionen. Hälften djungelolja och hälftens Wilmas är ett dundermedel.
tänk på att välja ett skydd som ger ett mekaniskt skydd mot UVA.. vanliga traditionella solskydd ger primärt UVB skydd och lindrar den ytliga brännan men inte de skadliga djupgående UVA strålarna.. det bästa är naturligtvis att täcka huden med kläder de skadligaste timmarna mitt på dagen och sedan njuta av solen dom andra timmarna..
(solskyddstillverkarna gör en stor grej av UVA skydd efter att deras 30 år lång bluff uppdagats, de flesta ger inget verkligt UVA skydd..)
På 80talet hade svenska myggmedel 50% deet och det fanns ändå gånger man upplevde att det inte funkade under myggexplotionen. Hälften djungelolja och hälftens Wilmas är ett dundermedel.
tänk på att välja ett skydd som ger ett mekaniskt skydd mot UVA.. vanliga traditionella solskydd ger primärt UVB skydd och lindrar den ytliga brännan men inte de skadliga djupgående UVA strålarna.. det bästa är naturligtvis att täcka huden med kläder de skadligaste timmarna mitt på dagen och sedan njuta av solen dom andra timmarna..
(solskyddstillverkarna gör en stor grej av UVA skydd efter att deras 30 år lång bluff uppdagats, de flesta ger inget verkligt UVA skydd..)
Solskyddskräm är riktigt effektiv när den syns , det vita är titanoxid skall reflektera tillbaka ljus , fast om funktionen skall vara riktigt effektiv måste man gå runt och se ut som ett spöke.
Spelar kanske mindre roll att man ser ut som en idiot uppe på fjället om det är öde...
Njaeee... Är väl gammeldagsmen jag gillar böcker. Att läsa bläddrandes är meditativt. Och fokuserande. Med en mobil "ska man bara" kolla något. Använder inte heller GPS, litar mer på karta och min egen förmåga. Saker som drivs av batteri har jag bittert fårr lära mig att inte förlita mig helt på...
//Karolina som faktiskt ör uppvuxen på 80-talet...