Uppladdningsbara batterier

Batterier för GPS i kanot.

För just GPS:en har jag slutat med uppladdningsbara. Särskilt om det gäller en flerdagarstur och jag verkligen har behov av GPS:en. Jag kör med AA litiumbatterier (Energizer fr Classe O) som har väldigt lång livstid, väger mindre och håller laddningen mycket bra vid lagring.
Min Garmin 76CSX klarade 34 driftstimmar innan batteribyte. Då var GPS:en på hela dagarna och stängdes bara av vid strandhugg/paus och övernattning. Jag hade inte bakgrundsbelysningen tänd.

Enda saken att tänka på är att denna batterityp visar på fullt (ger full spänning) in i det sista, för att sedan droppa ganska snabbt. Jag gillar det.
Uppladdningsbara har en tendens att hämta sig vid pauser i användning och när man slår på igen vet man inte hur många drifttimmar man har kvar. Svårare att bedöma (enligt min mening) vilken kondition batterierna VERKLIGEN har.
De uppladdningsbara är bara hyfsat pålitliga när de är nya. Och de håller inte laddningen vid lagring. Dvs reservbatterierna är inte heller pålitliga.

Ett trick med uppladdningsbara är att byta fabrikat då och då, så har man en bättre känsla för vilken "generation" av batterier man använder. För poängen med uppladdningsbara ska ju vara att man använder dessa länge och många gånger. Men man vill helst lita på dom också.
 
De batterier som är "bäst" idag är inte "bäst" imorgon.

Och som sagt var, prestanda beror väldigt mycket på hur batterierna används. Att lägga en massa extra pengar på batterier som bara har marginellt bättre prestanda på pappret tycker jag är att slänga pengarna i sjön.

Jag köper hellre två medelmåttiga uppsättningar för samma pris som en superbra (eftersom även om kapaciteten kanske är lite sämre så ger ju dubbel uppsättning batterier halverat slitage).
 
De batterier som är "bäst" idag är inte "bäst" imorgon.

Och som sagt var, prestanda beror väldigt mycket på hur batterierna används. Att lägga en massa extra pengar på batterier som bara har marginellt bättre prestanda på pappret tycker jag är att slänga pengarna i sjön.

Jag köper hellre två medelmåttiga uppsättningar för samma pris som en superbra (eftersom även om kapaciteten kanske är lite sämre så ger ju dubbel uppsättning batterier halverat slitage).

Jag antar att du talar om uppladdningsbara?
Om så är fallet så är kapacitet inte allt.
Batterierna ska tåla ett visst antal uppladdningar utan att tappa för mycket av ursprunglig kapacitet. Sen tycker jag det verkar som vissa fabrikat klarar lagring sämre. Även som relativt nya.

Jag använder fortfarande uppladdningsbara, men inte till en viktig GPS, Jag litar inte längre på uppladdningsbara. För svårt att bedömma i vilken kondition de verkligen är.
Är jag på långfärd eller resa släpar jag helst bara med mig sånt jag litar på.
 
Nej problemet är ju just att hur batterierna fungerar beror i väldigt stor utsträckning på hur de används. En sort som funkar jättebra i en ficklampa kan vara värdelös i en GPS.
 
Nu har jag en kompletterande fråga

Nej problemet är ju just att hur batterierna fungerar beror i väldigt stor utsträckning på hur de används. En sort som funkar jättebra i en ficklampa kan vara värdelös i en GPS.

Har någon hittat några 1,5 volts uppladdningsbara AA eller AAA?
Eller samma fråga fast från andra hållet:
Har någon hittat en ficklampa/pannlampa avsedd för 1,2 volts uppladdningsbara AA eller AAA?

Om svaret är nej på båda frågorna är uppladdningsbara batterier inte det optimala i ficklampor/pannlampor som då ger sämre ljusstyrka.

För att svara trådskaparen så är mitt svar: Undvik uppladdningsbara på färden/turen/resan.
Kör bara med uppladdningsbara på hemmaplan och när det inte känns så viktigt.
Läs gärna en artikel som ligger under Artiklar/GPS och heter "Vilse i Storskogen".
 
återhämtning???

För just GPS:en har jag slutat med uppladdningsbara. Särskilt om det gäller en flerdagarstur och jag verkligen har behov av GPS:en. Jag kör med AA litiumbatterier (Energizer fr Classe O) som har väldigt lång livstid, väger mindre och håller laddningen mycket bra vid lagring.
Min Garmin 76CSX klarade 34 driftstimmar innan batteribyte. Då var GPS:en på hela dagarna och stängdes bara av vid strandhugg/paus och övernattning. Jag hade inte bakgrundsbelysningen tänd.

Enda saken att tänka på är att denna batterityp visar på fullt (ger full spänning) in i det sista, för att sedan droppa ganska snabbt. Jag gillar det.
Uppladdningsbara har en tendens att hämta sig vid pauser i användning och när man slår på igen vet man inte hur många drifttimmar man har kvar. Svårare att bedöma (enligt min mening) vilken kondition batterierna VERKLIGEN har.
De uppladdningsbara är bara hyfsat pålitliga när de är nya. Och de håller inte laddningen vid lagring. Dvs reservbatterierna är inte heller pålitliga.

Ett trick med uppladdningsbara är att byta fabrikat då och då, så har man en bättre känsla för vilken "generation" av batterier man använder. För poängen med uppladdningsbara ska ju vara att man använder dessa länge och många gånger. Men man vill helst lita på dom också.

Min erfarenhet är omvänd din när det gälle råterhämtning:
laddningsbara (mestadels äldre NiMh från GP i mina prylar) visar fullt,fullt,fullt och plötsligt tomt
medan brunsten och alkaliska (ej laddbara) har en mer avtagande skala: fullt,fullt,fullt, 75%, 50%, 25% osv

och återhämtning ser jag på icke-laddbara medan laddbara inte återhämtar sig alls enligt min erfarenhet.

Skiljer urladdnigskurvan mellan generationer av batterier?

Eller beror det på brukaren - dvs om det är en storkrävande pryl eller en liten svag lampa?

/Patrik
 
Senast ändrad:
Dom flesta (dock inte alla) torrbatteri-apparater är avsedda att fungera till 0.9 Volt cellspänning (motsvarar utkörd torrbatteri) vilket gör att 1.2 Volt NiMh inte bör ge några som helst problem.

(vissa elektroniska höglastande enheter som äldre kamereor stängde dock av sig redan vid 1.2 Volt cellspänning - precis där huvudelen av NiMh-batteriernas kapacitet normalt levereras vilket gjorde att NiMh-batterier inte gick att använda i dessa kameror...)

sanningen att inte ens akalinebatteri håller 1.5 Volt under större belstning som ny utan ligger också runt 1,3 -1.2 Volt under belastning - det är först när man stänger av apparaten som spänningen stiger till 1.5 Volt om batteriet är hyffsat oanvänd.

det är tre saker som är 'jobbiga' med NiMh.

1. urladdningsspänningen är ganska konstant runt 1.2 Volt under större delen av urladdningstiden (för nyare batterier), vilket gör att batterimätaren står ofta på 3/4-del urladdat mest hela tiden och först vid 98% urladdat sjunker och då går det ibland så fort att apparaten inte hinner spara undan ordentligt innan den stannar - dvs. det kan handla ibland om sekunder...

2. dålig uppladdad lagringstid - även om det numera finns batterier som håller > 6 månader - dock på bekostnad av kapaciteten. En vanlig hög kapacitet LiMh-batteri tappar ca 15% av sin laddning redan första dygnet efter laddningen, sedan går självurladdningen allt långsammare med lägre laddningsgrad, dock fortfarande så fort att efter 2-3 månader brukar batterierna vara i det närmaste tomma.

3. NiMh-batterier åldras vare sig man använder dessa eller inte - efter 3 år är det ofta inte mycket bevänt med dessa då de med tiden får allt högre inre resistans och det är svårt att få ut någon större ström ur dessa utan att spänningen sjunker kraftigt. Detta gäller i ännu högre grad LiIon-batterier och LiPol-batterier

mao. bör man kolla sina uppladdningsbara batterier noga innan mer kritisk resa om det är lite till åren samt komplettera med engångsbatterier av tex lithiumtyp så att man kan snålköra även om de uppladdningsbara batterierna skulle fallera.

att ladda tex NiMh-batteri eller LiIon-batterier med med torrbatterier är att slösa med torrbatteriernas energi i väldigt stor utsträckning - Dom laddmetoder som används idag i tex nallar och andra apparater med inbyggd LiIon-batteri via tex USB så bränner man minst 50% - kanske uppåt 70% av torbbatterierna inneboende energi till värme under själva laddprocessen...
 
Dom flesta (dock inte alla) torrbatteri-apparater är avsedda att fungera till 0.9 Volt cellspänning (motsvarar utkörd torrbatteri) vilket gör att 1.2 Volt NiMh inte bör ge några som helst problem.

(vissa elektroniska höglastande enheter som äldre kamereor stängde dock av sig redan vid 1.2 Volt cellspänning - precis där huvudelen av NiMh-batteriernas kapacitet normalt levereras vilket gjorde att NiMh-batterier inte gick att använda i dessa kameror...)

sanningen att inte ens akalinebatteri håller 1.5 Volt under större belstning som ny utan ligger också runt 1,3 -1.2 Volt under belastning - det är först när man stänger av apparaten som spänningen stiger till 1.5 Volt om batteriet är hyffsat oanvänd.

det är tre saker som är 'jobbiga' med NiMh.

1. urladdningsspänningen är ganska konstant runt 1.2 Volt under större delen av urladdningstiden (för nyare batterier), vilket gör att batterimätaren står ofta på 3/4-del urladdat mest hela tiden och först vid 98% urladdat sjunker och då går det ibland så fort att apparaten inte hinner spara undan ordentligt innan den stannar - dvs. det kan handla ibland om sekunder...

2. dålig uppladdad lagringstid - även om det numera finns batterier som håller > 6 månader - dock på bekostnad av kapaciteten. En vanlig hög kapacitet LiMh-batteri tappar ca 15% av sin laddning redan första dygnet efter laddningen, sedan går självurladdningen allt långsammare med lägre laddningsgrad, dock fortfarande så fort att efter 2-3 månader brukar batterierna vara i det närmaste tomma.

3. NiMh-batterier åldras vare sig man använder dessa eller inte - efter 3 år är det ofta inte mycket bevänt med dessa då de med tiden får allt högre inre resistans och det är svårt att få ut någon större ström ur dessa utan att spänningen sjunker kraftigt. Detta gäller i ännu högre grad LiIon-batterier och LiPol-batterier

mao. bör man kolla sina uppladdningsbara batterier noga innan mer kritisk resa om det är lite till åren samt komplettera med engångsbatterier av tex lithiumtyp så att man kan snålköra även om de uppladdningsbara batterierna skulle fallera.

att ladda tex NiMh-batteri eller LiIon-batterier med med torrbatterier är att slösa med torrbatteriernas energi i väldigt stor utsträckning - Dom laddmetoder som används idag i tex nallar och andra apparater med inbyggd LiIon-batteri via tex USB så bränner man minst 50% - kanske uppåt 70% av torbbatterierna inneboende energi till värme under själva laddprocessen...

Eftersom du verkar bättre påläst än mig kan du väl berätta vad Lilon, LiPol och LiMh (eller var det sista en felskrivning?) är för batterier. Jag vet inte vad det är.

Sen är ett NiMh ett torrbatteri för mig, rätta mig gärna om jag har fel. Jag är absolut inte säker på detta med batterier. FÖRTYDLIGANDE, jag talar bara om AA och AAA batterier.

Vad gäller uppladdningsbara så har jag nu kollat vad jag har. Det är enbart NiMh av olika ålder och fabrikat. Dom flesta är nog 3år eller däromkring. Så dom kan möjligen bara användas i hemmabruk för typ fjärrkontroller, klockor och ficklampor (för hemmabruk). Jag har dålig erfarenhet av dessa i GPS:en. De visar 100% fullt och en timme senare är det tomt. Återhämtar sig om man stänger av och visar 100% fullt ett par timmar senare. Nya fungerar laddbara bra men redan efter ett halvårs användning är dessa uppladdningsbara värdelösa i GPS:en. Därför litar jag bara på ej laddbara i GPS:en. Helst litium.

För färd/tur/resa använder jag bara litium icke uppladdningsbara. Jag upplever att de klarar lägre temperaturer bättre än ALLT annat jag provat. De håller laddningen längre än allt annat jag provat också (detta har jag även läst om). Vilket betyder att man kan ha ett par reserver i ryggan som är OK även nästa säsong (och nästa igen). De har också högre kapacitet och alltså längre driftid än andra batterier jag provat. Och de är lättare. Dessa litium kan återhämta sig något, det är riktigt, men har de gått ner till 75% (kvar) så vet man att nu är batterierna slut. Hur lång tid det finns kvar beror på vad man har för belastning. Man får helt enkelt lära sig hur lång tid GPS:en kan användas från det att de gått ner till 75% till man måste byta. Sen kan stoppa samma batteri i en MP3-spelare och få några timmar till.

Vad gäller spänning så får man ett spänningsfall när man ansluter en förbrukare, det är rätt, men ficklampor gillar 1,5 volt nominell spänning om de ska lysa bra och det märks direkt att uppladdningbara 1,2 volt ger sämre ljusstyrka. Men tycker man att det räcker, så kan man väl ha laddbara i ficklampan.
 
Känner igen

fenomenet att det skiljer så mycket mellan olika fabrikat och ålder på NiMH ackar. Men invändningsfria är inte heller Lithiumbatterier. De jag använt har inte hållt lika länge i GPS under vinterförhållanden som mitt bästa par NiMH R6 (Typ 4 år gamla Panasonic).

Thure
 
Total fövirring!

fenomenet att det skiljer så mycket mellan olika fabrikat och ålder på NiMH ackar. Men invändningsfria är inte heller Lithiumbatterier. De jag använt har inte hållt lika länge i GPS under vinterförhållanden som mitt bästa par NiMH R6 (Typ 4 år gamla Panasonic).

Thure

Dina litium icke laddbara fick stryk av 4år gamla laddbara? Vintertid? I GPS:en?

Av detta lär jag mig inget, jag blir bara förvirrad. Det stämmer så dåligt med mina erfarenheter att jag inte vet hur jag ska förhålla mig till det.

Var det ett undantag eller kan du bidra med nånting som kan skingra dimmorna?
 
Litiumbatterierna

var köpta på Biltema vilket kanske kan vara en faktor i sammanhanget. Jag har inte någon erfarenhet av andra litiumbatterier.

Thure
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg