Hur kan en syntetisk säck, som är tillverkad av plast som framställs av råolja som i sin tur utvinns av miljövidriga och högst oetiska företag som Lundin Petroleum, vara mer etisk än en dunsäck? Oavsett om de är plockade levande eller döda?
Marmot har några säckar som är tillverkade av återvunnen plast, har ej koll på namnen. Finns säkert andra företag som också gör det numera. Leta så hittar du. Men de tillverkas i Asien.
Jag förstår din ståndpunkt för jag gör också allt jag kan för att förbättra världen, men det är svårt att komma runt det oetiska i sovsäckstillverkning: de flesta är ju tillverkade i Asien, i fabriker där människor arbetar ihjäl sig för slavlöner.
Kolla in Yeti, gör dunsäckar i 900 fp men även andra med lägre fp, och de är dessutom tillverkade inom EU och med polsk (EU-standard) dun (har jag för mig). Själv har jag en Passion Three som är god för ca +1 grad för män och min väger 500 g på köksvågen. Köpte den på
www.draussen.de.
Annars har jag också en TNF Propel, syntetsäck, som väger ca 510 g på köksvågen och klarar 10 grader komfort men har använt den i minusgrader (med kläder) och sitter här och skriver idag - men det var ingen skön natt. Barnen klarar minusgrader i den...som komfort.
Hoppas du hittar det du söker