Andra tips
Hmm.
Jag kan försöka ge dig lite råd, men ta det inte som den enda sanningen. Alla gör vi olika.
Jag vet ju inte alls vilken erfarenhet du har, så jag ber om ursäkt om det blir för grundläggande.
Skaffa ett syntetunderställ. Skälv kör jag mest med Craft. Långkalsonger, kortkalsonger (två så kan du tvätta ett par) och undertröja. Då är du alltid torr närmast kroppen. Bra sockor är en självklarhet.
En omgång på föterna och ett torrt par (eller åtminstne torrare) att byta till (Det paret kommer vara din värdefullaste ägodel när du får blöta fötter)
Längst ut behöver du någon form av skalplagg. Det behöver inte vara goretex XCR från värstingmärket allan. Jag tycker att huvudsaken är vattentätt på armar och axlar, vindtätt och hyfsat vattenavstötande på resten av kroppen samt så bra ventilation som möjligt. (Blöta byxor är inte så farligt om du har bra långkalsonger, och byxorna är snabbtorkande.)
Vad du behöver mellan dessa lager hänger på väder, aktivitet och hur frusen du är.
En löpartröja i syntet som komplement och svalarealternativ till underställströjan är bra. Finns på sportaffärer från någon hundring.
Och så mössa och vantar förstås. Gärna en tunn halsduk för att reglera "draget" kring halsöppningen.
Detta räcker så länge du rör dig.
Komplettera med exempelvis en fliströja för att hålla värmen när du står still.
Det finns tre vanliga nybörjarmisstag:
1) För varma kläder när man rör sig. Du blir svettig och fryser så fort du stannar.
2) För lite varma kläder till rasterna. Det är lätt att underskatta hur kallt det är att ta rast i snålblåst och regn. Klä på dig när du stannar och lätta klädseln när du sätter av igen.
3) Bomull närmast kroppen. Inte bra. Vanliga t-tröjor och kallingar som blivit våta av svett eller regn förblir våta och kalla länge.
Just kallingarna är det lätt att glömma...
Men ta inte allt för allvarligt. Det krävs några tabbar för att komma på vad som passar en.
Lyssna heller inte för mycket på de ultralätta.
De har hittat en minimal utrustning som passar just dom, men deras utrustning kanske inte passar dig.
Visst. Håll nere vikten så mycket du kan, men jag tror du vinner på att bära något kilo för mycket första gångerna, så du sedan själv vet precis vad som kan lämnas hemma. (Och inte)