Hip-Hip Hurra, tiden har snurrat ytterligare ett varv kring sin egen axel!
Ah, sicken nostalgi när man kunde fylla utsidan med tonvis med lânga och fina inlágg ang. windstoppers, fleece, softshell...
Blir lite frestad att lágga an en nygammal bredsida, en sk. favorit i repris frân 2003.. är du med Rasken? Nu kör vi!
"Min käre Raskesven, sâte bror:
pà min ära: ett lângt och välgenomtänkt inlägg: jag gratulerar!
Dock finna jag jag att bror med denna väldiga bredsida denna gâng sikta bortom mâlet, ity vi, som bror mycket riktigt pàpekar, mâ skilja pà, â ena sidan de sk. äpplena och, â andra sidan, de sk. päronen.
Vi klargöra nedan vad vi mena:
PRO PRIMO: El Ambiente
Som bror mycket riktigt pâpekar befann sig mina tankar vid tillfället fór nedtecknandet av mina blygsamma stândpunkter i den vardag jag som spansk äventyrare mest är van att traktera, námligen bergs-bestigandet resp. dito-vandringar, snarare än hos de mer platt-ländska barrskogsmiljöer som bror sjálv brukar spankulera omkring i . Under dylika strapatser, vilka ofta kráver en större mängd kraftansträngning, är det, som bror sjálv pàpekar, inte tillrâdigt att stänga in kroppsvármen i allmänhet, och den resulterande svettutsöndringen i synnerhet, inuti ett sk. WS-membran-plagg.
Vidare, käre bor, förutsátter du att det inte ska báras pà ryggsäck. Redan här mà vál den klentrogne ha fâtt sig en tankeställare: kan verkligen ett friluftsplagg som icke tillàter bárandes av ryggsáck, och ej heller en liten topp-bestigning, kallas POLYVALENT?
Vilket raskt för oss vidare till
PRO SECUNDA: Polyvalensen
Med polyvalens (p) menar vi mânsidighet: ju större p. desto högra nytta för individen. Detta kanske man kunde kalla en av de viktigare av mânga kärnor som pudeln hava i haft vänligheten att befara oss med i detta ämne, men, var jag även tyvär màst inse mitt egna pedagogiska Poltava i den hittillsvarande debatten med herr Tigertámjare (av belackare även känd som ”Gurra Julgranstjuv”) och med bror sjálv. De argument som bàde undertecknad, men áven andra ledamöter som vâr gemensamme boder Bob hittills framfört tycks mig lika klara som den renaste kristall, varför jag nu har svàrt att veta hur det ska kunna uttryckas pà ett fór herrerna ännu mer klargörande vis. Jag ámnar dock göra ett sista försök, och tager dárvid den direkta liknelsen till hjálp. Vi förestáller oss tvà käcka herrar pà vandring. För att den direkta liknelsen ska ha nàgon som helst verklighetsanknytning förser vi dem áven med varsin ryggsäck, làt oss sága 30L.
Herr X iklädd tunnare fiberpäls och látt, (ja ultra-lätt ska nog vara den rátta benámningen) vindjacka (exempelvis i Pertex eller liknande material med dylika egenskaper)
Herr Y ikládd WS-jacka, bestàende av ihoplaminerad tunn fiberpáls och vindmembran
Situation 1
Vi tänka oss Herrar X och Y käckt marcherandes riktning framàt, över stock och sten, över kullar och genom dalar, varvid kroppens vármealstrings- och svettnings-funktioner sà smàningom tráda i kraft.
Àtgärd Herr X: han tager látt och ledigt av sig sin tunna fiberpäls och fortsätter i sin látt och tunna, men alldeles utomordentligt vándtáta vindjacka, ity det blàser en nàgot alldeles förskräckligt kall nordan. Vid rast àker pälsen raskt pà igen, och kroppsvármen bibehàlls. Detta kallar vi ett inteligent anvándande av tvâ POLYVALENTA plagg.
Àtgärd Herr Y. Stackars Herr Y kommer nu i ett svàrlöst dilemma, ity hans plagg icke kan delas upp i tvâ, och alltsà ej ens med den allra yttersta välvilja kan benämnas sàsom varandes POLYVALENT. (Not: käre bor, jag vet att du mâ misstycka detta beskrivning av ditt favoritplagg, varför jag nog kan mildra det en smula genom tillförningen av suffixet ”in extremis”, alltsâ ej är Polyvalent in extremis).
Nàväl, vad kan Herr B nu ta sig för? Pga plaggets O-POLYVALENTA egenskaper hava han tvâ, bàda lika otillfredstállande alternativ att válja pâ:
- a: Bibehâllning av WS-jacka pà kroppen, med kraftiga svettningar som följd, samt avsakjnad av förstärkningsplagg vid välbehövlig rast och vila.
- b: Avtagande av WS-jacka, med kraftigt obehag till följd av den ytterst besvärliga, och nu ytterligare tilltagande nordanvinden.
Situation 2
Vàr vánner fortsátter sin muntra vandring. Plötsligt öppnar sig himlavalven och ett kraftiskt skyfall fâr jorden att bäva. Lyckosamt nog är bàda herrarna förberedda, och tager raskt ut varsitt regnställ med valfritt membran ur sina Ryggsáckar (NB). Innan dessa trädas över kroppen har Herrarna chansen att justera sin kládsel en smula:
Herr X (vi kan vál redan nu börja kalla honom ”Herr Polyvalent”?) tager av sig sin vindjacka, men behâller sin öppna, härligt fukttransporterande tunna fiberpáls pà kroppen.
Herr Y har inte samma tur (”Herr Opolyvalens”). Eftersom vi ju vid det hár laget kánner till dilemmat med de oskiljbara komponenterna i denne olycksbroders plagg vet vi redan nu vad som händer, A eller B:
- A: Karlstackarn behâller WS-plagget pà, varvid den redan innan ansträngda andningen genom regnjackans membrans mikroskopiska hâl avsevárt föresvàras genom adhieringen av ytterligare ett membran, skapandes en i det nármaste klaustrofobisk atmosfär innanför Herr Ys opolyvalenta lager-pà-lager-konstruktion.
- B: Stackarn tar av sig sin WS-jacka, och màste möta vádrets makter i blöt regnjacka och undertröja.
Hmm, jag märka att gossarna börjar nicka till. Vi fàr bestämt raska pà lite, och sâlunda bliva lite mindre explikativa, men dock mer kortfattade. Vi hoppas att andemeningen skola förstâs ándâ.
Ovan exempel visa bl. a, att omän Herr Y enbart hava ett plagg (Praktiskt), sà hava Herr X med sina tvà plagg en större flexibilitet (Polyvalens) att finna en lámplig kombination bland sina skal. Alltsâ:
PRO TERTIUS : ”Praktisk” äro icke detsamma som „Polyvalent“
Bror Bobs pedagogik, vilken ju som bekannt är lysande i allmánhet, blixtrade till alldeles i synnerhet med liknelsen med váxel-làdan.. Javisst, en váxellàda med blott tre växlar mà vara en Praktisk tingest, pà det att man icke behöva váxla sà ofta, men är den effektiv? Svaret pà denna enkla fràga är, som alla unga hundar redan veta, ett rungande nej! Enbart gamla hundar önskar det bekváma och praktiska (tre váxlar), medan di unge, di framât, di polivalenta köra fem-växligt.
Och, handen pà hjärtat, káre bror, hàlla du icke med om, att i förlángningen pà ditt resonomang om det praktiska, komma vi till slutsatsen att det bästa plagget för en svenska frilufts-utövare ár vâr gamle vän Vindrock m/59. Tror icke ock du, broder Dan, att detta ár lite tossigt?
Vi komma nu till en annan kárna i ursprungsresonomanget, nämligen ekonomin.
PRO QUARTOS: ”Lâgprisdebatten” eller ”En ekonomisk bas-garderob för initiering”
Initiativtagaren till detta debattämne, vâr gemensamme bekant Julgrans-Gunnar, vill ju som vi all kánna till införa den enskilde outdoor-utövarens ekonomi som ledstjárna inför kommande inköp av den fr.a i Sverige ytterst kostsamma utrustningen för detsamma. Heder ât den granne karln för det, om man dock bör se upp med var gránsen mellan làgpris-granar och tjyvis-granar mànne gâ.
Det var här, káre bor, som undertecknad, med sitt blygsamma bidrag ville ge en hjálpande hand till den unga kvinna eller man, som idag ser sig vilsen i den snâriga djungel av stándig pàverkan och influens som dagens moderna massmediesamhálle utsátta oss för. Vad skolen i köpa? WS, BS,GTX, SoftShell, HardShell, fleece hit och fleece dit.. frestelerna ár stora.. vad göra? Man kunna som en Haskell eller en Lowe inträda i de förtappade prylgalnas europeiska klubb Prylos-Locos, och gemensamt finna ut ett oändligt antal orsaker till nödvándigheten av ytterligare ett bra-ha-att-plagg. (Detta, sagt i förbigàende, en företeelse dár undertecknad inte vill sticka under stol med ett punktvis, men till fullo njutningsfullt deltagande. Nog om detta!)
Till saken: den basic-gear-garderob som presenterades till stöd och vágledning för den icke-prylgalne, ekonomiske, alternativt nàgot fattige och helt fördoms- och choosefrie unge frilufsare, skalll enbart ses som ett tips pà hur man med en enkel men ytterst polyvalent bas-garderob (nu vet veta vi vad detta betyda), fri fràn ting som kan vara bra att ha vid konkreta tillfállen och váderlekar, kan se ut.
En av de sanningar som dár sades, och nu upprepas, vara: i den krasses basic-gear-garderob ingàr a priori ICKE en WS-fleece. Màhánde de mys-benágne vilja hava en dylik som fórsta extra tillval, men i bas-bas-bas-garderoben ingà den ej!
Tillággas skola, och trots de insinuierngar som bror göra om motsatsen, vara att man i regel icke behöva bára med sig den kompletta bas-garderoben i fált, áven om det áven vara möjligt att sâlunda förfara, pà det att den ju som vi nu ànyo undetsryka vara 100% polyvalent..
Slutligen, innan vi enas i broderskàl, vilja jag uttrycka mitt missnöje med brors ibland nàgot:
PRO QUINTO: ”Upprörande debatt-teknik”
En hypotetisk dag i fált med bror och undertecknad beskrives av bror sàlunda:
1. Varmt och vindstilla: du går i undertröjan, jag i skjortan uppknäppt.
2. Varmt och blåsigt: du går i undertröjan och vindjackan, jag i skjortan mer knäppt.
3. Kallt och vindstilla: du går i undertröjan och fleecetröjan, jag i skjortan knäppt.
Vafalls?! Här bryta bror in argument som inte hava med saken att göra, námligen att dár en vanlig dödlig behöva öka pà med förstärkningsplagg efter förstärkningsplagg, rácka det fór bror – ”Superman” - med att blott knáppa ytterligare en knapp i skjortan! Nej, sà gàr det icke an: tillât mig ándra en smula:
1. Varmt och vindstilla: du går i undertröjan uppknäppt, jag i skjortan uppknäppt.
2. Varmt och blåsigt: du går i undertröjan mer knáppt, jag i skjortan mer knäppt.
3. Kallt och vindstilla: du går i undertröjan knáppt, jag i skjortan knäppt.
Làter knáppt, men sà màste det vara! Eller ár det som sâ, att efter all denna forskning och analys, sà ligger hemligheten i brors skjorta....?
PRO SEXTUM ”Pax eterna”
Gossar och bröder, efter att var och en obönhörligt cementerat in sig i varsina ohjálpligt fastlàsta positioner, ur vilken man svârligen kunna dra sig ur utan att heder och ára komma pà kant, ger jag eder hármed samtliga aboslvens, och en möjlighet att efter kraften i denna ypperliga och inte minst rikhaltiga analys, med ett enkelt ”Javisst, sà màste det vara” rácka varandra handen, glada att ántligen fàtt denna sak ur várlden, för att nu istället kunna ägna vâra krafter till diskutera antingen:
Raskesbens magiska knäppe-skjorta
Eller
Nyttan av ett para Kahtoola stegjärn för gymnastikskor
http://www.kahtoola.com/script/productset.html
Tilläggas skola innan vi stánger kiosken för idag, att detta inlágg författats i autentiskt feberrus, samt med stimulans av spansk febernedsáttande super-medicin!
Mvh / Mats"