Hur Garmin gör, när de uppdaterar sina kartor, vet jag inte. Men jag har läst en uppgift om hur Volvo gör.
Volvo använder också kartor från Navteq. I praktiken ser kartan i en Volvo med navigator precis likadan ut som i en Garmin StreetPilot, eller i den iQue jag har.
Fast i Volvon kör man direkt från en DVD, utan att behöva ladda över kartan till mottagaren först, förstås.
Navteq uppdaterar sin databas varje dag. Deras kunder (som Volvo eller Garmin) får tillgång till en ny databas varje kvartal. Därefter ska de tugga på informationen, så att den passar deras system, förmodligen testa så att de vet att det fungerar, trycka omslag och emballage. Skivorna (CD eller DVD) ska produceras, förpackas och distribueras till användarna. Först därefter kan vi, som ligger sist i den näringskedjan, ta nytta av materialet.
Garmin säger inget speciellt vad jag vet, men Volvo deklarerar att deras kartinformation är nio månader gammal när deras skivor har kommit ut till handlarna.
Som Pelle skrev är det ju lätt att rita in en planerad väg på en papperskarta. Men i en ruttbar karta till en GPS blir det inte alls bra. Jag skulle ju heller komma körande till en väg, som jag ser är nybyggd, och då konstatera att den inte finns på kartan, än tvärtom. Alltså försöka köra på en väg, som finns på kartan, men där det bara finns skog i verkligheten.
Anders