Uppladdningsbara batterier

Man får en avhandling helt gratis av någon som verkligen KAN. TACK!
OBS! Ingen ironi, jag uppskattar verkligen din kunskap i ämnet.

Den lilla delen ovan som jag citerat undrar jag över. Vad menar du?
Jag talar bara om AA och AAA. Det andra batterierna är mer kuriosa för mig.
Kameror och mobiltelfoner har dom batterier dom har och möjligen kan man köpa "heavy duty" versioner av dom, men något riktigt val har man inte.

Men vad menar du med det du med ovanstående? Kompabiliteten med 1.5 volts celler? "Hälften slösas bort"? Gäller detta även Energizers AA litium?

Jag har bara erfarenhet av Energizers litium AA celler inköpta på Clas i sjön (inte Biltema!).
Jag anser dom vara överlägsna allt annat jag provat. Finns det ännu bättre alternativ?

Jo en sak till, hur var det med ditt svar gällande torrbatterier, förutom den historiska odyssén?
Kan vi säga att alla AA och AAA som man kan köpa i handeln idag är torrbatterier ( trots invändig klet & kladd)? Ja eller nej? Nyfiken av ren nyfikenhet.

---

Med 'hälften av energin slösas bort' menar jag att oxidera litium med svavel som man gör i dessa Lithium 1.5-volt batterierna ger halva polspänningen (1.5 Volt - eg 1.8 Volt olastat) i jämförelse med att oxidera litium med syre som man gör i tex CR123-batterierna med 3 Volt polspänning (3.3 Volt olastat) - det går nämligen åt lika mycket metallisk litium i vikt räknat per tex. 1000 mAh kapacitet för båda kemierna. Ah-talet är nämligen direkt kopplad till mängden metallisk substans som oxideras i urladdningsprocessen och är ingen man trolla bort med några finurliga kemiska formler... 6 gram Litihum kan teoretiskt ge ca 22.4 Ah medans det behövs 65 gram Zink för samma strömmängd...


Alla småbatterier är torrbatterier iom. att ingen vätska läcker ut när man vrider och vänder - men när man säger 'torrbatterier' så avser man ursprugligen de gamla typiska transistorradio/ficklampsbatterierna som 4.5 V , R6, R14 och R20-batteriet. Dom hade dock en benägenhet att börja läcka när dom var urladdade och satt kvar i radio/ficklampan och förstörde ofta dessa med den frätande vätskan från batteriet som fick allt att rosta och korrodera.

Under 70-talet så kom en variant av dessa som kallas 'motorbatterier' med lite större strömkapacitet för motoriserade leksaker (hade zinkklorid i stället för salmiak som elektrolyt) och även i den vevan började akalinebatterier dyka upp i framför allt fotosammanhang (för elektronblixten som krävde mycket ström under kort tid) och var förstås dyra

notera att man aldrig säger 'torrbatterier' om akalinebatterier fast de har exakt samma storlek som de gamla batterierna trots att de uppfyller 'kriteriet' att vara torra - dvs. ej läcker elektrolyt när man vrider och vänder på dessa.

Litiumbatterierna är överlägsna alla traditionella torrbatterier, det är bara att konstatera. När jag jämförde så är det inte så stor skillnad mellan 1.5 Volt litihumbatterier och motsvarande CR123 kamerabatterier i avseende hur många Wh/kg. Kapsling och oxidationsmediet väger också,

3 Volt CR123 väger 17 gram för 1550 mAh och verka har mellan 0.425 - 0.68 gram litium i sig

1.5 Volt R6 (AA) lithiumbatteri har 3000 mAh och väger 14 gram med ca 0.98 gram metallisk lithium i sig

Båda batterierna har i stort sett samma energimängd mellan 4 - 4.5 Wh/cell beroende på lastgrad

1.5 V litiumbatterierna har faktiskt lite bättre energidensitet med sina 297 Wh/kg än CR123 med 235 Wh/kg - akaline batterier ligger på ca 150 Wh/kg

Dock så finns det industriella Lithium 3-voltsbatterier som ligger på hela 600 Wh/kg... (dock fortfarande långt ifrån vanlig bensin eller gasol som ligger på över 10000 Wh/kg)
 
Alla småbatterier är torrbatterier iom. att ingen vätska läcker ut när man vrider och vänder


notera att man aldrig säger 'torrbatterier' om akalinebatterier fast de har exakt samma storlek som de gamla batterierna trots att de uppfyller 'kriteriet' att vara torra - dvs. ej läcker elektrolyt när man vrider och vänder på dessa.

Litiumbatterierna är överlägsna alla traditionella torrbatterier, det är bara att konstatera.

Du har imponerande kunskaper i ämnet!
Sammanfattar jag, så KAN man kalla ALLA AA och AAA för torra även om du har en reservation för alkaline. De kan vändas och vridas utan att läcka. Du har också erfarenheten att litium är överlägsna de andra batterityperna.

TROY GARNER bifogade länkar till pdf-specar på Energizers alkaline och litium batterier. Dessa var intressanta att titta på. Längre lagringstid med mindre förluster, fungerar ner till -40, högre kapacitet osv, det ganska entydigt att Litium var bäst.

99:- för 4 st är priset på Classe O. Om det är prisvärt är frågan för var och en.

AA =storleken=byggmåtten - R6, LR6, FR6 olika innehåll i AA
AAA=storleken=byggmåtten - R03, LR03, FR03 olika innehåll i AAA

Jag har kollat/testat om mina litium (Energizer) blir varma i GPS:en, men kan inte påvisa det.

Jag behåller nog min uppfattning att skippa laddbara på resan/färden/turen.
 
återvinnings- och miljö-aspekterna?

Jag inbillar mej att då jag anser mig kunna välja så är det miljövänligare med laddbara - säg att samma batteri hänger med 1000 gånger - men är ämnena i NiMh 1000gr miljöovänligare än torrbatterier och sen alla transporter av engångsbatterier till butik och återvinning...

Vilka typer "måste" (måste av miljöskäl) man lämna till batteriåtervinning? (idag "kan" man väl kasta icke-alkaliska batterier i brännbart - även om jag väljer att återvinna alla batterityper i batteriholk).

Jag vet att jag är lite raljant med måste och kan här, men vad rekommenderar återvinningsföretagen resp miljöorg?


Sen kan man ju å andra sidan bygga fall på att med min GPS med värstingbatterier så besparar jag miljön och samhället en räddnigsaktion med helikopter osv ;-)

/Patrik, som nästan uteslutande använder laddbara och mest NiMh
 
Miljöaspekten

är inte oviktig dessutom blir kostnaden om man använder GPSen mycket en hel del för litiumbatterier. Det litiumbatterier är bra på är lagring och därmed är de utmärkta som backup.

Jag använder min GPS mycket och för dags och helgaktiviteter räcker NiMH utmärkt speciellt om man laddar dem natten innan.

Thure
 
Håller absolut med er båda två. Miljöaspekten är dock inte helt lätt att få grepp om, som tango själv beskriver. Och visst är det så att dessa litium kostar. Lagringsegenskaperna gör att oavsett vad man petar in i GPS:en så är det lämpligt att ha litiumbatterier som backup. De kan ju hänga med många turer.

Friska (mindre än ett halvår) NiMh som är nyladdade funkar bra. Men då får man hålla rätt på vilka som är friska också.
Den gången det skiter sig (inte om utan när) så kommer det bero på att man tagit några för gamla batterier med sig. Då lär man sig att NU är detta par för gamla. Jag känner att jag redan gjort dessa misstag flera gånger och ska jag ut med kajaken på långtur (hela dagen eller flera dagar) och anser att GPS:en är viktig, då stoppar jag inga laddbara i den. PUNKT.

Sen har jag en lanterna och en pannlampa också. Där är väl det inte så viktigt vad det är för batterier utan laddbara kan accepteras. Men när mina laddbara blir alltför gamla stannar dom hemma för gott. I fjärrkontroller, klockor och MP3-spelare.

Ni som är ute när det är svinkallt, på skidor och fjällpromenader bör nog ha litium i dom prylarna som ni anser er beroende av. Men det är ert val.

Kostnaden för litiumdrift av GPS:en blev cirka 60kr för en 5dagars kanottur sommartid.
Det har jag råd med.
 
Det mesta är väl redan sagt, ...

... men något om min erfarenhet av batterier. Inför min Everestvandring för 1½ år sedan köpte jag en rätt bra kamera, långzoomare, som går på 4 st AA-batterier. Jag tog med mig laddare och en bunt laddningsbara, men jag köpte även litiumbatterier (Philips) som såldes hos Clas Ohlson. Jag stoppade i fyra sådana, och de fyra räckte hela femveckorsvistelsen i Nepal (c:a 250 foton) och även följande sommars vandring i svenska fjäll, och en del annat fotande; totalt flera hundra foton, alltså. Sedan gick de att använda länge i t.ex. väckarklockan innan de var helt slut. Det blir säkert Li-batterier när jag återvänder till Everests fot till våren, även till pannlampan (AAA); de tål även kyla bra. Uppladdningsmöjligheterna är begränsade, och dyra, på högre höjd, men en del vandrare går med solcellsladdare utanpå ryggsäcken.
 
Att köra me solpanel i ryggsäcken i sverige är ett mycket osäkert kort men det går - men kräver såpass mycket extra jobb och vaksamhet att det inte är värt det.

På hög höjd är det annorlunda , speciellt om det är klart väder - mycket effektiv laddning.

Har möjlighet att köra så men använder det inte så ofta , har en buffert på c:a 32W inkopplad
så jag kan ladda ur den även om jag inte lyckas suga i mig tillräckligt med sol.

Men det väger en del - visserligen ger det en möjlighet att vara ute hur länge som helst.

Blir enklare med alkaline och lithium batterier.

En medelväg att gå är att köra med laddbara första satsen i all utrustning(nyladdat och kontrollerat) och alltid ha
lithium/alkaline batterier som efterföljande/reserv byten - bör fungera ganska bra på kortare turer över helgen och så.

Mest troligt behöver man inte ens skifta över till reserven om man kör så.
 
En medelväg att gå är att köra med laddbara första satsen i all utrustning(nyladdat och kontrollerat) och alltid ha lithium/alkaline batterier som efterföljande/reserv byten - bör fungera ganska bra på kortare turer över helgen och så.

Mest troligt behöver man inte ens skifta över till reserven om man kör så.

Så här tänker även jag efter att ha upplevt ojämnhet i mina laddbara nimh. Borde vara en god kompromiss, men har själv inte prövat det är.
 
Så vågar man ju köra laddbart utan risk.

Jag har alltid 4 Alkaliska/4 Lithium samt 4 lithium i nödreserven som grund samt det som sitter i utrustningen - jag kör sällan slut på utrustningens batterier och måste gräva i förråde/reserven.
Så grunden lagret räcker för minst en vecka även mitt vintern när det är ljust en kvart per dygn

Men då kör man ju inte laddbart i första satsen(utrustningen)- men även om man gör lär man inte gå batteritorsk på några dygn även mitt i vintern.
I utrustningen sitter alkaliska normalt - den första delen av batteribanken går ju faktiskt att köra laddbart bara resten av förrådet är riktiga batterier.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg