Picea efterfrågade förslag till NO-lektioner i grundskolan där man kan ta upp allemansrätten. Mitt första förslag är att lära eleverna att göra upp eld i naturen. Det är motiverat i skolämnet teknik med teknikhistoria för att visa hur människor fick värme och lagade mat förr i tiden. Det blir ett utmärkt tillfälle att berätta om en rad saker inom de andra NO-ämnena, exempelvis följande:
Kemi: Vad krävs för att få eld? Vad bildas vid förbränning av ved? Grundämnet kol i kolbitarna.
Biologi: Kolets kretslopp i naturen. Askan består av många nödvändiga närsalter. Vad händer med det döda trädet i skogen om vi inte eldar upp det?
Fysik: Värmestrålning och ljus i det elektromagnetiska spektrumet. Värmeöverföring genom strålning och konvektion.
Att göra upp eld blir en mycket uppskattad och lärorik lektion där eleverna får ta ansvar för sig själva och naturen. Du kan prata så mycket du vill om det sistnämnda.
Allemansrätten ingår i skolämnet idrott och hälsa, men det är bra med ämnesövergripande lektioner.
Kemi: Vad krävs för att få eld? Vad bildas vid förbränning av ved? Grundämnet kol i kolbitarna.
Biologi: Kolets kretslopp i naturen. Askan består av många nödvändiga närsalter. Vad händer med det döda trädet i skogen om vi inte eldar upp det?
Fysik: Värmestrålning och ljus i det elektromagnetiska spektrumet. Värmeöverföring genom strålning och konvektion.
Att göra upp eld blir en mycket uppskattad och lärorik lektion där eleverna får ta ansvar för sig själva och naturen. Du kan prata så mycket du vill om det sistnämnda.
Allemansrätten ingår i skolämnet idrott och hälsa, men det är bra med ämnesövergripande lektioner.
Senast ändrad: