Jag har ingen länk och sitter hemma och källan är Utemagasintets senaste pappers-nr som ligger på jobbet om du vill nagelfara så gå och handla.
Varken jag eller Ingvar har designat Sport 600 eller på något vis påverkat designen, men medverkade tillsammans med Stockholm Kajak och Seabird till att tillhanda hålla kajak. Ansvarig för testet var Lars Larson om jag mins rätt samt att vi skrivit till redaktionen och påpekat avsaknad om uppgifter ang det genomgående röret samt att vi inte fått något svar.
Som jag skrev så var det mentaliteten jag var efter och inte detaljer.
1 Havskajak är endast en kajak enligt Micke Rosén och SWIMAS definitioner och allt annat utan för detta protokoll skall med förakt bespottas.
2 Nya ideér eller tankar är olagliga då protokollet är bindande för all framtid.
3. Protokollet får ej i frågasättas och kättare bör brännas eller brännmärkas för all framtid.
Det är denna mentalitet jag ifrågasätter och som jag tydligt har observerat i skrift och gärning.
En diktator är någon som dikterar och tydligen har Mikael och SWIMA skrivit ett diktat, samt förväntar sig rättning i leden eftersom du så hövligt befaller mig "ge oss..."
/Kåre
Vilken fruktansvärt kall, fientlig och hård värld ni verkar leva i där nere i Västervik. I krig är ni, motarbetade är ni av förbund, andra ondsinta kajakmånglare i Solna, kajakpress och diverse individer med mer eller mindre inflytande över oss godtrogna och lättlurade kajakkonsumenter. Måste vara jobbigt att vara utsatt för en sådan konspiration av diverse ondsinta makter som enbart sysslar med desinformation.
Eller, kanske det vore på sin plats med läsning av historian om Don Quijote? Ett exempel, den problematik, den "systematiska mobbing" ni är utsatta för, det förtigande om viktiga uppgifter ni skrivit till Utemagasinets redaktion och påpekat (att de inte tar upp att er kajak har ett järnrör genom skrovet), låt oss titta närmare på den "mobbing" ni är utsatta för.
Senaste numret av Utemagasinet. Test av 5 "Lättdrivna milslukare för sportiga långfärdspaddlare. Alla kajaker beskrivs i en enspaltare och det hela avslutas med ett plus och ett minus. "Saknar handtag och däckslinor" anges under minus på er kajak, Seabirden. ALLA 5 kajaker får ett minus, för att ta ett exempel, P 65 XP 18: "Låg kursstabilitet. Svårt att få till bra sittställning". På vilket sätt är det ni i Västervik som är utsatta för "systematisk mobbing", alla får ju något uppräknat under minus?
Sen får man minsann inte missa att skriva att just er kajak har ett järnrör genom skrovet vilket ni då uppenbarligen har skrivit och påtalat, utan respons från redaktionen. Vilket hedrar dem. Kan tänka mig att alla representanter för de kajaker som är med anser att någon detalj i just deras konstruktion är extra bra, extra värd att påtala vilket står dem fritt i sin egen marknadsföring.
Med vilken logik är det just ert järnrör (som ni skriver mycket om i er marknadsföring) som man inte får missa att skriva om? Point 65 missar aldrig i sin marknadsföring att skriva om designprocessen och designern bakom XP 18, inte heller det skriver Utemagasinet om men jag har svårt att tänka mig att de därför skriver brev till redaktionen med klagomål om det. De fortsätter i stället att utveckla nya och befintliga produkter. Samma sak lär väl gälla alla andra kajakmärken som är med i testen men, det är bara ni i Västervik som återigen är motarbetade och mobbade.
Det där s.k. "kriget" ni utkämpar tycks ni vara rätt ensamma om, "Nya ideér eller tankar är olagliga då protokollet är bindande för all framtid" skriver du t.ex. Inget kunde väl vara mer fel. Medan ni utkämpar ert krig är resten av branschen upptagen med att designa och utveckla nya modeller och koncept, de verkar helt sonika skita fullständigt i er och ert krig. För oss paddlare betyder det att gränserna för hur, var och på vilket sätt man paddlar hela tiden flyttas framåt, vi tar tacksamt emot den utvecklingen, alltmedan Västervik gräver ner sig i skyttegravarna och drar på stålhjälmen.
För övrigt tänker jag fortsätta att paddla havskajak så länge jag tycker det är en sådan, detta oavsett om jag sitter i en plastbalja för lek och surf eller en roderförsedd milslukare. I godan ro och utan att ens skänka det faktum att någon i Västervik eller någon annan stans i världen inte skulle definiera det jag sitter i som en sådan. I couldn't care less som man säger.