Ny ModifyMaps och time out
Vi har nu fått en ny version av ModifyMaps som ska medge editering av den nya generationen topokartor (franska, svenska, kommande hollänska troligen).
Framför allt handlar det om att kunna återföra införa information som tappats bort ur källdata samt att rätta till skönhetsfel som "onödiga" labels (t ex HUS).
Det ska omedelbart sägas, att metoden att rensa filer i mp format efter konvertering med GPSmapedit och sedan återkompilera dem med cgpsmapper är brutal. Filstrukturen förändras. Det är i all hantering av garminformatet olämpligt att bryta upp färdiga img filer till textformat och sedan återkompilera dem. Samtidigt ska sägas, att erfarenheterna från den nya generationen topokartor är goda, det ser bra ut på skärmen (iQue). Tillvägagångssättet är inte användbart för att eftereditera i produktionsledet och kommer aldrig att användas av karttillverkarna.
Däför hoppas jag på nästa projekt mapModify2,som innebär att img-filerna redigeras i binärt skick, utan konvertering till mp och rekompilering. Det finns gott hopp om att sådan programvara kan fås fram tämligen snart även om det är ett knepigt jobb. Jag är delsponsor. Det är osannolikt att Garmin själva skulle ta fram och tillhandahålla ett dylikt program och det lär vara få programmerare som känner till img-formatet tillräckligt väl för att klara det.
Fördelen är att filernas interna struktur lämnas opåverkad vilket är en uppenbar förutsättning för att karttillverkarna möjligen ska kunna använda metoden, t ex för att revidera FriPro sedan Mapsource försetts med skilda symboler för hus, höjdpunkt och djuppunkt.
Det lär ha sagts från den franske importörens håll, att en större revision av Mapsource är på väg. Ur svensk synpunkt har jag svårt att föreställa mig en mer angelägen uppgradering än att de nämnda objektkategorierna får egna symboler på PC skärmen. först då får vi rimlig ordning på handenheternas skärmar.
Till slut: Det nya Mapmodify behöver förses med bruksanvisning och ny konfigurationsfil samt testas men Per och jag behöver engagera oss i annat en tid framöver, så ha tålamod.