Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Utsidans bästa trådar
- Trådstartare lipfip
- Start datum
Han gjorde intryck och fanns bara på Utsidan i två månader.
Thure
Men det var kul så länge det varadeHan gjorde intryck och fanns bara på Utsidan i två månader.
Thure
Skriver under med båda händerna! Lusläser ALLT xxargs skriver.Skribenter som har utmärkt koll är kul att läsa. Som xxargs https://www.utsidan.se/member/view.htm?ID=56197
Han skriver t ex mkt initierat om förbränning och kemi.
Thure
Icke att förglömma Gissa position-tråden, kan den vara Utsidans äldsta ännu aktiva? Den har så småningom inspirerat till lokala versioner för Stockholms län och Skåne. Även Halland och Västernorrland, men de verkar inte ha "tagit skruv" lika mycket.
Det finns ett viktigt gäng trådar, inlägg och/eller tråddelar som försöker hantera plånboksfrågan på ett vettigt sätt - genom att slå hål på en del myter, avdramatisera, resonera om långsiktig kvalitet, uppmuntra till förenklingar, DIY och loppisfyndande, samt tipsa om prisvärda märken och/eller försäljare, bra "no name"-prylar på Biltema, Jula eller militära överskott, alternativ till dyr frystorkad mat i invandraraffärer, med mycket mera.
Hittar dock ingen sådan enskild tråd där allt detta finns samlat. Den här och den här började bra men fick aldrig riktig fart och är nu lite gamla; någon kanske skulle kunna återupplivas med fortsatta tips?
Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp är nyare, tankeväckande och helt klart matnyttig, fast lite mer allmänt hållen.
Hittar dock ingen sådan enskild tråd där allt detta finns samlat. Den här och den här började bra men fick aldrig riktig fart och är nu lite gamla; någon kanske skulle kunna återupplivas med fortsatta tips?
Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp är nyare, tankeväckande och helt klart matnyttig, fast lite mer allmänt hållen.
Jo sektskämten är inte så långt ifrån sanningen alltid.Haha, har just kikat in där - samma intryck . Plus märkesfixeringen, att de tongivande tycks ha väldigt tjocka plånböcker, och att väldigt många "upptäckter" och insikter är för länge sen gjorda på Utsidan.
Det är precis detta som är så bra och unikt med Utsidan - man får mycket mer avspänt och allsidigt info, och inte minst en interface som står skyhögt över FB:s när det gäller att stödja mer nyanserade diskussioner.
Efter ett tag märker man också hur tältet alla tyckte var utmärkt i fjällen när det precis kom visst inte funkar så bra ändå och skorna som alla rekommenderade höll visst bara 10 mil osv.
Det blir en slags rundgång där alla upprepar samma tips tills man får en känsla av att det är allmänt känt att det stämmer. Men kanske ursprunget till tipset var en amerikansk blogg.
Är man lika intresserad av grupp-psykologi som av vandring kan det ändå vara intressant!
Här på utsidan får man inte heller ”sanningen” men väldigt ofta är tipsen baserade på egen erfarenhet. Och även om folk är insnöade på sitt eget ibland så är folk iaf insnöade på olika sätt. Det är dessutom ett brett forum där det inte finns förutfattade sanningar.
Jämfört med facebookgrupperna är utsidan oändligt mycket bättre. Om någon ska göra sin första fjällvandring t.ex. skulle jag nog ge rådet att kolla på detta forum och INTE på Facebook. Själv läser jag i flera grupper där men jag har ju redan en stabil kunskaps-grund att stå på tack vare alla ni underbara rävar här på utsidan.
Ursäkta OT
Håller med! Finns massor av info på nätet men när det gäller sånt som @xxargs brukar skriva om så brukar jag kolla vad just han har skrivit istället för att göra egen research, har ändå inte förkunskaper nog för att värdera info.Skribenter som har utmärkt koll är kul att läsa. Som xxargs https://www.utsidan.se/member/view.htm?ID=56197
Han skriver t ex mkt initierat om förbränning och kemi.
Thure
En annan uppskattad nörd är @Polar300 som bland annat förser oss med info om Haglöfs Alaska
Som i denna fina tråd. Just nu hittar jag ingen ännu utförligare men det finns säker bättre exempel på @Polar300 s beskrivningar av ryggsäckar. Är inte ens själv intresserad av Haglöfs Alaska egentligen, men läser ändå för att jag gillar det
Känns angeläget i denna omstöpningstid att faktiskt beskriva att (och varför) Utsidan, och konkret i denna tråd dess forum, fungerar så mycket bättre och fyller en i princip tom nisch; vi vill ju att denna starka profil byggs vidare på i stället för att späs ut till att likna allt annat. Så verkligen inte OT i denna tråd.(...) Ursäkta OT (...)
HUR kunde jag missa detta på min lista?! Jag som också sjungit denna ryggsäcks lov i alla tonarter. Min älskade gamla trotjänare står fullt funktionsduglig i stand by-läge i skrubben.(...) En annan uppskattad nörd är @Polar300 som bland annat förser oss med info om Haglöfs Alaska
Som i denna fina tråd. Just nu hittar jag ingen ännu utförligare men det finns säker bättre exempel på @Polar300 s beskrivningar av ryggsäckar. Är inte ens själv intresserad av Haglöfs Alaska egentligen, men läser ändå för att jag gillar det
Men samma problem här: när jag söker på Haglöfs Alaska + Polar300, får jag en fem sidor lång lista på trådar där han deltagit, eller (om jag väljer det) en lika lång lista på hans inlägg. Ska man tipsa om detta, får det ju bli ett tips om en effektiv sökning i stället för en enskild tråd (och då är vi tillbaka i önskemålet om vassare sökverktyg).
Känns angeläget i denna omstöpningstid att faktiskt beskriva att (och varför) Utsidan, och konkret i denna tråd dess forum, fungerar så mycket bättre och fyller en i princip tom nisch; vi vill ju att denna starka profil byggs vidare på i stället för att späs ut till att likna allt annat. Så verkligen inte OT i denna tråd.
HUR kunde jag missa detta på min lista?! Jag som också sjungit denna ryggsäcks lov i alla tonarter. Min älskade gamla trotjänare står fullt funktionsduglig i stand by-läge i skrubben.
Men samma problem här: när jag söker på Haglöfs Alaska + Polar300, får jag en fem sidor lång lista på trådar där han deltagit, eller (om jag väljer det) en lika lång lista på hans inlägg. Ska man tipsa om detta, får det ju bli ett tips om en effektiv sökning i stället för en enskild tråd (och då är vi tillbaka i önskemålet om vassare sökverktyg).
Jag har för mig att jag har läst en tråd där han sammanfattar mycket om Alaska men jag kan inte hitta den nu. Kanske @Polar300 himself kan gissa vilken jag menar?
lipfip
Forumvärd
Tack för den. Vilken bra söndagsläsning.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Utsidans bästa berättelser | Nya Utsidan – Innehåll/temaförslag | 23 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg