UL-paradoxen

När jag är ute på kortare turer är jag inte så speciellt intresserad av vad utrustningen väger då packningen, pga en liten "matvikt", oftast blir rimligt lätt iallafall.

På längre vandringar är jag dock rätt noggran vad jag plockar med mig och fokus är större på vikten. Dock gör turmaten oftast att den där riktigt lätta vikten inte riktigt vill infinna sig.

För korta turer, låt oss säga en helg, i "UL-anda" är det ju inget snack om att en 40l ryggsäck fungerar fint. Säkerhetesmarginalerna är ju också mycket större på korta turer då man inte är så långt från bebyggelse och ofta har mobiltäckning.

Ändå engagerar det mig inte särskilt mycket att pressa vikten för en helgvandring. Oftast väljer jag
att få ut något annat av turen, tex god mat, kokkaffe över öppen eld etc. Ett skäl kan också vara att jag uppfattar att många UL-produkters sämre slitstyrka och "eldtålighet" skulle visa sig mera på en skogstur än på en ren vandring.

Någon som känner igen sig?

Uffe

För mig är det inte ett självändamål att ha lätt packning - jag tror faktiskt jag kan njuta av en fjällvandring lika mycket med 20 som 35 kilo på ryggen. Däremot slimmar jag utrustningen så långt det går (utan att tära för mycket på komforten), i syfte att få med mig de där grejjerna som inte är nödvändiga men som för mig gör vandringen. Det kan handla om 10 kg fotoutrustning, fiskeprylar, god mat (läs: lammkorv att grilla!) osv osv. Ett annat syfte kan vara att jag ska vara ute så pass länge att maten blir en rejäl post i viktkalkylen, men det är sällsynt.

För mig är vandring njutning snarare än prestation, det sätter nog ribban för packningen.

/Per

Jag håller också med.
När man inte bär grejerna kvittar det ju vad de väger. Och på korta turer blir vikten inte särskilt intressant.

Men jag skulle nog ändå ta med mig ungefär samma grejer, förutom att jag tycker lite grövre brallor är trevligt på skogsturer.

Schneeberger; sa:
När jag är ute på kortare turer är jag inte så speciellt intresserad av vad utrustningen väger då packningen, pga en liten "matvikt", oftast blir rimligt lätt iallafall.

På längre vandringar är jag dock rätt noggran vad jag plockar med mig och fokus är större på vikten. Dock gör turmaten oftast att den där riktigt lätta vikten inte riktigt vill infinna sig.

För korta turer, låt oss säga en helg, i "UL-anda" är det ju inget snack om att en 40l ryggsäck fungerar fint. Säkerhetesmarginalerna är ju också mycket större på korta turer då man inte är så långt från bebyggelse och ofta har mobiltäckning.

Ändå engagerar det mig inte särskilt mycket att pressa vikten för en helgvandring. Oftast väljer jag
att få ut något annat av turen, tex god mat, kokkaffe över öppen eld etc. Ett skäl kan också vara att jag uppfattar att många UL-produkters sämre slitstyrka och "eldtålighet" skulle visa sig mera på en skogstur än på en ren vandring.

Någon som känner igen sig?

Uffe

Jo precis. För mig är UL ett koncept som är intressant när jag ska springa med ryggsäck (händer ibland).

Ska jag gå saknar det betydelse för mig om packningen väger 5 eller 7 kilo, alltså inget behov av någon UL-ryggsäck för vandring, kan lika gärna använda min långturssäck.

Fö är det just mina långvandringar som har gjort mig intresserad av att skaffa lite lättare tält och sovsäck, detta pga matvikten. Eftersom det inte finns några UL-ryggsäckar kapabla att ta all matvikt med bibehållen ergonomi, så fortsätter jag att använda bra och beprövade lösningar.

Förstår inte heller riktigt UL: arnas argument att traditionell packning innebär att man går omkring med 25-30 kilo för en vecka på fjället.

Inte ens i lumpen på ett gå-långt-bära-tungt-förband för länge sedan hade vi mer än ca 12-13 kilo personlig utrustning, och det inkluderade LK70, dunsovsäck på två kilo, fältspade och tältdel (tarp :) ) och jägarkök, regnkläder i belagd plast (tunga!) och islandströja eller vindrocksfoder.

På Utsidan har jag sett UL: are som hävdar att de innan de "tog kvantsprånget" bar på 19 kilo på en veckopackning, innan de ens hade laddat ryggan med mat.
Med sådana vanor kan jag förstå att man blir lite "frälst" av UL-konceptet ;).

Men jag tror att de som har erfarenhet av normalare veckopackningar på ca 15-17 kilo inklusive mat ställer sig lite undrande...det är ju inte särskilt betungande att vandra då...

Ut i skogen och ha det skönt, och ta bara med det som behövs!

//J
[Ändrat av joru 2007-05-09 kl 11:09]

joru; sa:
Förstår inte heller riktigt UL: arnas argument att traditionell packning innebär att man går omkring med 25-30 kilo för en vecka på fjället.

Men jag tror att de som har erfarenhet av normalare veckopackningar på ca 15-17 kilo inklusive mat ställer sig lite undrande...det är ju inte särskilt betungande att vandra då...

Räknar du bara ryggsäckens vikt, eller hela utrustningen?
15-17 kilo i totalvikt tycker inte jag låter som något man vanligen ser i de svenska fjällen.

Martin Fjaderlatt.se (Martin Nordesjö)
15-17 kilo i totalvikt tycker inte jag låter som något man vanligen ser i de svenska fjällen.
Ska man ut på längre tur ensam å har lite andra intressen än att bara vandra efter led om sommaren är ju detta minimum vikten som det blir med alla prylar å mat. :)

Jag håller inte riktigt med. Det är på kortare turer jag har chansen att minimera vikten och bli riktigt lätt/flexibel. Att springa/klättra mm med packning och mat för en vecka är inte kul hur lätt tält man än har.

Däremot en helgtur eller enstaka övernattningar går det att minimera vikten.

Nu är jag verkligen nybörjare på detta och inte alls typen som är ute själv på fjället i tre veckor. Men mitt fokus är helgturer eller enstaka övernattningar.

/erik

Toffs.; sa:
Martin Fjaderlatt.se (Martin Nordesjö)
Ska man ut på längre tur ensam å har lite andra intressen än att bara vandra efter led om sommaren är ju detta minimum vikten som det blir med alla prylar å mat. :)

Ingen är väl intresserad av att bara vandra - om man nu inte i detta räknar in att uppleva naturen,
att bara vara där.

Jag räknar med 15 kg, kanske mindre, på ryggen på min nästa fjälltur, som jag hoppas blir 10 dagar.
Men jag har inte systemkamera och jag fiskar inte.

Alla andra intressen lämnar jag hemma.

Jag kommer just hem från en tredagarstur på Östgötaleden.
Syftet var främst att testa en del utrustning,
t ex kläder (jag hade för lite för överkroppen),
att köket fungerar; vidare ville jag reflektera lite
över mina behov, speciellt när det gäller boningen.

Vad som skilde den turen framförallt från en bergstur var
att jag inte hade stavar - det kan man bara inte ha i skogen - och att jag hade löparskor istf. de lätta kängor
jag köpte nyss. Något behov att snåla med vikten hade jag dock inte, så länge den höll sig väl under min startvikt på fjället. Till de mera ovanliga artiklarna hörde en lärobok i spanska (jag behöver repetera)
och en del kartor och material om Pyreneerna,
till kvällsfördriv.

Naturupplevelsen av Östgötaleden hör inte till de
starkare, om man säger.

marmotta; sa:
Ingen är väl intresserad av att bara vandra
Lite off topic -
Jag känner en som är intresserad av att "bara vandra". Hon brukar delta i diverse marscher. Årligen arrangeras det marscher runt omkring i världen som lockar många deltagare.

http://www.gang.se
http://www.vandrare.com
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_11804876.asp

Sen finns det andra som är intresserade av bara löpning, bara rodd mm. Inget konstigt med det. Det är nog skönt att "bara vandra" ibland.

Det var delvis så jag menade.

Det är lättast att minimera vikten på kortare turer och vid längre turer utan depotstop kommer mat/bränsle göra att vikten/volymen går upp oavsett utrustningens egenvikt.

Men då vikten redan är hanterbar vid helgvandring så känner jag inte något överhängande behov att gå från "lätt" till "jättelätt" förutom vid speciella tillfällen t.ex löpning.

Uffe

EBx; sa:
Jag håller inte riktigt med. Det är på kortare turer jag har chansen att minimera vikten och bli riktigt lätt/flexibel. Att springa/klättra mm med packning och mat för en vecka är inte kul hur lätt tält man än har.

Däremot en helgtur eller enstaka övernattningar går det att minimera vikten.

Nu är jag verkligen nybörjare på detta och inte alls typen som är ute själv på fjället i tre veckor. Men mitt fokus är helgturer eller enstaka övernattningar.

/erik

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg