Utmaning, lätt sovsäck

Ja dun går som sagt helt bort!

Så, lutar åt att köpa den där Lamina 35 Regular, något tyngre men också lite varmare än de andra förslagen. Vill nog inte riktigt chansa på den korta begagnade, även om den verkar intressant.

Om du vill spara ytterligare vikt finns lätta syntetquiltar också. De har ingen isolering på undersidan. T ex från denna garagetillverkare: http://enlightenedequipment.com/

Jag är dock tveksam till om det är värt det. Risken finns att det blir kallare på grund av drag när man rör sig, men många UL-vandrare tycks trivas med quiltar.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Hur kan en syntetisk säck, som är tillverkad av plast som framställs av råolja som i sin tur utvinns av miljövidriga och högst oetiska företag som Lundin Petroleum, vara mer etisk än en dunsäck? Oavsett om de är plockade levande eller döda?
Marmot har några säckar som är tillverkade av återvunnen plast, har ej koll på namnen. Finns säkert andra företag som också gör det numera. Leta så hittar du. Men de tillverkas i Asien.
Jag förstår din ståndpunkt för jag gör också allt jag kan för att förbättra världen, men det är svårt att komma runt det oetiska i sovsäckstillverkning: de flesta är ju tillverkade i Asien, i fabriker där människor arbetar ihjäl sig för slavlöner.
Kolla in Yeti, gör dunsäckar i 900 fp men även andra med lägre fp, och de är dessutom tillverkade inom EU och med polsk (EU-standard) dun (har jag för mig). Själv har jag en Passion Three som är god för ca +1 grad för män och min väger 500 g på köksvågen. Köpte den på www.draussen.de.
Annars har jag också en TNF Propel, syntetsäck, som väger ca 510 g på köksvågen och klarar 10 grader komfort men har använt den i minusgrader (med kläder) och sitter här och skriver idag - men det var ingen skön natt. Barnen klarar minusgrader i den...som komfort.
Hoppas du hittar det du söker
 
Temperaturangivelsen matchade faktiskt tillverkarens hemsida, som tur var! Däremot verkar de ha virrat till storleksangivelserna och jag börjar känna mig tveksam till att köpa en "regular" säck anpassad för personer upp till två meter långa. Krångel ...

En högst relevant fråga av guaruska, och sådana vill jag ju gärna ha! Jag skulle själv egentligen inte klassa mig som någon som försöker förbättra världen i någon mer ambitiös utsträckning. Jag håller dock fullständigt med om att det rätta vore att närmare försöka kolla upp hur de syntetsäckar som är aktuella har tillverkats. För vad gäller syntetsäckar torde det ju precis som guaruska påpekar finnas en skala mellan mer och mindre anständigt tillverkade säckar (om plasten är återvunnen etc). Och det är också det som jag tycker är skillnaden gentemot dunsäckar. Produktionen av dun är under alla omständigheter vidrig, så som ett första val tycker jag att det är ganska enkelt. Det är väl knappast så att de arbetare som tillverkar dunsäckar generellt har bättre arbetsvillkor än de som tillverkar syntetsäckar ...

Det är som sagt "svårt att komma runt det oetiska i sovsäckstillverkning", men jag känner liksom inte att det räcker som ursäkt för att jag bara ska strunta i hela frågan. Även om valet mellan olika syntetprodukter kan vara väldigt komplicerat behöver man knappast ha särskilt mycket koll för att välja bort dunet vill jag mena.
 
jag hakar på diskussionen

Vad tror Ni om nedan för användning i svenska fjäll Laponia under "sommartid"
Bra vikt på den iaf om än lite dyr
Kvalite på Marmot?

Cloudbreak
 
Alltså, plast kommer alltid från råolja, oavsett om den är återvunnen eller ej. Så om någon kan, släng gärna upp en lista på etiska oljebolag...något bolag som inte tvångsförflyttat hela byar, något som aldrig mördat en människa, eller något som inte har skövlat ett hektar regnskog eller något som framställer råolja som inte förorenar planeten.
Frågan är väl vad som är mest "etiskt", men eftersom det verkar vara en tolkningsfråga så är det ju upp till var och en att bestämma. Men om man går efter jordens resurser och hållbar ekonomi och ekologi så är ju dun "bättre" eftersom gäss är ju förnybara snabbare än vad råolja är. Man får rätt så mycket mer dun under samma period det tar för jorden att "framställa" några ton olja. Däremot är ju väven på dunsäckar fortfarande av plast, så helt förnybara är ju inte dunsäckar heller. Vad klarar mitt samvete av? ;-)

Marmot EcoPro hette den av återvunnet material, 100% av vävet är återvunnet och 80% av isolering. EcoPro 40, men vet ej om de tillverkas längre. Säljs på Naturkompaniet för 1549 kr, väger 1070 g och herrkomfort på 4,2 grader (40 grader Fahrenheit). Ytbelagd med DWR för vattenresistens. Extremtemp på -10. Här finns den http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=101833
 
Ja dun går som sagt helt bort!

Så, lutar åt att köpa den där Lamina 35 Regular, något tyngre men också lite varmare än de andra förslagen. Vill nog inte riktigt chansa på den korta begagnade, även om den verkar intressant.

Jag har Lamina 35, kört med den bla två gånger i Sarek Juli-Aug. Den är ganska bra och räckte för mig i tält. Det var dock lite kallt i tarp, så om du är frusen av dig kanske du behöver ett ordentligt underställ, speciellt om du har tarp eller välventilerat tält.
(Om jag hade letat idag efter sovsäck skulle jag dock inte köpt den, jag kör hellre diy från Ray Jardine)
 
Etiskt dun

] Produktionen av dun är under alla omständigheter vidrig, så som ett första val tycker jag att det är ganska enkelt. Det är väl knappast så att de arbetare som tillverkar dunsäckar generellt har bättre arbetsvillkor än de som tillverkar syntetsäckar ...

Det finns dun som håller för denna tuffa etiska syn. Ejderdun, bästa dunet som går att uppbringa och så klart svindyrt! Tydligen så skall ett täcke kunna gå på 40 000 nok.
http://www.dn.se/resor/norge/karg-skargard-lever-pa-ejderdun
Jag vill gärna vara etisk men där går min ekonomiska gräns. Fast det kanske går att plocka själv och 500 gram borde inte vara omöjligt att få ihop.
 
Lim 100

Om tanken är att hitta en sommarsäck som väger lite och inte är gjord i dun är väl Haglöfs LIM 100 ett vettigt alternativ?

200 cm: ca 750 gram
183 cm: ca 660 gram
Comfort temp (EN 13537)
10ºC T comf
6ºC Tlim
Extreme temp (EN 13537)
-7ºC T ext

http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/sovsackar/1-sasong/unisex/lim_100_sv-se.aspx

De nätter som blir riktigt kalla får man ta på sig sina kläder så är det ju inga problem. Har man bara ett liggunderlag som isolerar underifrån räcker det väl i stor utsträckning?
I min värld ska man i en lätt packning planera så att kallast tänkbara väder, inklusive nätter, på turen innebär att ryggsäcken är i princip tom på överflödiga kläder.
 
Om tanken är att hitta en sommarsäck som väger lite och inte är gjord i dun är väl Haglöfs LIM 100 ett vettigt alternativ?

200 cm: ca 750 gram
183 cm: ca 660 gram
Comfort temp (EN 13537)
10ºC T comf
6ºC Tlim
Extreme temp (EN 13537)
-7ºC T ext

http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/sovsackar/1-sasong/unisex/lim_100_sv-se.aspx

De nätter som blir riktigt kalla får man ta på sig sina kläder så är det ju inga problem. Har man bara ett liggunderlag som isolerar underifrån räcker det väl i stor utsträckning?
I min värld ska man i en lätt packning planera så att kallast tänkbara väder, inklusive nätter, på turen innebär att ryggsäcken är i princip tom på överflödiga kläder.

Visst kan man sätta på sig kläder. Det hjälper mycket, men inte tillräckligt för att klara nollan på ett bekvämt sätt med en +10C säck för mig iallafall. Jag behöver i princip alltid varma strumpor, långkalsonger och varmare underställströja i min dunsäck som påstås vara en -3C säck (enligt amerikansk mätning. Sannolikt är den mer att jämföra med en OC enligt EN.). När det börjar bli runt noll behöver jag duntröja också. Efter det så återstår bara regnbyxor och jacka och dessa vill jag oftast inte ha på mig i säcken. Är man lite varmare av sig kanske man klarar det med en +5C säck, men det är bara min gissning.

Tilläggas bör att jag alltid har ett fett liggunderlag (neoair) eller två (thermarest prolite +Jysk).

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Tack för ytterligare tips! Vill gärna höra fler åsikter om möjligheten att kompensera en kallare säck med kläder! Känner mig lite osäker där ...

Angående det etiska, olja kontra dun så tycker jag att det finns tre viktiga aspekter här.

1) För det första tycker jag att man måste hålla ordning på propotionerna. En enda sovsäck utsätter hur många fåglar för extremt lidande? 50-80 % av dunet på marknaden kommer från fåglar som plockats levande, och de fåglar som plockats efter att ha dödats lever även dem med tvångsmatning, vattenbrist, benproblem etc. Ejderdun är ett bättre alternativ såklart, men för dyrt. Även om oljebolag generellt har mkt på sitt samvvete är den begränsade mängd olja som går åt till en sovsäck (eller till den här typen av varor överhuvud) knappast jämförbar som moraliskt problem. Etik handlar inte om löst tyckande! 2) De flesta är överens om att användningen av olja innebär miljöproblem och har bidragit till konflikter och exploatering av människor och länder. Däremot torde det väl vara högst tveksamt om all utvinning och all användning av olja är oetisk i relation till de nyttigheter den bidrar till. Om nordsjöolja t.ex. kan användas för att undvika att människor fryser ihjäl eller lidandet hos flera miljoner fåglar tror jag nog att det kan rättfärdigas.

3) Slutligen tycker jag att det är viktigt att beakta karaktären hos det etiska problemet, dvs. hur och vilka som drabbas. Om vi bortser från oljebolagens övergrepp på lokalbefolkningar etc. (som egentligen bör tillskrivas det kapitalistiska systemet som sådant och inte en specifik branch eller produktion) så utgör huvudproblemet med olja de globala konsekvenserna för miljön. Dessa är oerhört allvarliga och kommer att drabba väldigt många människor och djur över lång tid. Dunet drabbar däremot ett mer begränsat antal individer (även om det är många) men övergreppet är å andra sidan vad man kan kalla "totalt" mot just de enskilda individerna. Och ett sådant totalt övergrepp brukar i regel betraktas som ett större problem. Man kan t.ex. jämföra straffskalan för någon som misshandlat många olika personer med straffskalan för mord. Mord väger tyngre just eftersom konsekvenserna är så definitiva och irreparabla för den enskilde. Här utgår jag alltså från att andra djur än människan ska räknas in i det moraliska systemet, men det är ju en förutsättning för att man överhuvudtaget ska anse att dunproduktion är ett problem. Det här blir mitt sista inlägg i den frågan.
 
Hur kan en syntetisk säck, som är tillverkad av plast som framställs av råolja som i sin tur utvinns av miljövidriga och högst oetiska företag som Lundin Petroleum, vara mer etisk än en dunsäck? Oavsett om de är plockade levande eller döda?
Marmot har några säckar som är tillverkade av återvunnen plast, har ej koll på namnen. Finns säkert andra företag som också gör det numera. Leta så hittar du. Men de tillverkas i Asien.
Jag förstår din ståndpunkt för jag gör också allt jag kan för att förbättra världen, men det är svårt att komma runt det oetiska i sovsäckstillverkning: de flesta är ju tillverkade i Asien, i fabriker där människor arbetar ihjäl sig för slavlöner.
Kolla in Yeti, gör dunsäckar i 900 fp men även andra med lägre fp, och de är dessutom tillverkade inom EU och med polsk (EU-standard) dun (har jag för mig). Själv har jag en Passion Three som är god för ca +1 grad för män och min väger 500 g på köksvågen. Köpte den på www.draussen.de.
Annars har jag också en TNF Propel, syntetsäck, som väger ca 510 g på köksvågen och klarar 10 grader komfort men har använt den i minusgrader (med kläder) och sitter här och skriver idag - men det var ingen skön natt. Barnen klarar minusgrader i den...som komfort.
Hoppas du hittar det du söker

Hej! Läste tråden idag, hoppas jag inte tränger mig på med denna kommentaren :) -Köper man begagnat bidrar man minimalt till nytillverkningen (förbrukande av nya råvaror och energi), och ser man till att man skaffar kvalitet direkt som man sedan kan använda i många år så drar man ner miljöpåverkan avsevärt. 4-5 sovsäckar under ett liv är värre än en. Personligen skaffade jag sovsäck2000, väger mycket men jag behöver ingen ny sovsäck resten av livet förutsatt att jag vårdar den. Alternativet är att inte skaffa sovsäck alls och klara sig utan friluftsliv. Jag rekommenderar varmt att strunta i vikten, köpa begagnat och av så god kvalitet att säcken håller. Det är nog inte möjligt att helt nå målen: låg vikt, rättvisemärkt, miljövänlig, djurplågerifri, oljefri och allt vad det var. Man får göra sitt bästa med det man har, dra sitt lilla strå till stacken. Kanske om man mailar tillverkarna och efterfrågar dunsäckar utan levandeplockat dun? Om många gör det kanske dom ser en marknad, producerar större serier och priset på sådana säckar går ner en aning? Vad vet jag? Jag väljer begagnat pga miljöaspekten och jag mår bra av det. Förhoppningsvis hjälper det lite iallafall :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Anna M Lätt tresäsongstält för en lång person med hund Bo och sova 8
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
achedlund Lätt syntetsäck för KEMM Bo och sova 10
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
viro Lätt singel tält? Bo och sova 19
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg