Underläggsplatta.

Räcker trangias gröna underläggsplatta att ställa köket på vid matlagning i lössnö? Eller bör jag medföra den oerhört praktiska :) prylen playwoodskiva (hajkbricka) på vinterturen. Jag kör trangiaköket med en optimus nova brännare.
Mvh
/Henrik

Jag har för mig att jag läst att med Nova och liknande brännare blir det för varmt så plattan riskerar att smälta. Står den på snö så tycker man ju dock att snön borde kyla hyffsat.

En liten tanke.. Varför inte ta fram handöverfräsen och fräs ett spår så att trangiat står stabilare, marinplyfa e ju rätt halt!?

FJS90-91; sa:
En liten tanke.. Varför inte ta fram handöverfräsen och fräs ett spår så att trangiat står stabilare, marinplyfa e ju rätt halt!?

Svårt att få spåret snyggt? Annars är det nog en bra ide.

En spik i mitten på plattan och sen vrider man den samtidigt som man håller fräsen stilla kanske funkar bra? Gör ju inte så mycket om det är ett litet hål i mitten?

Nix!

Henrik Edman; sa:
Räcker trangias gröna underläggsplatta att ställa köket på vid matlagning i lössnö? Eller bör jag medföra den oerhört praktiska :) prylen playwoodskiva (hajkbricka) på vinterturen. Jag kör trangiaköket med en optimus nova brännare.
Mvh
/Henrik

Skivan hann inte börja smälta för mig, för snön under skivan började smälta innan (Nova/bensin). Medför den oerhört praktiska scoutbrickan istället/också. Till nöds kan man använda ett par grenstumpar, men det blir såklart mer stabilt med SB. För att inte tala om all annan nytta man har av den...

Kalle G

"Hajkbricka" – en nödvändighet!

Hajkbrickan är bra till så mycket, förutom som underlag till stormköket. Jag har minst en med mig, ibland två, speciellt på vintern.

Min mest använda, och minsta, är 20 x 24 cm och 4,5 mm tjock plywood. (Jag kan inte tänka mig att det är marinplywood, för det visste jag nog inte vad det var då. Kanske WB eller annan vattefast. Tror inte det finns annat numer.)

Hajkbrickan är helt enkelt oumbärlig och spara en massa krångel.

(Hade en rund skiva ett tag för länge sedan i köket, men den var liksom alltsom oftast mer i vägen och inte på rätt plats när den behövdes – har förpassats till källaren.)

Ha de/Lasse B

[Ändrat av Lasse Björkeson 2004-02-24 kl 15:03]

Trangias vintersats...

...innehåller ett aluunderlägg som passar in exakt i vindskyddets underdel. Kan även användas som tallrik, om man känner för det. Hursom, du behöver inte dona ngt, och underlägget passar in under köket vid transport.
mvh
Anders

Re: Trangias vintersats...

bossen; sa:
Kan även användas som tallrik, om man känner för det. Hursom, du behöver inte dona ngt, och underlägget passar in under köket vid transport.
mvh
Anders

Nu skall du inte vara oförskämd.. ;) Vi vill faktiskt TILLVERKA lite fråga prylar sa att vi kan vara lite speciella i skogen!!

Hajkbricka?

Jag har ett litet underlägg i lackad mazonit när jag är ute vintertid med mitt MFS kök. Det funkar mycket bra. Ni talar er varma om hajkbricka. Jag som inte är scout har inte detta begrepp med mig. Vad är en hajkbricka? Kvalificerar sig Trangias gröna plastbricka/såll/underlägg som en hajkbricka, eller?

Micke - vilse i sin egen djungel

En hajkbricka är en A4-stor plywoodskiva med en större eller mindre mängd finesser på.
Den ska fungera som skärbräda, snöskyfel, sittunderlag, paddel, osv.
Variationerna på temat är oändliga, alla storlekar och material kan duga.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg