Jag skulle nog vilja nyansera diskussionen något. Jag tror inte att det är helt självklart att tidigare generationer varit så mycket bättre på att inte skräpa ner; ni har alla kanske sett hur man på
60-talet informerade om hur man skulle ta hand om sina sopor till sjöss - genom att göra hål i burkar och slänga dem överbord. Begreppet hållbart fiske med catch&release, bag limits, minimi/maxmått m.m. fanns inte ens på kartan - de flesta som fiskade, även i känsliga fjällvatten, tog upp allt. Ett sätt att göra sig av med sopor var att gräva ner dem.
En annan reflektion är att den svenska- och nordiska synen på naturskydd egentligen är ganska ung. Den härrör från nationalromantiska strömningar under mitten av 1800-talet och en av de drivande var Adolf Erik Nordenskiöld som redan 1880 föreslog att "riksparker" efter modell från Yellowstone skulle inrättas. Samma strömningar påverkade bildandet av Skansen och i litteratur och musik återfinns detta hos Selma Lagerlöf, Hugo Alfvén, Edvard Grieg, Wilhelm Peterson-Berger, Verner von Heidenstam m.fl. En reaktion mot de industrialistiska strömningarna och en känsla av att det fanns ett värde i att bevara ex natur- och landsbygd vilket också ledde till att de första nationalparkerna inrättades och naturskydd formaliserades i lagstiftning på ett helt annat sätt än tidigare. Under 1900-talet började turismen bli något som omfattade fler än de mest bemedlade, och det moderna friluftslivet började ta sin form. Min poäng är att det handlar om en väldigt kort tid - när min farfar föddes skulle det dröja nästan tio år innan de första skyddade områdena i Sverige inrättades och för honom och hans generation, så existerade nog inte begreppet friluftsliv överhuvudtaget. Som bonde i Tornedalen, så bestod livet av hårt arbete varje dag.
Den syn på naturen och naturskydd som många av oss är präglade av är ju något som i ett längre perspektiv utgör en ytterst kort period. Det är också något som är kulturellt unikt; synen på värdet av att bevara något för sin egen skull skiljer sig åt mellan olika kulturer och samhällen och korrelerar sannolikt också med ett lands välstånd. Det som skett de senaste decennierna och som nu i samband med pandemin, verkar ha accelererat är ju att besökstrycket ökat väldigt mycket och även om genomsnittsbesökaren år 2021 sköter sig bättre än genomsnittsbesökaren år 1960, så blir effekterna betydligt större pga det högre besökstrycket. Därtill har vi en allemansrätt, som inte egentligen är anpassad för en sådan situation vilket miljöjuristen Nils Hallberg vid Naturvårdsverket lyfter i denna
intervju.
Jag tror att det är viktigt att inse att vi alla också är en del i problematiken - hur väl vi än sköter oss. Det handlar som sagt inte bara om de som skräpar ner och lämnar festivaltält vid Kebnekaise, utan även om att vissa områden - t ex Laponiaområdet med Sarek inte tål hur många besökare som helst, speciellt vissa perioder, oavsett om alla sköter sig exemplariskt. Framtiden får utvisa vad som händer, men kanske behövs något kvoteringssystem till känsliga områden (likt hur man kvoterar fiske i känsliga vatten), kanske att endast organiserade turer tillåts vissa perioder, kanske tillträdesförbud ex under renkalvningstid. Kanske andra metoder för att kanalisera merparten av besökare till områden som redan är väldigt påverkade (ex Kebnekaise, delar av Jämtlandsfjällen osv). Jag har inga svar, men jag tror att det är åt det hållet vi kommer att gå om besökstrycket fortsätter att öka.