Re: Saknade uppgifter...
johanj; sa:
Dock så är den slutgilltiga dragningen av vägen känd långt innan öppningsdatum och eftersom Navteq köper kartmaterialt digitalt så borde ledtiderna vara så pass korta att uppgifter som varit kända i minst 12 månader borde finnas med i City Select 7.
Jag kan alldeles för lite om väg- och kartproduktion för att kunna argumentera emot i detalj men på mig låter den slutsatsen som en ganska kraftig förenkling.
Visst är vägens sträckning känd långt i förväg men vet du att den svenske huvudmannen verkligen släpper ut datat då?
På Navteqs kartor så är det inte bara vägens sträckning som är intressant. För att kartan skall vara ruttbar så måste sträckningen kompletteras med en massa andra saker (hastighetsgränser, vilka körfält som leder vart, exakt var körfältsbyten är tillåtna, eventuella samåkningsfiler och säkert en del andra saker som jag inte har en aning om). Är dessa saker verkligen kända lika länge innan? Kan Navteq överhuvudtaget köpa dessa data och i så fall när? Kanske de ändå måste ut på plats för att kolla eller testa vissa saker?
Navteq kan ju knappast anpassa sin kartproduktion efter svenska förhållanden och jag kan tänka mig att man i andra delar av världen betydligt oftare än här har både förseningar och förändringar som påverkar kartmaterialet. Om man börjat jobba på en karta i förväg och tvingats gå tillbaka och göra om flera gånger är det inte alls orimligt att man av kostnadsskäl inför en policy som säger att man aldrig påbörjar arbetet innan man verkligen vet att det är slugiltiga data man har.
På en papperskarta kan det vara både lätt och rätt att rita in en väg i förväg och skriva att den är planerad till ett visst datum. På en elektronisk och framförallt ruttbar karta är det inte alls lika enkelt eller självklart att det är rätt sätt. En tids- eller fjärrstyrd aktivering är naturligtvis en spännande möjlighet men då krävs anpassningar i hela systemet.
Vet inte heller hur mycket Garmin måste jobba med Navteq-materialet innan det blir CitySelect men det finns åtminstone ett teoretiskt utrymme för tidstjuvar. Någon form av testning måste man rimligtvis göra. Hur lång tid storskalig produktion och distribution av produkten tar är för mig också okänt men jag kan tänka mig att det är en stund.
Min poäng är att även om sträckningen är känd långt i förväg så finns det massor med trösklar som måste passeras och varje eventuell fördröjning adderas till den totala tiden. Även om ambitionen till att vara aktuell är hög hos t.ex. Navteq (nu vet jag inte om den är det men det är åtminstone en möjlighet) så räcker inte det utan precis alla andra inblandade måste känna samma drivkraft för att man skall få kort framförhållning.