Utbildning i Allemansvett

Inte för jag kvalar in under epitetet "gammal fjällräv" men jag har väl i alla fall fått en mindre flock med människor att få ökat naturintresse och dom kommer sannolikt inte bli ett framtida problem för varken fjäll eller natur på grund av mindre lyckat beteende av vad man kan se nu.

Har du fått ge dem lite råd på vägen eller hade de koll på allt från barnsben? (Förutsätter att du inte behövde förklara att man inte lämnar kvar skräp-påsen, såklart :p) Jag är bara nyfiken på hur det ligger till med allmänbildningen därute.
 
Vem är det som ska utbilda vem, är det tänkt? Från skolvärlden vet vi att det är inte de föräldrar som borde komma på utvecklingssamtal och på informationskvällar som kommer. Det är de som redan har koll och bryr sig. Och på vilket sätt får "nysvenskarna" introduktion till friluftslivet? Jag tänker på dem som inte har plockat bär och svamp sedan barnsben och lärt sig av äldre släktingar eller scouterna. Hålls de utanför eller släpper ni in dem i naturen? Jag är också bara lite nyfiken.. 😏
 
Har du fått ge dem lite råd på vägen eller hade de koll på allt från barnsben? (Förutsätter att du inte behövde förklara att man inte lämnar kvar skräp-påsen, såklart :p) Jag är bara nyfiken på hur det ligger till med allmänbildningen därute.

Nej, jag behövde inte förklara att man inte ska lämna kvar skräppåsen, dom var normalbegåvade redan innan. ;)
 
Vem är det som ska utbilda vem, är det tänkt? Från skolvärlden vet vi att det är inte de föräldrar som borde komma på utvecklingssamtal och på informationskvällar som kommer. Det är de som redan har koll och bryr sig.

Du har nog en poäng.

"Bucket-list & co" som inte har hjärnkapacitet att förstå det olämpliga att använda toppstugor och vindskydd som sopstationer och dumpa utrustning i drivor runt Fjällstationer eller än värre på fjället kommer förmodligen både vara svårnådda och ha svårt att ta till sig någon snabbkurs i Allemansvett, Det måste nog liksom komma inifrån.

Blir nog mest de redan frälsta som egentligen inte behöver den på kursen är jag rädd.
 
Frågor om planerade 55km vandringar i ett tag tyder på att vissa har inte ens gått en 20 km söndagspromenad, gör det med den ryggsäcksvikt du funderar på och gå sen hem och gör ditt excelark och din flyttlåda med dm rutor glöm inte att lägga bra att ha utanför lådan, lägg ihop vikterna och fundera på hur mycket dina torrmats dagspåsar väger samt bränsle. Gör om prioriteringslistan ett par ggr och allt du lastar ut ur flyttlådan slipper du bära!

go tur
 
Frågor om planerade 55km vandringar i ett tag tyder på att vissa har inte ens gått en 20 km söndagspromenad, gör det med den ryggsäcksvikt du funderar på och gå sen hem och gör ditt excelark och din flyttlåda med dm rutor glöm inte att lägga bra att ha utanför lådan, lägg ihop vikterna och fundera på hur mycket dina torrmats dagspåsar väger samt bränsle. Gör om prioriteringslistan ett par ggr och allt du lastar ut ur flyttlådan slipper du bära!

go tur

Ja det är nog ofta folk kunde bli mer hjälpta av råd om hur de kan utveckla sitt eget omdöme istället för att fokusera på mätbara data!
 
Nej, jag behövde inte förklara att man inte ska lämna kvar skräppåsen, dom var normalbegåvade redan innan. ;)

Jag var mer intresserad av vad du behövde förklara. Jag undrar vad folk som inte är friluftsfolk egentligen vet om hyfs i naturen. Menar du att de visste precis allt de behövde veta redan från början?
 
Heh. https://www.resume.se/marknadsforin...ot-eldningsregler-i-samarbete-med-influencer/

filmen gick ut att en eller annan influencer var i Nackareservatet (!) och lekte vildmark, bland annat genom att i filmens huvudsekvens låtsas laga mat. Elden var dock på riktigt och var placerad på en klipphäll.

Att detta är både olämpligt och förbjudet greppade dock inte klädtillverkaren förrän de uppmärksammades på det.
Seriös firma, Revolution Race …

Revolutionrace... suck. Självklart är det bra att de som gått handelshögskolan och öppnar eget gör något. Men varför just plagiera en redan trång branch med modeplagg i sin nisch. Den här hypen med ”Stureplansplagg” som ska förmedla friluftsliv, vandring, vildmark etc börja bli väl tröttsam. Kan dessutom inte företaget förstå det mest grundläggande i det olämpliga att brassa på en brasa där de tydligen gjorde det så blir det bara skrattretande.
När kommer man på att göra mode av gällivarehäng, hängslen och rinnande snus ut på den rödrutiga flanellskjortan toppad av en kepa m59 grön med öronlappar som garnering? 😀

Nåväl nog med ironi, tänk om alla de här företagen kunde gå samman och förmedla gammal hederlig folkupplysning om hur man beter sig därute i den vildaste av vilda vildmarker.
 
Jag var mer intresserad av vad du behövde förklara. Jag undrar vad folk som inte är friluftsfolk egentligen vet om hyfs i naturen. Menar du att de visste precis allt de behövde veta redan från början?

Dom rede ut det mest självklara bra på egen hand, som att lämna platsen minst lika fin som när man kom, inte störa inte förstöra behövde inte ens förklaras.
Dom egenskaperna är förmodligen inget man lär sig på plats vid Kebnekaise eller på en webbkurs i mobilen på vägen dit, den bör ens föräldrar i första hand sett till att den kommit på plats redan i unga år, i andra hand ens personliga ansvar att lära sig förstå och fortsätta utveckla under ens levene.

Det jag i viss mån bidragit med är mera lite tips som underlättar friluftslivet och lite utökad förståelse om djur och natur, sådant som tar tid att upptäcka själv utan hjälp men går relativt fort att snappa upp om man är lyhörd och lyssnar.
Allt blir lite roligare i naturen om man vet lite om var och när.

Det handlade kort sagt om att hjälpa till att snabba på inlärningskurvan lite, inte att försöka göra om folk som har personlighetsdrag som gör att dom inte kan sköta sig.
 
In i läroplanen för grundskolan, klart och tydligt i centralt innehåll, kunskapskrav och allt! Hela vägen upp i årskurs 9, gärna gymnasiet också. Jag sitter redan och planerar för hur jag ska få in allemansvett i min NO-undervisning på högstadiet nästa år. Tar gärna emot tips och idéer.
 
In i läroplanen för grundskolan, klart och tydligt i centralt innehåll, kunskapskrav och allt! Hela vägen upp i årskurs 9, gärna gymnasiet också. Jag sitter redan och planerar för hur jag ska få in allemansvett i min NO-undervisning på högstadiet nästa år. Tar gärna emot tips och idéer.
Oj, jag har levt i föreställningen att "allemansvett" varit med i läroplanen hur länge som helst! Mina barn gick i skolan på 80- och 90-talet, och bägge gnuggades ihärdigt med detta inkl. praktiska övningar på utflykter - men de kanske bara hade tur med vettiga lärare?

Då var de i o f s redan helt indoktrinerade ända sen mulleverksamheten på deras dagis, så jag vet inte vad i just skolundervisningen som varit mest effektivt. Mulle i förskolan var helt ovärderligt, det var "learning by doing" och det goda uppförandet satte sig mer i ryggmärgen än i hjärnan. Det fortsatte med Frilufsare och TVM, som ju motsvarar högstadiet, och jag tror att där finns idéer att hämta även för skolan.

Håller till 100% med dig om att detta ska in i skolan, om det inte redan är så. Det är långtifrån alla barn, som fått vara med i scouterna eller plocka bär i skogen med sina föräldrar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda-lo Tips om utbildning? Fjällvandring 3
brunolundh Utbildning! Fjällvandring 0
4000 Utbildning Fjällvandring 5
Lavskägge Utbildning Fjällvandring 10
1234 Alpin utbildning vid Kebenekaise Fjällvandring 1

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg