Ja alltså, sådana där bromsar med tänder fungerar ju alldeles utmärkt. Reverson och BD kopia av den--vad nu den heter--fungerar också bra. Den ursprungliga designen av ATC gör det näpperligen, särskilt inte på 10 mm rep och tunnare (och vem har ett fetare rep en så idag?).
Läs accidents in North American Climbing.
Gri-gri är naturligtvis inte idiotsäker, men en bättre nybörjarsäkring än ATCn. Sum är den bästa säkringen. Alla säkringsmojänger har ett riktigt farligt fel: om försten faller man matar rep måste man släppa den övre handen när rycket kommer--annars fungerar inte bromsen.
Ett tiometersfall behöver inte vara ett hårt fall, och särskilt inte på säkringsmannen.
De flesta hinkar har väl idag tänder, kanske är det ovanligare med hinkar utan tänder än rep som är mer än 10 mm i alla fall...
Mitt senaste rep är 10,2 om jag minns rätt, men vikten är lägre än 10 mm-repet av samma märke (Beal).
10 m är inte nödvändigtvis ett hårt fall kunde jag ju konstatera - men de flesta betraktar det nog som ett långt fall, men kammen satt utmärkt!