Uppdaterad säkerhetsstandard från UIAA

Ibland stannar jag upp lite och tänker på hur "coolt" det är med ett sånt här forum, här sitter vi utspridda över hela klotet och pratar klättring med varandra, ganska fantastiskt egentligen!

Det viktiga med all klätterutrustning är att man vet hur den funkar och vilka begränsningar den har, det värsta jag vet är generella råd och tips som t.ex -"den här e grymt bra til aid o sport men absolut inte till trad" osv osv...

peace

Nu är jag helt med igen!! Jag är en omständlig och tjatig typ, men just förenklingar har jag svårt för eftersom de alltid utmärks av brister. Förenkla kan man göra åt den som blir förvirrad av alla om och men, och där man kan förutse precis på vilken sett ett förenklande råd kommer att omsättas. Oftast är dock det bästa svaret i klättersammanhang detsamma som i juridiska sammanhang; -Det beror på.

Så den sista meningen håller jag alldeles helt med om!!

Liksom den första! Slås alltjämt med viss regelbundenhet av att internet är fantastiskt, fast jag köpte mitt första privata modem och internetabonnemang under tidigaste nittiotalet. Ofta är det dessutom just forum som är fantastiska källor till allsköns information, alldeles oavsett om man nu är med i diskussionen eller bara letar just info. (Sen kan jag inte bortse från att du kanske ironiserar över det ocoola i forumbeteenden... men...)

Senast ändrad:
Jag klättrar sällan ovanför halva längden innan jag gör första placeringen på exempelvis Grönbrink 25-30 m totalt... Och det krävs ju faktiskt att man passerar mitten innan första säkringen och sedan faller nära utsteget för att få till ett 25-m fall på en sån klippa... :)

Ursäkta den förvirrade formuleringen... Hur många säkringar jag lägger upp till den sista har ju bara betydelse för repdraget. För att få ett långt fall är det förstås så att SISTA säkringen bör ligga en bit ovanför mitten fallet får sen komma på utsteget. Förstås.

I dubbel bemärkelse...

Inte i denna tråden. Och inte inom klättringen... Började klättra 88. Och har klättrat tämligen lite. Lite halvmycket var fjärde år mellan åttioåtta och tjugohundra. Sedan ett år tillbaka så motionsklättrar vi inne, av sociala skäl närmast, lite topprep, sådär gubbigt och tjötigt, på höstvintervår.

Jag fattade rätt nyss, för några få år sedan, att det var fel att säkra med åttan (sa man på klättergymmet).
Nu fattar jag att det är lite småfel att säkra med hinken (läser jag i tråden)
Sålunda: jag borde nog köpa en grigri eller liknande. Det verkar rätt.

Fråga:
Finns det starka rekommendationer (någonstans ifrån) på vilken grigriliknande konstruktion man bör köpa? Beskriv gärna skillnaderna mellan de olika om det är görligt... (Om jag nu ändå uppgraderar kan jag ju lika gärna köpa "rätt")
Tråden handlar om att fånga långa/hårda ledfall (fallfaktor>1?), eller sömniga säkrare som behöver broms med automatlåsning.
Om du enbart klättar topprep, ffa inomhus, så finns det inte någon som helst anledning till uppgradering. I alla fall inte så länge du klarar av att hålla uppmärksamheten på den som klättrar. ;)

Mina egna erfarenheter av att ta fall i sverige är att det i värsta fall kan svida lite i skinnet, i Yosemite har jag fångat förstemansfall då jag varit helt satt ur spel av smällen - man har inte en susning om var bromshanden är - vad den skall hålla i eller vad man heter, då är man glad att man har en grigri som iallfall förkortar fallet en del, har man en classic ATC så bromsar den först när repet trasslat in sig och fastnat - vilket förvisso oftast händer efter ett par/tre meter - been there...

Faktor att man flyger in i väggen vid längre och *hårdare* fall är något jag alltid ser som den största risken för säkringspersonen. Så egentligen varför säkrar de flesta alltid genom att koppla in bromsen i selen och inte direkt i standplatsen? Nyfiken vad andra har att säga?

Jag säkrar oftas ur selen, men funderar förstås var jag tar vägen vid fall. Det är en fundering som hjälper i någon mån, men själklart inte i alla lägen.

Kanske är det oftast så att när jag säkrar från stand, så säkrar jag upp en andreman, och då gillar jag att ha bromsen precis där jag själv befinner mig. Ofta är det ju med nån form av utsikt från en hyllkant eller krön. I vissa lägen är standplats på krön/standplats olämpligt att placera bromsen i, pga bromsen kommer för långt från "kanten" och med repet över kanten. Detta kan undvikas om man själv sitter eller står ute vid kanten. I så gott som alla fall där jag säkrat upp en andreman, som fallit lite, så har jag kunnat ta upp lasten med benen utan att egentligen utnyttja min säkring till standplatsen. Även om det inte skulle vara nåt problem att belasta min självsäkring mot stand, så känns det ju som att jag tillför lite när jag håller emot. Vet inte om det egentligen är relevant.

Att ta sig ur systemet är ju kanske lättare om jag inte har bromsen i selen, och dessutom så måste jag ju på flerrepors turer tänka på att min andreman ska säkra mig vidare uppåt.

En fördel med bromsen direkt i stand är förstås också att jag kan ha bromsen i autobloc-läge.

Jag är inte säker på att jag alltid gör en korrekt och rationell bedömning, men i grunden så väljer jag väl om jag har bromsen på ena eller andra stället beroende på en rad omständigheter.

Jaja, det är sådär när man alltid får leda... :)

Jo, viss skillnad är det förstås, även om jag föreställer mig att det är samma personer som "alltid" säkrar i selen, eller "alltid" i stand - lite oavsett om det är förste eller andremannen som ska säkras.

(Sen kan jag inte bortse från att du kanske ironiserar över det ocoola i forumbeteenden... men...)

Nej ingen ironi här, jag är ganska så färsk när det gäller datorer, skaffade min första e-mail-adress 2002, trodde väl att internet skulle vara en fluga som snart försvann, men nu tror jag faktiskt att det är här för att stanna, och jag reflekterar ofta över hur "coolt" (i brist på bättre ord) det faktiskt är att alla som vill kan skriva & läsa i sådana här forum.

- - - -

Jag säkrar nog andreman direkt i stand ungefär 75% av gångerna.

Jag säkrar i princip aldrig försteman i standen (endast då vi klättrar med swami), tycker det är alltför bökigt om det inte är perfekta borrbultar, att rigga ett tradankare på det viset tar onödig tid (för mig) sen tycker jag att jag har bättre koll på tex nedfirningar, pendeltraverser o liknande om jag säkrar från selen.

När jag soloklättrar bigwalls så säkrar jag ju givetvis repänden direkt i standen och det funkar alldeles utmärkt, dock klipper jag ofta in ett par screamers för lite mer dynamik i standen, iallafall när det är A3 och uppåt.

- - - -

peace

Föga förvånande gick det ju verkligen att få väldigt olika resultat beroende på vilket rep man använder och - i viss mån - vilken broms man använder ihop med repet. Svårt att se i den första tabellen med "betyg", men lättare att se i den andra tabellen med "raw data".

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lyckegard Uppdaterad Tricam Klättring allmänt 0
johnliungman Har vi UIAA-gradering i Sverige? Klättring allmänt 18

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg