Vad är din dagliga laddning?

I min ryggsäck (som jag har med mig 99% av tiden när jag går bortanför kvarteret) finns
en SAK
en filmrulleburk med tändstickor
en skruvmejsel med 4 bits
almenacka
busstidtabell
en kompass, sitter på axelremmen, men ibland är den bortmonterad.

Jag tar alltid med mig telefonen.

I jackan finns oftast en kulspetspenna och ett anteckningsblock.

Ut i skogen tar jag
en digitalkamera
en 50 cl PET med vatten

Övrigt beror på vad syftet med turen är.
Nu för tiden följer nästan alltid minst en bok med för artidentifikation, exempelvis träd, svamp, mossor etc.

Leatherman MUT verkar lite frän. Vet du hur många versioner den finns i.

Seved
Det är en mycket fin tång på pappret men det finns vissa grejer som stör mig. För det första så fattar jag inte poängen med 154CM-stål i samband med wire-cutters?!? Det här stålet är ju tämligen skört eftersom det handlar om ett rostfritt sådant med en tämligen hög andel kol i matrisen.

Samtidigt så är knivbladet tillverkat i 420HC. Det tycker jag är en miss. Det är här man borde använt 154CM-stålet!! Till wire-cutters borde man i stället använt ett verktygsstål.

Kniven är specialdesignad för militär och innehåller en del verktyg som jag personlign kan vara utan, t ex rengöringsborste, den extra grova sågen, mutter overriden och skrapan för bronsbrickor.

Allt som allt tämligen onödiga detaljer för en civilist.

~Paul~

tackar, tackar
i lätta tuben som alltid är med finns:

ståltråd grov 10cm
ståltråd tunn 3m
fiskelina av typen oelastisk 0,12mm 10m
sytråd 2m
halvgrovt "fiske garn" 5m
två tändstickor med litet plån
ca 7mm av en smältlim stav
synål
vattenreningstablett från försvaret
2liters fryspåse
4cm ventilgummi
4cm blyerts stift (att skriva med)
skalpell blad
säkerhetsnål
fiskekrok

jobbar på att försöka få i en alvedon också men det börjar bli fullt

btw. fler tips på minimalistiskt förbrukningsmaterial mottages tacksamt
Hhaaha, här var det till att vara "alltid redo". Mitt enda förslag är kanske att det borde ingå Alvedon (som du skriver), plåster, bomull samt vaselin.

~Paul~

I min ryggsäck (som jag har med mig 99% av tiden när jag går bortanför kvarteret) finns
en SAK
en filmrulleburk med tändstickor
en skruvmejsel med 4 bits
almenacka
busstidtabell
en kompass, sitter på axelremmen, men ibland är den bortmonterad.

Jag tar alltid med mig telefonen.

I jackan finns oftast en kulspetspenna och ett anteckningsblock.

Ut i skogen tar jag
en digitalkamera
en 50 cl PET med vatten

Övrigt beror på vad syftet med turen är.
Nu för tiden följer nästan alltid minst en bok med för artidentifikation, exempelvis träd, svamp, mossor etc.
Du har ju en digitalkamera. Varför inte ta lite bilder ;).

~Paul~

Ytterligar en variant tillsammans med nyckelknippan.

Laddning4bild2.jpg

• Brunton Helios Stormproof Lighter
  • Surefire G2 Nitrolon
  • Casio G-Shock G 800L
  • Victorinox Outrider
~Paul~

Självklart! Gärna!

~Paul~

Ok, kommer en bild här.

Du ser min blåa Epox, med fyra bits. Min SAK med fodral, alla verktyg utfällda, filmburkrulle med tändstickor. Dessa har jag alltid med mig i ryggsäcken.

Ovanför en Firesteel, med ettantl paketsnören förenklare eldstart.

Tuben är min reparationstub. Cykelslang på utsidan,med nålar instuckna under, sytrådoch "persienntråd" rullat utanpå. Silvertejp. Ska rulla nått snörerunt också senare. Det ligger i en plastpåse normalt.

Knivblad, strappband, säkerhetsnålar, samt två paket med respektive tändstckor och nylontråd/krokar/sänken. Där är även en stump postpkettråd. Tuben har kvar lite plats så jag vill fylla den med mer.

Tuben följer med ibland på mina skogsturer.

Missade min kompass med termometer ser jag nu.

Bilagor

• IMGP0892.jpg
    IMGP0892.jpg
    50 KB · Visningar: 454
Ok, kommer en bild här.

Du ser min blåa Epox, med fyra bits. Min SAK med fodral, alla verktyg utfällda, filmburkrulle med tändstickor. Dessa har jag alltid med mig i ryggsäcken.

Ovanför en Firesteel, med ettantl paketsnören förenklare eldstart.

Tuben är min reparationstub. Cykelslang på utsidan,med nålar instuckna under, sytrådoch "persienntråd" rullat utanpå. Silvertejp. Ska rulla nått snörerunt också senare. Det ligger i en plastpåse normalt.

Knivblad, strappband, säkerhetsnålar, samt två paket med respektive tändstckor och nylontråd/krokar/sänken. Där är även en stump postpkettråd. Tuben har kvar lite plats så jag vill fylla den med mer.

Tuben följer med ibland på mina skogsturer.

Missade min kompass med termometer ser jag nu.
Nice!! Tack för bilden. Jag kom på att jag hade en liknande uppsättning.

Laddning5.jpg

Till vänster i bild är en CanKeeper. Det är en vattentät burk (till 200 m) där jag förvarar vaselinindränkta bomullstussar för att göra upp eld med LightMyFire stickan (till höger i bild).

Bak till är min Casio Phys sittande i en vikbar kåsa. Längs fram i bild syns en Spyderco 109SLP "S", i 440C rostfritt bladstål, aluminium handtag samt laserskuret blad och handtag.

~Paul~

Här är vad jag har in bältet och i fickorna föe tillfället.

I bältet

I-bltet-1.gif

I fickorna.

I-fickan.gif

Det här artar sej till en kul tråd.

Seved

Här är vad jag har in bältet och i fickorna föe tillfället.

I bältet

I-bltet-1.gif

I fickorna.

I-fickan.gif

Det här artar sej till en kul tråd.

Seved
Kanon!!

Få se om jag ser rätt. Första bilden visar en Gerber-tång av äldre tillverkning (600?) och en av dina egna skapelser.

Andra bilden (förutom de självklara attiraljerna): 'Fenix Led-ljus, lättmetall-kapsylöppnare, ID-bricka, Leatherman Micra (nyckelknippan) och EKA Swede 38 vid sidan om.

~Paul~

PS Ja, tråden börjar bli intressant. Tack vare fler bilder ;)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg