Batterier för GPS i kanot.
För just GPS:en har jag slutat med uppladdningsbara. Särskilt om det gäller en flerdagarstur och jag verkligen har behov av GPS:en. Jag kör med AA litiumbatterier (Energizer fr Classe O) som har väldigt lång livstid, väger mindre och håller laddningen mycket bra vid lagring.
Min Garmin 76CSX klarade 34 driftstimmar innan batteribyte. Då var GPS:en på hela dagarna och stängdes bara av vid strandhugg/paus och övernattning. Jag hade inte bakgrundsbelysningen tänd.
Enda saken att tänka på är att denna batterityp visar på fullt (ger full spänning) in i det sista, för att sedan droppa ganska snabbt. Jag gillar det.
Uppladdningsbara har en tendens att hämta sig vid pauser i användning och när man slår på igen vet man inte hur många drifttimmar man har kvar. Svårare att bedöma (enligt min mening) vilken kondition batterierna VERKLIGEN har.
De uppladdningsbara är bara hyfsat pålitliga när de är nya. Och de håller inte laddningen vid lagring. Dvs reservbatterierna är inte heller pålitliga.
Ett trick med uppladdningsbara är att byta fabrikat då och då, så har man en bättre känsla för vilken "generation" av batterier man använder. För poängen med uppladdningsbara ska ju vara att man använder dessa länge och många gånger. Men man vill helst lita på dom också.
För just GPS:en har jag slutat med uppladdningsbara. Särskilt om det gäller en flerdagarstur och jag verkligen har behov av GPS:en. Jag kör med AA litiumbatterier (Energizer fr Classe O) som har väldigt lång livstid, väger mindre och håller laddningen mycket bra vid lagring.
Min Garmin 76CSX klarade 34 driftstimmar innan batteribyte. Då var GPS:en på hela dagarna och stängdes bara av vid strandhugg/paus och övernattning. Jag hade inte bakgrundsbelysningen tänd.
Enda saken att tänka på är att denna batterityp visar på fullt (ger full spänning) in i det sista, för att sedan droppa ganska snabbt. Jag gillar det.
Uppladdningsbara har en tendens att hämta sig vid pauser i användning och när man slår på igen vet man inte hur många drifttimmar man har kvar. Svårare att bedöma (enligt min mening) vilken kondition batterierna VERKLIGEN har.
De uppladdningsbara är bara hyfsat pålitliga när de är nya. Och de håller inte laddningen vid lagring. Dvs reservbatterierna är inte heller pålitliga.
Ett trick med uppladdningsbara är att byta fabrikat då och då, så har man en bättre känsla för vilken "generation" av batterier man använder. För poängen med uppladdningsbara ska ju vara att man använder dessa länge och många gånger. Men man vill helst lita på dom också.