Hur kommer en ny väg in?
Navteqs representant på CeBit sade, att Navteq lägger in även icke färdiga vägar i det material de lämnar vidare till de företag som gör de kundanpassade produkterna, Garmin etc. Data kompletteras med uppgifter om öppningsdatum. Sedan är det upp till den enskilda produktleverantören att besluta hur vägar som står klara före eller efter lanseringen ska hanteras. I de flesta fall torde det bli så att man avstår från tidsinformation i kartan för att undvika att förvirra användarna. Eftersom alla navprogram kan göra rutter så skulle ruttalgoritmerna behöva känna av datum, vilket ger en extra felkälla.
I det fall från Garmin som jag nämnde, där motorvägen A20 nu står klar söder om Lübeck mot Rostock men bara är med på detaljkartan i v.7, så är det naturligtvis så att baskartan som visar den gamla sträckningen, inte uppdateratws lika ofta. Som tidigare nämnt valde Route 66 att ta med Öresundsbron ehuru den inte öppnades förrän något efter lanseringen av den aktuella versionen.
Ang. POIs: I en nav applikation som visas på mässan, kommer tyvärr för ögonblicket inte ihåg vilken, så ligger vägarna på minne medan POIs kan laddas ned färska från server. Så vitt jag minns var detta också en Navteqbaserad applikation.
För den som söker en bra och billig TeleAtlas baserad Europakarta för PC och PPC inkl.Tjeckien rekommenderas en titt på NAvigator4 från Infomap. Röstsmeddelanden, GPRS-anslutning för fleet managment (vehicle tracking). Möjligheter till blockering av vägar finns. Autorutting. Enkelriktade vägar visas, husnummer finns med. Detaljbild av kommande sväng också.
PRiset är 64 euro (sade de), 50 GBP ink moms enl siten. Se
http://www.directions.ltd.uk
[Ändrat av jonasolof 2005-03-13 kl 12:15]