Uppdaterad säkerhetsstandard från UIAA

Ja alltså, sådana där bromsar med tänder fungerar ju alldeles utmärkt. Reverson och BD kopia av den--vad nu den heter--fungerar också bra. Den ursprungliga designen av ATC gör det näpperligen, särskilt inte på 10 mm rep och tunnare (och vem har ett fetare rep en så idag?).

Läs accidents in North American Climbing.

Gri-gri är naturligtvis inte idiotsäker, men en bättre nybörjarsäkring än ATCn. Sum är den bästa säkringen. Alla säkringsmojänger har ett riktigt farligt fel: om försten faller man matar rep måste man släppa den övre handen när rycket kommer--annars fungerar inte bromsen.

Ett tiometersfall behöver inte vara ett hårt fall, och särskilt inte på säkringsmannen.

De flesta hinkar har väl idag tänder, kanske är det ovanligare med hinkar utan tänder än rep som är mer än 10 mm i alla fall...

Mitt senaste rep är 10,2 om jag minns rätt, men vikten är lägre än 10 mm-repet av samma märke (Beal).

10 m är inte nödvändigtvis ett hårt fall kunde jag ju konstatera - men de flesta betraktar det nog som ett långt fall, men kammen satt utmärkt!
 
Ja alltså, sådana där bromsar med tänder fungerar ju alldeles utmärkt. Reverson och BD kopia av den--vad nu den heter--fungerar också bra. Den ursprungliga designen av ATC gör det näpperligen, särskilt inte på 10 mm rep och tunnare (och vem har ett fetare rep en så idag?).

Läs accidents in North American Climbing.

Gri-gri är naturligtvis inte idiotsäker, men en bättre nybörjarsäkring än ATCn. Sum är den bästa säkringen. Alla säkringsmojänger har ett riktigt farligt fel: om försten faller man matar rep måste man släppa den övre handen när rycket kommer--annars fungerar inte bromsen.

Ett tiometersfall behöver inte vara ett hårt fall, och särskilt inte på säkringsmannen.

Kan hålla med om att den gamla ATC:n och även gammal modell av Reverso (utan tänder) fungerar sämre. Men att de skulle vara så pass dåliga att de borde förbjudas är väl att ta i. Varför använder då i princip alla, förutom sportklättrare, bromsar av ATC typ?

Så det går alltså inte att fånga ett fall med en hand? Det har jag gjort flera gånger, ja det är väl mer ovanligt att fånga med båda händerna på repet, eller?
 
I slutänden kanske man helt enkelt kan säga att man, lite oavsett siffrorna på lappen som följer med, ska välja rep och broms så att det känns rätt. Jag har ett gäng hinkar, och de är lite olika precis som repen är lite olika. Repen känns ju olika även om den formella diametern kanske inte avslöjar detta.

Har f ö en Kong-hink med lite "tänder" som funkar sisådär tycker jag, medan ATC-Guiden alltid känns mjuk och lätt att kontrollera.

Har mycket begränsad erfarenhet av GriGri, Cinch, Sum och vad de nu heter, men antar att även dessa funkar lite olika bra med olika rep.
 
Kan hålla med om att den gamla ATC:n och även gammal modell av Reverso (utan tänder) fungerar sämre. Men att de skulle vara så pass dåliga att de borde förbjudas är väl att ta i. Varför använder då i princip alla, förutom sportklättrare, bromsar av ATC typ?

Så det går alltså inte att fånga ett fall med en hand? Det har jag gjort flera gånger, ja det är väl mer ovanligt att fånga med båda händerna på repet, eller?

Anledningen att många svenska tradklättrare använder ATC är att de sällan säkrar fall. De flesta som ofta måste säkra fall använder bättre säkringsmojänger. I Indian Creek använder säkert 70-80 % av alla klättrare grigri för att säkra.

Det går naturligtvis bra att fånga fall med en hand, och utan händer om man använder en förnuftig säkringsmeckanick. Det farliga är om man har den fria handen stadigt om repet för att mata ut det när förstamannen faller. Den vanligaste reaktionen hos de som inte säkrat hundratals och åter hundratals fall är att nypa hårt om repet vilket förhindrar att säkringen låser.

Ett mjukt fall av en förstaman drabbad av repdrag kan man i och för sig ta helt utan säkringsmanick.
 
Grigri funkar bra för aid- och sportklättring. Men för tradklättring bör den enligt många med mig inte användas då belastningen på mellansäkringar blir högre vid ett fall.

Det här har jag hört så många gånger!

Fattar inte var det kommer ifrån...

Är det från folk som aldrig aidklättrat i hela sitt liv?

Aidsäkringar ÄR tradsäkringar - dock tradsäkringar som har markant sämre hållfastighet än "vanliga friklättrings-tradsäkringar".

Så varför är det då INTE bra att säkra med en GriGri vid vanlig tradklättring men BRA att säkra med den vid aidklättring, där säkringarna är kassa och verkligen borde behöva en dynamisk inbromsning?

peace
 
Det här har jag hört så många gånger!

Fattar inte var det kommer ifrån...

Är det från folk som aldrig aidklättrat i hela sitt liv?

Aidsäkringar ÄR tradsäkringar - dock tradsäkringar som har markant sämre hållfastighet än "vanliga friklättrings-tradsäkringar".

Så varför är det då INTE bra att säkra med en GriGri vid vanlig tradklättring men BRA att säkra med den vid aidklättring, där säkringarna är kassa och verkligen borde behöva en dynamisk inbromsning?

peace

Jag vet inte heller. Det är en urban myt att grigrin eller cinchen skulle vara sämre än atc o dyl för dåliga säkringar. För det första så är nästan all dynamik i repen och i kroppen på ledaren och säkraren. För det andra så är inte maximala krafterna på säkringarna högre med grigri i riktigt hårda fall (mer än faktor 1). För det tredje är maximala kraften vid normala fall inte högre om man säkrar grigri än med atc om inte den som säkrar med atc säkrar mjukt, d.v.s. med flit släpper rep genom bromsen: nu talar vi om en riktigt riktigt farlig säkringsmetod!
 
För inte så länge sen redovisades väl olika bromskrafter från olika bromsar, från praktiska prov, i Bergsport. Det är väl siffror som är mer objektiva än det mesta. (Vet inte om nån har tillgång till materialet i digital form?)

Anledningen till att man använder GriGri istället för hink vid aidklättring är nog inte att GriGrin ger mjukare inbromsning...
Det vore väl inte helt omöjligt att arrangera repet så att en hink bromsar utan bromshand, men nästan - om vi nu inte tänker oss stoppknutar.

Jag trodde inledningen till ATC-diskussionen ovan byggde på att repet i för hög grad glider genom bromsen (=mjuk inbromsning).

Anledningen till att man i olika områden använder olika bromsar är väl inte i första hand att bromskrafterna blir olika i olika länder, utan mer praxis och tradition. Där man främst bromsar med HMS eller åtta anser man väl att det är bäst, och där man mest använder GriGri är man övertygad om att det är bäst.
 
Varför många, som jag själv, skriver att Grigri är bäst för aid och sport men inte trad, är att det är bekvämare. Glidningen som uppstår i en broms av ATC-typ hjälper till att få ner fångrycket, men det motverkas i sin tur av friktionen i karbinerna. Så effekten blir mindre efter varje mellansäkring.
 
De stora fördelarna med grigri vid aidklättring blir rätt så uppenbara efter att ha suttit och säkrat någon som efter fyra timmar fortfarande inte är uppe vid nästa standplats. Jag har haft en säkringsman som somnat sittandes på en hylla.
 
...Grigri är bäst för aid men inte trad... Glidningen som uppstår i en broms av ATC-typ hjälper till att få ner fångrycket... (FÖRKORTAT FÖR TYDLIGHET)

Det jag personligen inte fattar är att folk (klättrare) tycker att det är viktigare att få ner fångrycket vid Tradklättring men inte vid Aidklättring, jag kommer aldrig att förstå den ståndpunkten...



(Jag personligen använder nästan alltid GriGri, oavsett om det är "vanlig-trad" eller A4+ på El Cap, har jag inte en GriGri till hands så använder vi ATC med stoppknutar på repet (d.v.s när det kommer till hård aid på t.ex El Cap), det är nämligen helt omöjligt att fånga ett A3 - A4 fall (25-35 meter) på vanligt ATC-vis... Och visst knyter vi även stoppknutar då vi använder GriGri för genom den glider repet trots alla rykten om "statisk" bromsning...)

peace
 
Men frågan är väl bara om den ena eller andra bromsen ger högre eller lägre fångryck?
Att man vill få ned fångrycket är väl tämligen självklart. Varför somliga struntar i det i aidsammanhang är ju faktiskt en annan sak - det betyder ju inte per default att man vill ha högre fångryck när man tradar.

Personligen så tycker jag att man borde vilja ha lägre fångryck även vid aid...

Fast frågan var väl då bara vilken broms som ger lägsta fångrycket. Sen kanske det faktiskt är så att de flesta som tradar faktiskt inte klättrar på ett sätt som gör det sannolikt med fall på flera tiotals meter. Skulle t o m kunna tänka mig att det är rätt få som utsätter sig för det vare sig regelbundet eller nånsin.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lyckegard Uppdaterad Tricam Klättring allmänt 0
johnliungman Har vi UIAA-gradering i Sverige? Klättring allmänt 18

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg