UT MED PACKET? Deutsche raus?

FJS90/91; sa:
Behöver vi låta våran natur exploateras mer?

Behöver vi fler Tyskar i fjällen?

Behöver vi fler skoterleder?

Behöver vi mer söndercyklad natur?

Troligtvis inte.. Att våra politiker intresserar sig mer för förnyelsebar turism och annat är nog inte en dum tanke men att fylla naturen med Tyskar känns inte så lockande..

...känns riktigt smickrande att få vara med i en uppräkning av naturförstörande faktorer...

Patric Broman, jag vet inte om du är i läget att titta lite längre än på dina egna fötter, men i fall att du är detta så borde du ha upptäckt att det finns ett tiotal tyska Utsidan-medlemmar.

Bäste Patric, tanken på dina tyska Utsidan-kamrater var beklagligt nog inte tillräkligt för att låta dig använda andra ord än just "fylla naturen med tyskar".

Nåja, finskänslighet å sido, men jag tycker absolut att du borde känna till forumreglerna och att vi inte vill läsa dumheter mot folkgrupper!!

Patric, i fall att du helt plötsligt upptäcker din finskänslighet och tycker att mitt tråd är ett (inte heller tillåtet) personligt angrepp -- vad bra, då kvittar det!

Mitt tråd handlar faktiskt inte endast om Patrics åsikter, utan om någonting som regelbundet verkar återkomma här på Utsidan, senaste gången för ungefär ett år sedan. Någonting som nästan kan kallas för temat Den Tyska Faran.
Nej, jag tror inte att jag är schizofren. Och jag säger inte heller att alla ogillar tyska turister. Som tur är finns hur många som helst motexempel.
Det är bara så att jag har ledsnat på somligas onyanserade och förolämpande klump-argumentationer!!!!!

Så, nu ska jag gå och tycka synd om mig själv!! Det är minsann en hård lott att vara tysk i denna värld. Inte nog med att bli smutskastat av italienske statssekreteraren Stefano Stefani! T.o.m. skånske flugfiskaren Patric Broman har sina synpunkter om tyskarnas verkan.

/Georg

P.S.: Nu hade jag nästan glömt att besvara Patrics fråga, ursäkta!
Nej, vi behöver verkligen inte fler tyskar i fjällen. Men vi behöver definitivt mindre skitsnack på Utsidan! Eller hur?

Dina inlägg är uppskattade Georg

Hej Georg.

Personligen så uppskattar jag att icke svenska turister besöker våra fjäll och andra fina svenska naturområden. De tillför valuta och får i varje fall undertecknad att mer uppskatta vår svenska natur.

Dina inlägg här på forumen georg är oftast mycket läsvärda och jag tycker att du höjer nivån på debatten.

Patricks inlägg var i detta fall oövertänkt och jag hoppas att det inte var illa menat.

Att det ofta blir en del skitsnack i trådarna är nog ofrånkomligt. Nivån kunde vara högre men många andra liknande forum är oerhört mycket mindre njutbara pga skitsnack än Utsidan.

Jag tror det är bra att tänka till lite extra innan man ventilerar svepande omdömen om personer eller nationaliteter. Reglerna för Utsidan har ett bra syfte.

Att däremot ösa träffande galla över prylar eller företag är mer i sin ordning.

Hälsningar Thure

ooohh stackars dig...

Gnäll inte!!

Jag hoppar på Normänn, Spanjorer och Samer och alla andra när jag får chansen, jag skulle vilja säga att jag är konsekvent otrevlig mot alla. Så känn dig inte speciell för att klumpfoten var riktad mot dig denna gång... I går hoppade jag på Göteborgare i trafiken och i dag har jag kallat folk i min by för högreligiösa alkisar så vad e problemet, var e då Tyskarnas riddare i vit rustning?

Re: Dina inlägg är uppskattade Georg

thureb; sa:
Patricks inlägg var i detta fall oövertänkt och jag hoppas att det inte var illa menat.

Hälsningar Thure
Hets mot folkgruppen Tyskar... fniss(poetisk rättvisa)

Det finns en orsak till att jag valt den typen av debatt-teknik som jag använder, det händer med jämna mellanrum att jag trampar någon på tårna men det händer så pass sällan att jag anser att det är försumbart. Varför är jag kantig och emellanåt grymt generaliserande, det har jag förklarat tidigare så det gör jag inte igen!

Öööhh...

Kan man med ovanstående logik säga att det är OK att förolämpa folk och fä och allmänt bete sig otrevligt bara man gör så mot alla? Det stod nåt ännu längre upp om finkänslighet...

Re: Öööhh...

masj16; sa:
Kan man med ovanstående logik säga att det är OK att förolämpa folk och fä och allmänt bete sig otrevligt bara man gör så mot alla? Det stod nåt ännu längre upp om finkänslighet...

Jag skrev inget om finkänslighet... Som svar på din fråga, jepp!!

(jag vet å andra sidan vad överkänslighet är)

.

Nog var Patrics generalisering i ovan omnämnda tråd onödigt grov, men...

Tyvärr är det väl så att tyskar ofta upplevs som burdusa och arroganta, oavsett om det är i svenska fjällen eller på italienska stränder... (Nu lär väl inte Schröder fjällvandra heller :) )

Tyskar tycks vara uppdelade två grupper, den ena lever enligt devisen "Ich habe mein Recht". Allt som uttryckligen (med stor skylt) inte är förbjudet är tillåtet. Exempel:
- Gamla tanter! Var och handlade i ett snabbköp i Tyskland i förra veckan, helt obekymrat tränger de sig (både i brödkön och i kassan), och säger man nåt så hör de intet.
- Svärmor berättade att hon var på en marknad och skulle köpa ost. Hon provsmakade (fårost, som man fick ta med tandpetare), plötsligt dyker det upp en tant som kör ner näven i burken och stoppar osten i munnen.
- Autobahn, något mer aggressivt finns väl inte...
- Jag sommarjobbade som kyrkvaktmästare. Parkeringen till kyrkan ligger precis vid en sjö, mellan sjön och parkeringen finns en gräsyta. Perfekt att fika på t ex. Som en tysk familj gjorde, bara det att de körde ut bilen på gräset, för att kunna sitta precis bredvid den... Allemansrecht påstod de.
- En annan gång, vid en begravning, uppstod ett mindre tumult då ett tyskt anhang inte ville sluta fotografera i kyrkan under pågående begravningsgudstjänst. Totalt i avsaknad av empati och finkänslighet. Det är tyvärr den uppfattning om tyskar som är vanlig.

Samtidigt har jag sällan mött människor som är så hjälpsamma (gå med en barnvagn i en tysk storstad, och du kan endast med svårighet värja dig från alla som erbjuder sig att hjälpa dig med vagnen nerför närmsta trappa) och ödmjuka.

Så vad vill jag ha sagt egentligen? Förmodligen inget viktigt (inte ovanligt :) ), möjligtvis att du Georg (tillsammans med Lukas och övriga tyskar här på Utsidan) har ju en möjlighet påverka åtminstone någons inställning till tyskar i en positiv riktning. T ex Patrics inställning...

/Håkan

PS. För övrigt kan jag en mycket rolig vits om saxare... men jag tar den en annan gång.

Håkan K; sa:
Nog var Patrics generalisering i ovan omnämnda tråd onödigt grov, men...

/Håkan

jajaja... fan Håkan, komma hit och lägga sig i!!

;)

Struntsamma jag slutar nu och skall hem pryla min Rottweiler(har tyska pappa, hunden alltså) bara för att jag känner mig påhoppad. Jag hade annars gärna följt den här tråden ikväll, den har stor potential..

(1000:- på att någon tror att jag skall pryla hunden och tar illa vid sig och måste skriva en ny tråd om hundpryglaren Patric..hihihi)

Pryla?

FJS90/91; sa:
Struntsamma jag slutar nu och skall hem pryla min Rottweiler(har tyska pappa, hunden alltså) bara för att jag känner mig påhoppad. Jag hade annars gärna följt den här tråden ikväll, den har stor potential..
Jag läste först "prygla", men det beror nog mest på att jag inte vet vad du menar med "pryla". Ska du köpa prylar åt hunden? ;)

/Fredrik, som kanske vill bli prylad... ;)

FJS90/91; sa:
jajaja... fan Håkan, komma hit och lägga sig i!!
Jag kunde inte låta bli..

Och får Fredrik bli prylad, så vill jag oxå! Jag behöver följande prylar:
- Nytt vevparti till mtb:n (XT)
- Ny fram- och bakväxel (XTR)
- Ett nytt Hilleberg
- En ny strandnära villa i Bjärred
- En ny ståndmässig bil, som passar till min nya villa i Bjärred
Osv

/Håkan

Mer om tyskarna;)

För att inte tala om Liftwaffe i Alperna!

Det verkar finnas ett drag av bufflighet och att ta för sej i deras kultur. Som i övrigt har gett världen mycket gott vad gäller tex filosofi, litteratur och musik.
Detta karaktärsdrag hindrar dock inte att många tyskar är förbaskat trevliga!

Karaktärsdrag finns ju i alla kulturer, men kan missuppfattas, i form av överdrifter och generaliseringar, vi anses ju tex av en del ha helt fri sex varsomhelst och närsomhelst, och dessutom tror man att vi tar livet av oss jämt och ständigt.
De höga självmordssiffrorna beror nog på att vi är så bra på statistik.

F ö tycker jag att överdrifter typ, Patrics ovan, som jag uppfattar som medveten och harmlös, livar upp ett forum.
Såvida det inte är rasism eller personangrepp dolda i ironins mantel. Och sålänge det inte urartar till trollnivå.

En sista fråga bara: visst är det så att tyskarna far omkring i helutrustade husbilar, gärna i en grupp på flera bilar, på väg till eller från Nordkapp, med renhorn på taket, samt lastade med diverse cyklar, kanoter m m?
Att dom markerar sitt revir på stranden?
Och att dom gillar att spela volleyboll nakna?

Din åsikt, Georg?

Men vad tycker du om tyskar, Georg? Vad är typiskt för en tysk? Vad är det tyska kynnet?

/Håkan

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg