Efter att ha cyklat i Stockholm, Malmö och Köpenhamn så är det väldigt naturligt att flest använder hjälm i Stockholm. Riskerna i Stockholm är så otroligt mycket större, vid rusningstrafik så är det verkligen helt galet på sina håll.
Någon skrev något om att hen inte ville vara med och finansiera skallskador för att en cyklist inte bar hjälm, jag skulle vilja säga att då kan vi väl lägga på en "straffavgift" på bilister som tar bilen till jobbet eftersom cyklister som pendlar till jobbet har markant mindre "livsstillsjukdomar" såsom diabetes och hjärt/kärlsjukdomar. Jag använder alltid hjälm när jag tränar (både landsväg och MTB), och nästan alltid när jag cykelpendlar, jag tror dock att ett vuxenhjälmtvång är kontraproduktivt ur ett folkhälsoperspektiv. Stockholm visar att människor väljer att bära hjälm när risken överstiger en viss gräns. Jag menar att det är dags att satsa mer på cykelinfrastuktur istället. Som det är idag så är det säkrare att cykla på vägen jämfört med att cykla på en cykelväg, när man cyklar på vägen så har man företräde på en huvudled och man får "högerregeln" med sig för det mesta (även om man självklart inte kan lita på det) cyklar man på cykelväg så är det ju helt hopplöst där man som tex jag har 12 korsningar på 1 km på ett avsnitt, där är det huvudled och det står bilar som vill ut på huvudleden och spärrar cykelleden samtidigt som man måste vrida nacken bakåt för att se om någon bil bakifrån (självklart blinkar inte hälften av bilarnas skall bryta min färdrikting) ska korsa min färdväg. Klart som tusan att det inte är en säker cykelmiljö.