Om vi då i stället utgår från en rese/event/uthyrares perspektiv och får för oss att en samling skall ske med kajaker som någorlunda klarar öppet vatten i skärgården eller längs kusten.
En viss mått av försiktighet måste tas och både egen och gruppens säkerhet är viktig, så därför bör kajakerna klara den förväntade turen. Geniet kommer då på tanken att kalla det havskajkträff för att slippa mindre lämpliga flytetyg som kan orsaka dödsfall och lidande inte bara för den enskilde. Den geniale glömde i förbisvängen att fundera djupare i frågan ang bärighet hos kajak med fullpackade skott och fullt vattenfylld sittbrunn.
Tvärt om mot vad som påstås tidigare i tråden vill jag hävda att de så kallade Eng-havskajakerna har väldigt liten volym i ändskeppen samt att del av denna ofta innefattar skedda box. Fyller man på flitigt med packning utan täta påsar minskas bärigheten ännu mer samt om kajaken blir helt vattenfylld i mittbrunnen, så en definition att en kajak bör flyta med fullt packad och med vattenfylld sittbrunn kan ju vara ett förslag och gärna kunna bära även den som suttit i, sittandes i den vattenfyllda kajaken tex.
Kajak-kyrkan har jag ju nämnt tidigare och där gäller personligt ansvar om egen säkerhet, men risken är att satanisterna känner sig uteslutna och det vore ju lite taskigt då de kanske kan bjuda på mycket underhållning och hyss.
Ytterligare en variant blev jag bjuden på för några dagar sedan och som jag troligtvis tänker haka på om jag inte får förhinder är detta som jag ser som ett bra exempel på hur en träff kan arrangeras:
En kostnadsfri motionsrunda med kajak!
Vi är några stycken som tänker paddla kajak från Klintemåla den 20 juli kl 11.00!
Det spelar ingen roll vad du har för kajak eller hur fort du kan paddla,
bara du har ett gott humör är du välkommen att komma med!
Vi paddlar Klintemåla – Vinö – Karlskär (där vi gör ett lunchuppehåll mellan kl 13.00 – 14.00 – du tar med egen lunch) – vidare till Älö – sedan tillbaka till Klintemåla. Vi är åter ca kl 16.00. Då kommer vi att ordna med mat i hamnen för de som vill - betalning sker till Klintemåla sommarbutik.
Det finns inga funktionärer, inga följebåtar. Vi ställer krav på gott omdöme och sunt förnuft för dig som ställer upp.
Var och när? Klintemåla (som ligger mellan Västervik och Oskarshamn i Misterhultsskärgård).
Vi paddlar den 20 juli med start kl 11.00. Parkeringsplatser för bilar finns.
Anmälningsavgift Det är gratis att vara med. Men skänk gärna en peng till Sjöräddningssällskapet - om du vill – de gör en god gärning året runt i Sveriges skärgårdar.
Priser Ära och berömmelse till alla som tar sig runt
Vad du bör ha med dig! Det är helt och hållet upp till dig. Det kommer INTE att finnas några funktionärer, inga matkontroller, inga vätskekontroller, ingen support ö.h.t. Men för att ha det så bra och säkert som möjligt bör du ha med dig minimum:
- Sunt förnuft och stor respekt för havet.
- Vatten och lunchpaket
- Klocka som visar tiden.
- Karta, sjökort och kompass.
- Flytväst.
- Extrakläder i vattentät säck.
- Mobiltelefon i vattentätt fodral, som du kan komma åt under paddlingen.
- Papper och penna
- Flottör och pump.
- Sopsäck för skräp.
mm
Övrigt Denna motionsrunda har ingen organisation, alla deltagare är sina egna organisatörer. Motionsrundan kommer naturligtvis att ställas in vid hårt väder eller dimma. Alla som är med ställer upp på egen risk och på eget ansvar, och förväntas ha omdöme nog att själva avgöra om förhållandena är såpass goda att det är värt att ge sig av. Den som hellre kollar på sjökort än vanliga kartor kan nyttja Eniros sjökort online.
Eftersom motionsrundan arrangeras av deltagarna själva är ALLA varmt välkomna med förslag till hur motionsrundan kan förbättras. Huvudtanken är dock att alla ska kunna vara med, utan behov av funktionärer, samt att det skall utvecklas till en folkfest. Väderprognoser kan du bl.a. hitta på Klart.se eller på SMHI
Har du några frågor kan du kontakta:
Daniel Axelsson tel: 0705-49 36 59
David Ibison tel: 0735-22 52 80
Peter Thore tel: 0705-40 20 04
Thomas Lidberg tel: 0702-06 39 39
Anders Nilsson tel: 0706-97 67 54