Nu flyger jag bara skärm. Har sett en del hängglidare och träffat en del piloter. Själv tycker jag hängflyg ser kul ut när de väl flyger, dock verkar de lite otympliga att släpa runt med och jag tycker det verkar tungt att starta med. Någon som flyger häng får väl rätta mig om jag gissar fel.
Vad är prisskillnaden? Speciellt om man vill hyra utrustningen första tiden?
Jag tror skärm är billigare. Ny skärmutrustning 25-30000, begagnat från 5-10000. Vad jag har hört så är hängglidarna dyrare, dock har de ett längre liv och håller nog andrahandsvärdet bättre om du vill sälja senare.
För skärmflyg brukar man få låna skärm under elevutbildningen. Hyra kan vara svårt, möjligen kan man betala för att hyra en skärm per dag av en del skärmflygskolor. Annars är det bra om du skaffar skärm efter avslutad elevkurs, man glömmer så fort i början. Jag har träffat ett antal personer som har gått kursen på nytt, därför att de inte köpte nån skärm och sen inte har övat på ett år efter kursen och glömt allting. Jag tror situationen är likadan för hängglidare.
Vilket är farligast?
Jag tror det är ung liknande olycksstatistik mellan skärm och hängflyg. Bägge farkosterna har väl sina för- och nackdelar. Det går att göra bägge sporterna farliga om man är övermodig och flyger utanför sina begränsningar.
Lättast att lära sig?
Jag tror skärm, av den enkla anledningen att den dels är lättare, dels är smidigare att ta med sig. Jag tror därför att man dels orkar hålla på längre när man övar, dels kommer ut och övar mer. Teoridelen borde väl vara liknande för bägge sporterna, så det borde vara den praktiska delen som skiljer sig.
Skillnad på fysiska krav? Jag väger bara 50 kg...
Flygskärmutrustning 15-20kg (skärm, sele, nödskärm, instrument, vatten?, godis, annat du vill ha med dig när du landar). Om du är lätt (du är lätt
så har du en mindre (lättare) skärm och mindre (lättare) sele så jag gissar på botten av intervallet där. Om du köper lättviktsutrustning så kommer du under 10kg. Det är vikten på hela utrustningen när du släpar den till och från starten, när du väl startar så drar du ju upp vingen i flygläge så där släpar du på mindre, säg 10kg då. Det behöver du kunna ta några löpsteg med om det är lite vind, är det mer vind så behövs inte det, då lättar man oftast på första eller andra steget.
Hängglidare väger mer, jag vet inte exakt hur mycket men om jag skulle gisssa så 25kg och uppåt?
Annat jag borde tänka på?
Några praktiska funderingar: De hängglidare jag har sett har ihopfällda blivit ett paket på en sådär 6 meter, som väger 25-35kg. De skall förvaras nånstans, om du inte kan ha den på flygfältet så skall den transporteras dit och hem, du kanske vill ta med den på resor?
En flygskärm inkl sele packas ihop i en packsäck ung lika stor som en stor ryggsäck, man brukar få ta med den på flyget för några hundralappar. Du kan ta med den i sittliftar i stolen bredvid eller på golvet i en kabin. Man får in ett par flygskärmar i de flesta bilar. Den ryms i lägenheten.