Underbart

Hej

Fiske låter bara så underbart !
Jag har personligen aldrig fiskat direkt men är inte sen att börja med det.
Ser så härligt ut de som fiskar; man hittar en mysig insjö som ombonad med skog/trä
runt om, tältar, sover över etc

Berätta gärna lite mer, vad är t ex bra att börja med, vad behöver man för utrustning?

Micke

Enklast och det billigaste är att skaffa en lina med krok och flöte. en lång träslana till spö. Leta lite mask till agn.
Tillsätt sedan ett lämpligt vatten till detta!

PS. Kolla om du måste lösa fiskekort först! DS.

/Lars

Det kändes kanske inte som allt för seriösa svar.
Det ska ju vara kul med.
Vilket spö rekomenderas för en novis?
Rulle
Drag
etc etc

Det kändes kanske inte som allt för seriösa svar.
Det ska ju vara kul med.
Vilket spö rekomenderas för en novis?
Rulle
Drag
etc etc
Som man frågar får man svar:) Din fråga var väldigt allmänt ställd. Jämför om jag skulle fråga vad behöver jag för att åka skidor?
Motfråga blir naturligtvis tex. Ska du åka utför eller på längden? Slalom eller störtlopp? fristil eller klassiskt?
I fiskevärlden finns det så många olika typer av fiske som kräver så många olika typer av utrustning och beten m.m.

Ställ en seriös/precis fråga och du får säkerligen bättre svar!

Mitt tidigare svar, var verkligen seriöst menat! Enkelt och kul!

Lycka till!

haspel, fluga, meta, trolla, dörja och ett gäng andra metoder.. vill du fiska från land eller båt, sjö, hav eller vattendrag.. desto mer du berättar om dig själv desto bättre svar får du..

Ni har helt rätt !
Det är mer hobbyfiske jag är ute efter, från land till en början men självklart även från båt och från vatten.

Jag vet inte riktigt vad jag ska fråga.. :)

Ni har helt rätt !
Det är mer hobbyfiske jag är ute efter, från land till en början men självklart även från båt och från vatten.

Jag vet inte riktigt vad jag ska fråga.. :)
Börja med det allra enklaste nästa gång du är ute! Det blir enklare att komma på relevanta frågor om du skaffat dig någon liten erfarenhet.

Köp ett litet teleskopsspö me haspel.

Finns färdiga kit med Ronthomson och Abu.

Proffset plockar ihop ett eget som är mycket lättare men då hamnar du runt tusingen istället för en 300 spänn.

Annars spelar inte grejernas pris nån jätteroll - men man kommer lättare undan.

Köp grejer på gränsen mellan UL och lite mer normala grejer

Ett Mitchell telskopspö på 240 300-400 spänn , det kan vara en fördel att ha ännu kortare spö än 240 - du kan gå ned till 180 för sånt här fiske.
En rulle valfri för en 300-400 spänn.

Fyll spolarna med 0.25lina - nylon

Spinnare,skeddrag, kastmeteflöten,krokar och vikter och du har allt i
ett paket som väger under kilot.

Konstbete - typ maskar från gulp gör att du alltid har bete för mete med.
Alternativet är en konservburk med räkor men dom är smuliga...

Sen kan man alltid ordna käk.

Tack för svaret Troy Garner!
Seriöst o bra, absolut.

Min svärfar fiskar en del o har frågat om jag vill med, kul o veta lite när man då ska köpa prylar

Tack för svaret Troy Garner!
Seriöst o bra, absolut.

Min svärfar fiskar en del o har frågat om jag vill med, kul o veta lite när man då ska köpa prylar
Aha! Din svärfar fiskar! Varför gå över ån efter vatten?`Varför inte låna en utrustning av honom innan du köper? Dessutom torde väl han kunna ge dig en hel massa handfasta tips eller hur?
Hur som helst, lycka till!

PS. Det mysigaste och mest rogivande fisket är absolut att flötmeta! DS.

Flötmeta har jag gjort för massa år sen, var riktigt mysigt :)
Bara vänta tills flötet rycker till mer eller mindre

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg