Mycket intressant att du inte tycker en neongul reflexväst ökar din synlighet. Hur har du konstaterat detta?
Själv vill jag då jag är billist hylla alla cyklister som syns ordentligt med hjälp av reflexväst, belysning och andra reflexer. En mörkklädd cyklist utan belysning borde filosofera över sin egen vilja att överleva cykelturen då de syns synnerligen dåligt i mörker.
Sen håller jag inte med om dina argument för att skippa hjälm men det är ditt val, dina ev skador som då betalas med allas våra skattepengar.
/Patrik, cyklist och bilist, men som sagt inte samtidigt
Jag syntes inte med reflexvästen när det spelade roll för mig (dvs på mörka landsvägar nattetid) för att mina knän kom i vägen: ljuset från mötande trafik når inte fram till västen (och därför köpte jag mina två framlampor). Om jag syntes bättre med den i tätortstrafik vet jag inte, där tror jag att min varningsvimpel (sådan som man ofta ser på barncyklar) gör en hel del för att öka min synlighet: orange sak som fladdrar i vinden, och finns mitt i bilisternas synfält, medan jag med reflexvästen finns långt under den.
Jag skulle dock vilja påpeka att min cykel, sedan jag slutade med reflexvästen, har ett antal reflexer på alla tänkbara platser: framhjulen har var sin orange sidoreflex, alla däcken har en vit reflex i sidorna, jag har tejpat på gula/röda reflexer både framåt, bakåt och åt sidorna. Dessutom har en av mina sadelväskor (den jag hänger på vänster sida av pakethållaren) en bit nerklippt reflexväst (ca 15*45 cm) fast på sidan, så den skall synas av upphinnande trafik. Därmed borde reflexvästen vara onödig.