Apropå kaveldun:
Det gäller dock att se upp, det finns en liten, liten risk för förväxling med sprängört. Men rot av sprängört är knubbigare och knöligare, den är dessutom ihålig och flyter i vatten. Det är delvis därför jag klyver rötterna innan jag stoppar dem i munnen, för att se efter så att de inte är ihåliga. Att dö av sprängörtsförgiftning lär vara mycket smärtsamt.
Men du har säkert bätter koll på suggornas ätlighet än saligt hädangångne Lasse O.
Återkom gärna med en rapport.
Jag är inte så sofistikerad som KLAGER och det handlar inte om något systematiskt ätande utan snarare något som ibland händer när jag till exempel är ute och fiskar. Jag bara rycker upp ett par rötter, sköljer av den västa dyn, klyver dem och börjar tugga på innanmätet. Det smakar sött.Äter du den rå då? Eller tillagar den på något sätt? Vilken årstid är bäst och var brukar du plocka dom? Verkar ju växa mest i diken längs åkermarker där dom kanske innehåller en hel del besprutningsgifter.
Det gäller dock att se upp, det finns en liten, liten risk för förväxling med sprängört. Men rot av sprängört är knubbigare och knöligare, den är dessutom ihålig och flyter i vatten. Det är delvis därför jag klyver rötterna innan jag stoppar dem i munnen, för att se efter så att de inte är ihåliga. Att dö av sprängörtsförgiftning lär vara mycket smärtsamt.
Viket osökt får mig att tänka på ett gammalt nummer av Svenska MAD där man varnade för boktitlar av typen "Gråsuggor är också mat".Gråsuggor ska tydligen vara goda om man rostar dem, med en räkliknande smak. De tillhör ju samma klass (Malacostraca, storkräftor) och äter ungefär samma saker så det är väl inte omöjligt. Jag har inte provat än.
Men du har säkert bätter koll på suggornas ätlighet än saligt hädangångne Lasse O.
Återkom gärna med en rapport.