• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

ull underställ

avslutad210712

Gäst
Snubben; sa:
thomalin; sa:
Hm... så olika komfort temperaturer för män och kvinnor på sovsäckar är bara bluff och båg?

Thomas

Helt ointressant för frågeställningen.

Håller med. Frågeställningen handlar inte om kvinnor fryser mer än män utan om kombinationen kvinnor och ullunderställ skulle vara sämre än kombinationen män och ullunderställ. Personligen har jag lite svårt att förstå varför ull skulle värma olika för att det är olika kön på kropparna som bär understället.
 
avslutad210712; sa:
Snubben; sa:
thomalin; sa:
Hm... så olika komfort temperaturer för män och kvinnor på sovsäckar är bara bluff och båg?

Thomas

Helt ointressant för frågeställningen.

Håller med. Frågeställningen handlar inte om kvinnor fryser mer än män utan om kombinationen kvinnor och ullunderställ skulle vara sämre än kombinationen män och ullunderställ. Personligen har jag lite svårt att förstå varför ull skulle värma olika för att det är olika kön på kropparna som bär understället.

ull värmer lika bra på båda könen. Men har kvinnor svårare att torka blött kläder på kroppen än vad männen har.
[Ändrat av marjamaa 2007-05-20 kl 08:47]
 

avslutad210712

Gäst
marjamaa; sa:
avslutad210712; sa:
Snubben; sa:
thomalin; sa:
Hm... så olika komfort temperaturer för män och kvinnor på sovsäckar är bara bluff och båg?

Thomas

Helt ointressant för frågeställningen.

Håller med. Frågeställningen handlar inte om kvinnor fryser mer än män utan om kombinationen kvinnor och ullunderställ skulle vara sämre än kombinationen män och ullunderställ. Personligen har jag lite svårt att förstå varför ull skulle värma olika för att det är olika kön på kropparna som bär understället.

ull värmer lika bra på båda könen. Men har kvinnor svårare att torka blött kläder på kroppen än vad männen har.
[Ändrat av marjamaa 2007-05-20 kl 08:47]

Egentligen värmer vare sig ull eller andra material utan det handlar om hur bra de isolerar. För att värma krävs att energi tillförs.

För att torka underkläderna krävs att värme tas någonstans ifrån alternativt att fukten transporteras bort genom ventilation. Det senare torde vara uteslutet om man har någon form av vindskydd utanpå och alltså återstår bara torkning genom värme. Det enda stället värmen kan tillföras ifrån är kroppen. Så om kvinnor har svårare att torka kläder än män så borde det även inkludera syntetunderställ. Och då är vi egentligen tillbaka till frågeställningen om kvinnor fryser mer än män men frågeställningen var väl om kombinationen kvinnor och ullunderställ är sämre än män och ullunderställ (upprepning jag vet) och där har jag svårt att se någon skillnad. Om man funderar på varför kvinnor fryser mer än män så ser jag två möjliga orsaker. Kvinnor avger mindre värme än män och därför är understället fuktigt längre och därför fryser kvinnor längre och mer. Kvinnor avger mer värme än män och därför torkar understället fortare men under själva torkningen upplevs det som kallare för en kvinna. Om metabolismen är lägre för en kvinna än en man så gissar jag på det första alternativet men det är en vild amatörgissning.

Däremot tror jag inte att kombinationen kvinnor/ullunderställ är sämre än kobinationen män/ullunderställ utan tvärtom tror jag att kvinnor har mer att vinna på ullunderställ än vad män har.
 
avslutad210712; sa:
Kvinnor avger mindre värme än män och därför är understället fuktigt längre och därför fryser kvinnor längre och mer. Kvinnor avger mer värme än män och därför torkar understället fortare men under själva torkningen upplevs det som kallare för en kvinna. Om metabolismen är lägre för en kvinna än en man så gissar jag på det första alternativet men det är en vild amatörgissning.

Däremot tror jag inte att kombinationen kvinnor/ullunderställ är sämre än kobinationen män/ullunderställ utan tvärtom tror jag att kvinnor har mer att vinna på ullunderställ än vad män har.

Som grupp så har kvinnor mera underhudsfett och därmed bättre naturlig isolation. Som grupp producerar de också mindre energi både basalt och vid ansträngning.

Detta tillsammans borde kunna ge en lägre hudtemperatur just där fettdepåerna är placerade. Om det är ett praktiskt problem dvs om det kan ge upphov till verklga köldskador, om det inte ger skador men obehag, eller om det inte upplevs alls av mer än några få kvinnor etc har jag ingen uppfattning om. Jag vet att dessa partier är ojämnt innerverade med känselnerver som registrerar beröring, hur det är med nerver som registrerar kyla och i hur stor utsträckning dessa impulser upplevs i hjärnan vet jag inte.

Att vissa kvinnar är förtjusta i mammelucker och flecce-BH kanske indikerar att detta är en faktor att beakta.

Thure
 
fett isolerar och fett kyler

I vatten fryser man mindre/överlever längre med mer underhudsfett.
På land är fettdepåerna kallare (röda) jämfört med kroppdelar med mindre underhudsfett.Men jag tror inte jag fryser mer där ändå egentligen (om lår och rumpa),men huden är kallare vid beröring.
Sen en annan sak:
Jag tror generellt att svaren från kvinnor på Utsidan skiljer sej om du frågar vem som helst på stan,för Utsidan=friluftslivsintresserade-vistas utomhus mer-blir mer härdade-rör sej mer=är mindre frusna än de som spenderar mesta tiden i stillhet i högre inomhustemperatur.
"Alla" kvinnor i min omgivning fryser jämt och ständigt,undantaget min mor.
 
Jag gillar ull!

Hej,

Jag har ett ullunderställ från Ruskovilla som jag i princip bott i nu i en vecka under en fjälltur. Funkar kanon! Barnen (3 och 7) har haft likadana och det har också varit väldigt bra. Ullunderställen har varit de enda basplaggen vi haft med oss och vi har inte upplevt att vi behövt ombyten. Sambon hade en syntetunderställströja som luktade skunk efter ganska kort tid, så där blev det tvätt - det torkade å andra sidan i ett nafs.

Jag skulle gissa att fettdepåerna påverkar hur och var man blir kall. Jag blir ofta en smula kall om rumpan (eller nederdelen av skinkorna snarare), och min sambos mage brukar vara lite kall när han kommer in från en löptur när det är vinter. De flesta ullunderställ går i omlott runt midjan (och rätt många av de andra plaggen man har på sig ), kanske att man upplever att man blir mindre kall om sin fettdepå om det är där den sitter och man har flerdubbla lager precis där?
 
En del nyttjare av ullunderställ klär sig för kallt från början vintertid, det gör att deras temperatur vid aktivitet ligger i underkanten och så fort de stannar fryser de. Har själv upplevt det både med machomän och sportiga kvinnor. På den tiden när det röktes på varenda hängrast frös defintivt kvinnorna mer än männen vintertid i ullunderställ. Men mest frös de stackarna män och kvinnor som framhärdade i bommul kanal.
Själv har jag skidat åtskilligt i väl lite för att frysa som en hund såfort tempot sänktes eller det bar utför.
Som vanligt gäller det att klä på sig lagom mycket och inte svettas!
Att könsmässigt föra det här till en grupp verkar i mina ögon korkat! Fryser gör alla oavsett kön eller grupp, det handlar bara om exponeringstid vid under 27 grader eller fuktig hud vid högre temp.
Tills någon överbevisar mig tror jag att vid lika omständigheter kläder, aktivitet och temperatur är vi tämligen lika. Vid låg aktivitet är det volymen som skiljer i stort och min erfarenhet är att småväxta män är i behov av mer kläder, tjockare sovsäckar än rejälare biffar.
Ull är svårslaget.
Min 50 öring.
 
Fukttransport

Kanske är värt att tillägga att ull transporterar fukt bättre än syntet.

Fukt kan inte passera genom en syntetfiber utan längs med eller runt. När det gäller ull så kan fukten transporteras igenom fibern eftersom den är så fin/tunn.
 
jag undrar hur underställ i ull fungerar för tjejer. Har vis erfarenhet att det fungerar sämre för tjejer än för killar. har varit med om att tjejer upplever ull underställ som kalla vid fysisk aktivitet.
någon som har erfarenhet av det.

jonas

Som svar på din fråga om hur tjejer upplever ull-underställ kan jag såklart bara svara för mig själv. Jag har två underställ i ull, ett tunnare icebreaker och ett något tjockare smartwool som jag växlar mellan beroende på temperatur. Under vinteraktiviter (eller då det är kallt ute) kompletterar jag med mamelucker i fleece, eftersom rumpan inte håller samma yttemperatur som övriga delar av kroppen när det blir kallt. Normalt sett är jag frusen av mig, men jag fryser aldrig när jag är ute i något av dessa underställ. Givetvis påverkar också det jag har på mig utanpå, men jag är jättenöjd. Hoppas du fått svar!

/Veronica
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tallbarr underställ för amning Tjejforum 1

Liknande trådar