Hej,
ja då var vi hemma efter en härlig vandring. I söndags möttes vi av 29° i Nikkaulokta. på söndagkvällen gick vi till keb fjällstation. Då det var fint väder på måndagen så gick vi upp på Keb i strålande sol. Helt fantastiskt. så redan på tisdag fortsatte vi mot Sälka ifrån keb fjällstation. (26km) Onsdag gick vi vidare till Alesjaure. 25km. Men erfaren stugvärd rekommendera att inte gå via Unna Allakas till Katterjåkk, då det fortfarande var mycket snö kvar och svåra passage att ta sig förbi. en hel del vadning m.m. Så vi tog beslut att gå till Abiskojaure istället. vi visste inte om att det var tältförbud i Abiskonationalpark, så vi ville inte betala för tältplats i Abiskojaure, så vi gick vidare till Abisko. Eller 5-6 km utanför där det fanns en tillåten tältplats. Det blev ca 31 km den dagen. på Fredag hade vi bara 5-6 km att vandra.
Min erfarenhet är att etapper på 26 - 33 kan vara lagom med tung packning. Min ryggsäck vägde 19 kg, men blev något lättare på slutet då maten försvann. Grabbens ryggsäck vägde ca 11 kg. så det var jag som drog ner tempot och inte hann med i hans tempo, och vi hade ganska högt tempo. Han hade mycket energi och han tyckte det var jättekul och vill göra det igen. men kanske Norge nästa gång. Kom gärna med tips, helst med toppbestigningar.
stort tack för alla kloka svar.