• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

ull underställ

jag undrar hur underställ i ull fungerar för tjejer. Har vis erfarenhet att det fungerar sämre för tjejer än för killar. har varit med om att tjejer upplever ull underställ som kalla vid fysisk aktivitet.
någon som har erfarenhet av det.

jonas
 
Genusforum?

Som man är man lite tveksam till att debattera på detta forum men eftersom det var en man som startade tråden så.

Mitt intryck är snarare tvärtom, dvs att kvinnor mera uppskattar ull underställ än män.

OT: Personligen gillar jag merinounderställ och eftersom Lundhags kvinnounderställ har trevligare färgsättning än mansunderstället så valde jag kvinnomodellen!

Thure
 
jag ville ha svar från tjejer med egna erfarenheter, där för i tjej forumet

Jonas (går aldrig i skogen utan ull underställ)
 
Jag åker mycket längdskidor hela vintern.
Är det under säg -20-25C så har jag ullstrumpor(ev ett jättetunt+ett vanligt),fuskkrage i ull,ullkalsong och ulltröja utanpå mitt vanliga superunderställ+mina vanliga powerstrech.
Då fryser jag nästan aldrig.
Brukar "centrifugera" ut blodet i fingrarna så jag inte blir stel,det har mer med hur pass löst jag har handremmen på staven att göra än hur tjock handske jag har.
Ej svettiga aktiviteter =ull som första lager.Absolut bäst.
Jag tror jag är väldigt ofrusen av mej jämfört med andra.har tex kortärmat på jobbet när kollegorna gärna har 1-2 tröjor och ändå säger att det är kyligt inne etc.
 
det finns en teori att tjejer har svårare att värma upp ett blött ullunderställ än vad killar har, så det skulle vara bättre för tjejer att ha ett superunderställ underst som transporterar ut fukten.
 
marjamaa; sa:
det finns en teori att tjejer har svårare att värma upp ett blött ullunderställ än vad killar har, så det skulle vara bättre för tjejer att ha ett superunderställ underst som transporterar ut fukten.

Och vem har myntat den teorin? Jultomten? ;)

Alltså frågeställningen är så dum. Det finns knappt några skillnader mellan kvinnor och män förutom de rent uppenbara.

Kvinnor kan väl möjligtvis vara något känsligare upplevelsemässigt.
 
det grundar sig på erfarenheter vid fjälltur vinter där tjejer har fryst som små asplöv när man har stannat till och dom hade ullunderställ.

personligen så håller jag med dig, Men jag är i diskussion om varför dom frös med en kompis

så där för vill jag få synpunkter från tjejer som har egna erfarenheter av fuktiga ullunderställ och hur dom upplever det.
 
marjamaa; sa:
det grundar sig på erfarenheter vid fjälltur vinter där tjejer har fryst som små asplöv när man har stannat till och dom hade ullunderställ.

Och då fanns det en referensgrupp av män som var klädda på identiskt samma sätt och hade samma fysiska kapacietet (hade svettats lika mycket precis innan ni stannade till)?
 
brandmansmicke; sa:
marjamaa; sa:
det grundar sig på erfarenheter vid fjälltur vinter där tjejer har fryst som små asplöv när man har stannat till och dom hade ullunderställ.

Och då fanns det en referensgrupp av män som var klädda på identiskt samma sätt och hade samma fysiska kapacietet (hade svettats lika mycket precis innan ni stannade till)?
Varför ställer du den frågan, det måste du väll förstå att det inte fans.
Fort farande så letar jag efter tjejer som har erfarenhet av att vistas i naturen med ullunderställ.
 
marjamaa; sa:
Varför ställer du den frågan, det måste du väll förstå att det inte fans.
Fort farande så letar jag efter tjejer som har erfarenhet av att vistas i naturen med ullunderställ.

För att en av förutsättningarna för att kunna pröva din "teori" är att ha ett nollprov, en referensgrupp att jämföra med.

Jag tror inte att jag har läst någon undersökning eller studie som tyder på att kvinnor och män påverkas olika av kyla. Kroppens respons på köld är densamma hos kvinnor och män. Att kvinnor oftare klagar över att det är kallt kanske snarare har kulturella anledningar.

Över till frågan om ullunderställ och kvinnor. Har ingen personlig erfarenhet, men min sambo använder ullunderställ på vintern (och sommaren ibland) och trivs utmärkt med det. Hon tycker att de värmer bättre än syntetunderställ, men det är säkert högst individuellt. Kanske handlar det ibland om vilken inställning man har till exempelvis skidturen man är ute på. Tycker man att det är roligt och njutbart och inte är trött är man säkert mindre benägen att frysa. Gäller både killar och tjejer!

Mvh
/Per


Edit: Skrivfel
[Ändrat av perlarsson 2007-05-18 kl 15:03]
 
perlarsson; sa:
marjamaa; sa:
Varför ställer du den frågan, det måste du väll förstå att det inte fans.
Fort farande så letar jag efter tjejer som har erfarenhet av att vistas i naturen med ullunderställ.

För att en av förutsättningarna för att kunna pröva din "teori" är att ha ett nollprov, en referensgrupp att jämföra med.

Jag tror inte att jag har läst någon undersökning eller studie som tyder på att kvinnor och män påverkas olika av kyla. Kroppens respons på köld är densamma hos kvinnor och män. Att kvinnor oftare klagar över att det är kallt kanske snarare har kulturella anledningar.

Över till frågan om ullunderställ och kvinnor. Har ingen personlig erfarenhet, men min sambo anväder ullunderställ på vintern (och sommaren ibland) och trivs utmärkt med det. Hon tycker att de värmer bättre än syntetunderställ, men det är säkert högst individuellt. Kanske handlar det ibland om vilken inställning man har till exempelvis skidturen man är ute på. Tycker man att det är roligt och njutbart och inte är trött är man säkert mindre benägen att frysa. Gäller både killar och tjejer!

Mvh
/Per

Var står det att det är min teori.

Fort farande så letar jag efter tjejer som har erfarenhet av att vistas i naturen med ullunderställ.
 
Ull äger!

Svårt/dumt att generalisera, men berätta om sina egna erfarenheter måste ju alla ha rätt att göra!
Håller precis på att omvandlas till ulloman tror jag.
Har några olika plagg i olika tjocklekar, men det jag gillar bäst är nog mameluckerna. (Ett par "riktiga" från Janus, ett par billiga från Lindex.) Varm rumpa=glad tjej? Sen funkar det bra med nästan vilka långkalsonger som helst ovanpå, eller lika ofta _istället för_ långkalsonger om det inte är iskall vinter såklart.

Tror jag har läst någonstans att rumpa och bröst fryser tjejer lättare om pga att delarna inte innehåller så mycket blodkärl, men här kan säkert någon korrigera om jag har fel.

Det jag tycker är den märkbara skillnaden är att ullen liksom fattar vad jag vill ha för temperatur, jag känner mig så lagom jämt? Oavsett om jag rör mig eller står stilla.

Nu när man kan hitta t-shirtliknande tröjor i ull också så är det bara att sucka över prislappen men investera i några, för de kommer att bli bästa vänner i frilufsandet i många år framåt.

Vad gäller dina djupfrysta tjejer så var de kanske redan för frusna, hade behövt ett lager till innan de blev för kalla för den aktivitet de höll på med?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tallbarr underställ för amning Tjejforum 1

Liknande trådar