• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

ull underställ

Instämmer helt med föregående talare. Ullunderställ är absolut bäst, kan inte komma på några nackdelar.
Framförallt är det varmt, utan att kännas instängt. Fast jag hör nog inte heller till de frusna tjejerna. Tror också att det är lite kulturellt betingat, det hör liksom till på nåt sätt att tjejer klagar på att de fryser, man hör ju sällan en tjej klaga på att hon känner sig svettig o varm... Men det är bara min egen reflektion.

En annan underbar grej med en ullundertröja är ju faktiskt att den inte luktar, i alla fall inte när den har torkat. När den är svettig o blöt kan den ju lukta skunk, men så fort den torkar, försvinner lukten.

Nä, fram för fler ulltröjor, har till och med haft min på jobbet (Lundhags röd-gröna tjej modell) fast det blev lite för varmt.
 
marjamaa; sa:
det grundar sig på erfarenheter vid fjälltur vinter där tjejer har fryst som små asplöv när man har stannat till och dom hade ullunderställ.

personligen så håller jag med dig, Men jag är i diskussion om varför dom frös med en kompis

så där för vill jag få synpunkter från tjejer som har egna erfarenheter av fuktiga ullunderställ och hur dom upplever det.

Psykosomatiskt.

Till skillnad från syntetmaterial och bomull så värmer ull ÄVEN när det är blött.

Möjligen kan fuktranspereringen var något bättre på bra syntetplagg men att det skulle göra någon större skillnad, nej.

Dessutom finns det just en könsskillnad vad gällande transpiration. Tjejer svettas mindre.
 
Hmmm

marjamaa; sa:
jag undrar hur underställ i ull fungerar för tjejer. Har vis erfarenhet att det fungerar sämre för tjejer än för killar. har varit med om att tjejer upplever ull underställ som kalla vid fysisk aktivitet.
någon som har erfarenhet av det.

jonas


Jag har tillbringat många timmar i både syntet- och ullunderställ. Jag föredrar ull men huruvida ull verkligen håller värmen bättre än syntet vid fysisk aktivitet har jag egentligen svårt att uttala mig om. Dels är mina ullunderställ något tjockare än syntetställen och dels så är det ju aldrig exakt samma förhållanden två gånger.

Att jag skulle frysa mer i ullunderställ för att jag är tjej tycker jag låter långsökt. Det måste finnas många variabler som har större betydelse än könet. Andelen kroppsfett, hur mycket man svettas, längd, vilka kläder man har utanpå, hur man har ätit osv. Men så är det ju förstås det där med det kulturella. En tjej "ska" helt enkelt frysa lättare än en kille och klä sig näpnare och... ja, ni vet.
 
Snubben; sa:
marjamaa; sa:
det finns en teori att tjejer har svårare att värma upp ett blött ullunderställ än vad killar har, så det skulle vara bättre för tjejer att ha ett superunderställ underst som transporterar ut fukten.

Och vem har myntat den teorin? Jultomten? ;)

Alltså frågeställningen är så dum. Det finns knappt några skillnader mellan kvinnor och män förutom de rent uppenbara.

Kvinnor kan väl möjligtvis vara något känsligare upplevelsemässigt.

Hm... så olika komfort temperaturer för män och kvinnor på sovsäckar är bara bluff och båg?

Thomas
 
Snubben; sa:
thomalin; sa:
Hm... så olika komfort temperaturer för män och kvinnor på sovsäckar är bara bluff och båg?

Thomas

Helt ointressant för frågeställningen.

Poängen är att vi alla är individer och måste komma fram till vad som passor oss i skilda situationer. Statistiskt sett så har kvinnor en lägre metabolism och en lägre kroppsstorlek vilket leder till ett större isolationsbehov sovande.

Det mest intressanta i den här diskussionen så här långt tycker jag är påståendet att kvinnor skulle frysa mer om baken och om brösten pga av låg cirkulation/låg metabolism därstädes.

Vore intressant med fler vittnesmål/undersökningar av den saken.

Thure
 
Min sambo fryser iaf mer än jag och mer om baken och öronen(!) än någon annanstans...

Jag jobbar mestadels med tjejer och har gjort det i 18år... och dom fryser, uteslutande mer än killar... tror inte att jag överdriver om jag säger till 90%... dessutom så upplever jag även en större känslighet för värme.

Thomas
 
frysa om baken etc

Ja.Det framkommer alldeles uppenbart var man har sina (irriterande) fettdepåer.
När jag åkt skidor i kyla är rumpan och låren röda av kyla,dvs fläsket.Trist!
 
Forskning?

Intressant men hitintills relativt subjektivt diskussion. Gjorde en snabb sökning på Google och hittade detta dokument som visserligen är 10 år gammalt men möjligt att söka vidare från för de som är intresserade:

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=1997/98&bet=Ub476

Står bland annat att den forskning som ditintills har gjorts om kyla har varit anpassad för män och om ett "Cold Center" i Kiruna. Har själv lite ont om tid för tillfället men om någon spinner vidare och hittar forskningsresultat inom detta område skulle jag tycka det var intressant att få ta del av.
 
Hej Jonas!

Jag kör enbart med ullunderställ numer, dels tycker jag det är varmare, dels luktar det mindre. Något som kan göra att jag fryser, är en sport-bh i syntet, som blivit blöt, men det kanske har med fettdepåerna att göra också! :) Numer kör jag ull hela vägen och fryser mindre.

Ingen vetenskap här, men generellt fryser jag mer än t ex min sambo, dock har jag oftast varmare händer! Lår, rumpa och andra fettdepåer brukar vara kalla, men inget jag lider av så länge som jag rör på mig.

//elina
 
thomalin; sa:
Min sambo fryser iaf mer än jag och mer om baken och öronen(!) än någon annanstans...

Jag jobbar mestadels med tjejer och har gjort det i 18år... och dom fryser, uteslutande mer än killar... tror inte att jag överdriver om jag säger till 90%... dessutom så upplever jag även en större känslighet för värme.

Thomas



Tråden handlar inte könskillnader imo. Den handlare om ull vs whatever inom kvinnokönet alt att kvinnor skulle ha någon alien fysik och reagera annorlunda än män just för ull.


Det som du pratar om är med största sannolikhet inte mestadels biologiskt utan som sagt tidigare socialt.

Tar man tex könskillnader inom kyla om man jämför sådan kyla som ger smärta så kommer kvinnorna att uppleva typ 5-20 % mer skattad smärta. Och då handlar det inte om att respektive kön doppar tuttarna i kallt vatten.

Det är ett vetenskapligt faktum att västerländska kvinnor är mer kinkiga alt män mer maco.
 
klart att det är skillnad på kvinnor och män?!
Själv gillar jag verkligen mitt ullunderställ, just för att det är okej även om jag blir svettig i det när det är kallt. Men visst, det är väl individuellt hur kall man är, men de flesta kvinnor jag känner fryser mer än män.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tallbarr underställ för amning Tjejforum 1

Liknande trådar