Man får en avhandling helt gratis av någon som verkligen KAN. TACK!
OBS! Ingen ironi, jag uppskattar verkligen din kunskap i ämnet.
Den lilla delen ovan som jag citerat undrar jag över. Vad menar du?
Jag talar bara om AA och AAA. Det andra batterierna är mer kuriosa för mig.
Kameror och mobiltelfoner har dom batterier dom har och möjligen kan man köpa "heavy duty" versioner av dom, men något riktigt val har man inte.
Men vad menar du med det du med ovanstående? Kompabiliteten med 1.5 volts celler? "Hälften slösas bort"? Gäller detta även Energizers AA litium?
Jag har bara erfarenhet av Energizers litium AA celler inköpta på Clas i sjön (inte Biltema!).
Jag anser dom vara överlägsna allt annat jag provat. Finns det ännu bättre alternativ?
Jo en sak till, hur var det med ditt svar gällande torrbatterier, förutom den historiska odyssén?
Kan vi säga att alla AA och AAA som man kan köpa i handeln idag är torrbatterier ( trots invändig klet & kladd)? Ja eller nej? Nyfiken av ren nyfikenhet.
---
Med 'hälften av energin slösas bort' menar jag att oxidera litium med svavel som man gör i dessa Lithium 1.5-volt batterierna ger halva polspänningen (1.5 Volt - eg 1.8 Volt olastat) i jämförelse med att oxidera litium med syre som man gör i tex CR123-batterierna med 3 Volt polspänning (3.3 Volt olastat) - det går nämligen åt lika mycket metallisk litium i vikt räknat per tex. 1000 mAh kapacitet för båda kemierna. Ah-talet är nämligen direkt kopplad till mängden metallisk substans som oxideras i urladdningsprocessen och är ingen man trolla bort med några finurliga kemiska formler... 6 gram Litihum kan teoretiskt ge ca 22.4 Ah medans det behövs 65 gram Zink för samma strömmängd...
Alla småbatterier är torrbatterier iom. att ingen vätska läcker ut när man vrider och vänder - men när man säger 'torrbatterier' så avser man ursprugligen de gamla typiska transistorradio/ficklampsbatterierna som 4.5 V , R6, R14 och R20-batteriet. Dom hade dock en benägenhet att börja läcka när dom var urladdade och satt kvar i radio/ficklampan och förstörde ofta dessa med den frätande vätskan från batteriet som fick allt att rosta och korrodera.
Under 70-talet så kom en variant av dessa som kallas 'motorbatterier' med lite större strömkapacitet för motoriserade leksaker (hade zinkklorid i stället för salmiak som elektrolyt) och även i den vevan började akalinebatterier dyka upp i framför allt fotosammanhang (för elektronblixten som krävde mycket ström under kort tid) och var förstås dyra
notera att man aldrig säger 'torrbatterier' om akalinebatterier fast de har exakt samma storlek som de gamla batterierna trots att de uppfyller 'kriteriet' att vara torra - dvs. ej läcker elektrolyt när man vrider och vänder på dessa.
Litiumbatterierna är överlägsna alla traditionella torrbatterier, det är bara att konstatera. När jag jämförde så är det inte så stor skillnad mellan 1.5 Volt litihumbatterier och motsvarande CR123 kamerabatterier i avseende hur många Wh/kg. Kapsling och oxidationsmediet väger också,
3 Volt CR123 väger 17 gram för 1550 mAh och verka har mellan 0.425 - 0.68 gram litium i sig
1.5 Volt R6 (AA) lithiumbatteri har 3000 mAh och väger 14 gram med ca 0.98 gram metallisk lithium i sig
Båda batterierna har i stort sett samma energimängd mellan 4 - 4.5 Wh/cell beroende på lastgrad
1.5 V litiumbatterierna har faktiskt lite bättre energidensitet med sina 297 Wh/kg än CR123 med 235 Wh/kg - akaline batterier ligger på ca 150 Wh/kg
Dock så finns det industriella Lithium 3-voltsbatterier som ligger på hela 600 Wh/kg... (dock fortfarande långt ifrån vanlig bensin eller gasol som ligger på över 10000 Wh/kg)