En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder?

+1
Jag har en liten och billig från Netonnet som sedan länge verkar vara utgången,
men den minsta de nu säljer skall väga endast 100g och ha en kapacitet på 4Ah

Sidospår:
Att försöka få ett mått på den lagrade energin i ett batteri genom att ange dess kapacitet i Ah blir enl mig väldigt lätt missvisande.
Det är bättre att ange energin direkt genom att använda Wh (som görs i tex elbilsbatterier) och i det här fallet: powerbank borde det vara den uppmätta energin vid 5V och 500mA (enl USB-standarden) och anges i Wh förstås!
Fast enheten (m)Ah fungerar ju bra, så länge det är samma polspänning på de uppladdningsbara klockbatterierna...
/Niklas

Fast enheten (m)Ah fungerar ju bra, så länge det är samma polspänning på de uppladdningsbara klockbatterierna...
För klockbatterier är det inte särskilt intressant, möjligen vid batteribyte
Men det finns andra användningsfall där det spelar roll,
men jag ska försöka behärska mig och posta i en sådan tråd när, och om, den dyker upp.

För klockbatterier är det inte särskilt intressant, möjligen vid batteribyte
Men det finns andra användningsfall där det spelar roll,
men jag ska försöka behärska mig och posta i en sådan tråd när, och om, den dyker upp.
Dagens GPS-klockor från t.ex. Garmin brukar tyvärr inte ha lätt utbytbara batterier.
/Niklas

...vore praktisk att ha, men de som skulle fylla mina kravspec verkar inte vara gjorda för folk med handskstorlek 6-7 och knappa 13 cm kring handleden. För att inte tala om vänsterhänta, som gärna har den på högra armen.

Jag vill alltså INTE ha en massa hälso- och träningsappar, inte heller någon musiklagring eller annat lullull som äter batteritid. Det enda jag vill ha är en riktigt bra GPS, höjdmätare, kompass och grundläggande navigeringsfunktioner, inkl att ladda upp och logga och "backtracka" spår.

I stället för allt det onödiga vill jag - prio ett - ha längsta möjliga batteritid. Helst 1-2 veckor med lågupplöst spårloggning och positions- och/eller höjdkoll några gånger per dag.

Rent fysiskt måste klockan vara vattentät, slagtålig och så pass kompakt att en sådan klenis som jag kan bära den utan att den är i vägen när jag t ex scramblar i berg. Och eftersom jag dessutom är vänsterhänt, måste fysiska knappar vara hanterliga även om klockan sitter på höger arm.

Ja, ni förstår varför jag fortfarande inte äger en GPS-klocka ;)
Men det sker ju en ständig produktutveckling och jag har inte slutat hoppas, så tips mottages gärna.
Här kommer ett svar från en 14 centimeters handled!
Jag fick en Suunto Vertical till ett ok pris, så jag slog till. Batteritiden är mycket bra, den skall klara 2 veckor med spårning till och från. Kartfunktionen är bra och lätthanterlig (25 m till 20 km zoom). Men klockan är ju stor, fastnar i armar när man klär av/på och slår in i saker. Jag ser för mig att jag ofta kommer ha den i en ficka. Jag har den till lite träning och som en GPS som alltid är med på tur (och som skall klara 1-2 veckor).
Suunto Vertical finns också med solladning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg