Eftersom du verkar bättre påläst än mig kan du väl berätta vad Lilon, LiPol och LiMh (eller var det sista en felskrivning?) är för batterier. Jag vet inte vad det är.
Sen är ett NiMh ett torrbatteri för mig, rätta mig gärna om jag har fel. Jag är absolut inte säker på detta med batterier. FÖRTYDLIGANDE, jag talar bara om AA och AAA batterier.
Vad gäller spänning så får man ett spänningsfall när man ansluter en förbrukare, det är rätt, men ficklampor gillar 1,5 volt nominell spänning om de ska lysa bra och det märks direkt att uppladdningbara 1,2 volt ger sämre ljusstyrka. Men tycker man att det räcker, så kan man väl ha laddbara i ficklampan.
Givetvis var LiMh en felskrivning - avsåg NiMh - i det fallet...
uppladdningsbara LiIon och LiPol är det som är vanligaste i laptop, mobiltelefoner och dom flesta små mulimediamaskiner som mp-spelare och filmvisare etc. - det är faktiskt svårt att hitta sådana idag som går på R03 eller R6 batterier utan alla vill laddas via USB-uttaget eller speciella laddare
Kemiskt sett så är LiIon och LiPol (LithiumPolymer) i stort sett samma förutom elektrolyten som är en vätska (ganska påminnande om eter) i första fallet och ofta i cylindriska batterier och i det andra fallet i fast form liknande plast och görs oftast smala och platta paket.
NiMh batterier är lika 'torra' som akalinebatterier inuti - dvs kladdigt som fasen och tämligen blött.
Torrbatterier är en gammal benämning på leclanché-celler där försäljningsargumentet var att de kunde läggas i alla lägen utan att något rann ut (elektrolyten var gelatinartad med stärkelse samt batteriet var tätad med asfalt) vilket dom flesta av dåtidens batterier inte klarade av.
Med akalineversioner av torrbatteriet så gjorde man om batteriet en del och satte grafitblandadade brunsten efter ytterhylsan för stor yta, ersatte salmiaken med kaliumhydroxid och så satte man zinken i mitten i en påse som spån och kontakteringen till zinkspånpåsen gjordes i form av en spik som trycktes igenom påsen från botten i samband med batteriets hopsättning.
engånsversionen av 1.5 Volt lithiumbatteri i R6 format så har man valt en kemi som fungerar ganska ogynnsamt för att behålla kompabiliteten med 1.5 Volt cellerna och hälften av Lithiumets energi i batteriet slösas helt enkelt bort till ingen nytta. organisk eterliknade elektrolyt.
andra typer av engångsversioner av Lithiumbatterier är tex CR123 (kallas ofta kamerabatteri) och har 3 volt polspänning och har brunsten som motpol (samma motpol som torrbatterierna) och dessa nyttjar litiummetallens energiinnehåll fullt ut. organisk eterliknande elektrolyt.
sedan finns/fanns det uppladnningsbara versioner av CR123 med halva mAh-talet gentemot engångstyperna och dessa har en polspänning mellan 4.2 volt nyladdat till 3.0 Volt urladdade. Kan lagras väldigt länge utan att tappa laddning och är egentligen LiIon-batterier av samma typ som i laptop fast mindre skala. Dessa har elektronisk över och djupurladdningsskydd vilket gör att lampan med dessa batterier kan slockna väldigt tvärt utan förvarning när batteriet närmar sig heltomt...
Dom här uppladdningsbara CR123batterierna (som jag köpte på clas i sjön för flera år sedan) har fungerat förvånansvärt bra och hållit förvånansvärt länge (> 3 år) utan att nämvärt tappat kapacitet vid hög last.
---
Fördelen med dagens vita lysdiodlampor med aktiv strömregulator är att dessa inte är känsliga för spänningsvariation på batteriet förrän till väldigt nära helt tomt batteri - då kan det minska i ljusstyrka (inte i färgtemperatur) eller börja blinka för att indikera att det är dags nu...
på MAG-light tiden så fick man den önskade vita ljuste precis när man stoppade nya batterier i (i den nya) lampan - efter ett kort tag så var den ljusgult och detta fick man dras med under lång tid tills batteriet var ganska tomt och det började bli klargul sken till rött beroende på hur länge man stod ut... - ut med gamla batterierna och i med nya batterier med resultatet att lampan gick sönder då de inte längre tål den höga spänningen som nya batterier hade, och då letade man efter reservlampan i botten på ficklampan och finner den förstås krossad där eftersom lampan mer än en gång gått i backen - och så står man där helt utan fungerande lampa... - det var då man lärde sig att alltid ha med reservficklampa...