UL eller inte

Re: Ramlösa ryggsäckar

NUI; sa:
Jag är intresserad av att höra om erfarenheter av ramlösa ryggsäckar. Framförallt olika sätt att styva upp ryggdelen för att kompensera för ramlösheten, samt vid vilka packvikter som ni märker att behovet av en ram för en bra viktfördelning börjar bli påtagligt.



Jörgen

Som sagt, nog är det väldigt individuellt, och beror
väl också på det högst eventuella bältet.
Jag kan nog inte bära mer än 7 kg, om ens det,
i en sladdrig säck, innan ryggen skriker -
jag är alltså extremt känslig för hur packningen sitter.

Min säck har en X-ram i relativt lätt material
och ett bälte som inte alls är så biffigt
som de gängse. Ändå väger den 1850 gram
eller nåt.
Jag tror att man kan härma X-ramen med
någon invändig konstruktion i lite lättare material.
Men då ska den ju också fixeras på lämpligt sätt,
och förhoppnignsvis finns det enklare konstruktioner
än den utvändiga för min X-ram, ty det var
en hel vetenskap att hålla reda på vad som hörde
vart när jag förde säcken på lagning senast.
 
haskell; sa:
Intressant läsning. Synd att bilden inte var större så att man kan se själva mönstret på sulan bättre men jag antar att det förstås varierar mellan olika skomodeller.

OK, Freddy, jag försökte undvika detta, men jag blir nog tvungen att länka till en sida där man ser bättre, men känsliga personer varnas: Här blir det komersiellt (tryck pâ linken Sole): http://www.bestard.com/frmDatArticulo.php3?id_bota=249

Själv är jag f.n. väldigt nyfiken på LaSportiva Exum Ridge - jag har insett att hill/sky running är en ganska stor sport i Italien - m.fl. förutom Montrail och Salomon som redan hittat vägen till mina fötters hjärta när det gäller trailrunning och bergslöpning. Alternativ till nästa års OMM och liknande evenemang är mycket intressanta!

Hill/mountain/sky/trail-running, raids etc är mäkta populära sporter i hela lojbältet (som den gode Patrick brukar kalla Spanien, Frankrike, Italien mfl. kulturnationer), bâde pâ proffs- som amatörnivâ. Det är alltsâ inte frâga om tillfälliga modenycker fràn industrin, utan en reell efterfrâgan pâ lämpliga produkter, fr.a kläder och skor, men även ryggsäckar, vátskehâllare, stavar etc. som lett till dagens utbud.

Till saken hör att jag funderar på att kuta hela Kungsleden som träning inför OMM om jag kan hitta någon som vill följa med. Isåfall så är upplägget att köra i KIMM-/OMM-stil med ca 5kg packning inklusive käk. :)

Maila mig ang. detta!
 
marmotta; sa:
850 g är vad mina löparskor väger med speciella inlägg
och hälkoppar (av allt att döma har dessa, plus övningar,
räddat löpningen åt mig för ännu några år framåt).
Men också c:a ett hekto mindre än mina Garmont
som verkar ha hur bra sula som helst (Vibram)
men som jag inte tror är användbara under
blöta omständigheter - där tror jag mest
på mina nya Meindl (1200 gram).

Dina 1300-grams-kängor, har de stegjärnshäl - isåfall
imponerande! Märke? Har provat La Sportiva,
1200 g, vars sula är rätt tunn och
STENHÅRD. Och de är DYRA.

Mina 1300-grams-boots väger efter närmare titt 1360 gram. De har visserligen ingen stegjärnsklack, men en sâdan hade inte tillfört särskilt mycket pâ vikten. La Sportivas Trango S är som du säger lättare, men sâ har ocksâ varje detalj beaktats för att göra en riktigt LÄTT men samtidigt teknisk känga. Bl.a sà har man, som du námner, offrat pâ sultjocklek, medan exempelvis sulan pâ mina kängor har ett kraftigare mönster.

0958.jpg


Dock är La Sportivas grepp helt rátt här: ska det vara lätt sà finns det inga genvägar: tunn sula, syntetiska material etc. Sen fâr kunden válja om han fördrar lâg vikt/klenare material eller rejálare doningar/högre vikt. Ju större utbud, desto större valfrihet.
Vidare är Trango S mer tänkt som en nätt, teknisk klätterkänga, men som även gàr bra att vandra i, och mânga väljer den för att den är POLYVALENT. Därför är sulan sà pass hârd (och tunn).

274.jpg


Ska man däremot ha en känga att bara vandra i, sâ finns det kanske mer lämpliga modeller att välja bland (exempelvis din lätta Meindl (Softline?), och även inom Trangos egna familj (La Sportiva har exploaterat denna modell till max, med diverse varianter för isklättring, alpin klättring, trekking etc) med mera.
[Ändrat av Malindo 2005-11-07 kl 20:11]
 
Re: Ramlösa ryggsäckar: Gearskin

laurentiusweg; sa:
Det finns en tråd betr Moonbow Gearskin vilken funkade väldigt bra för mig. Jag svarade där i mer detailj:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?postid=221229

mvh, Lukas
http://www.rapadalen.de

Mycket intressant, och en helt ny produkt för mig.

Första sponatana frågan; måste man veckla ut hela paketet för att plocka fram diverse småprylar ur "säcken" under dagens lopp?

Fattar jag rätt; hela packningen styvas upp genom ett liggunderlag och kompressionsremmar som pressar packningen mot ryggen?

Med 20 kg; du har inte märkt någon "knäck" i ryggen/liggunderlaget som minskar viktöverföringen till höfterna och lämnar mer vikt på axlarna?

Jörgen
 
Malindo; sa:
OK, Freddy, jag försökte undvika detta, men jag blir nog tvungen att länka till en sida där man ser bättre, men känsliga personer varnas: Här blir det komersiellt (tryck pâ linken Sole): http://www.bestard.com/frmDatArticulo.php3?id_bota=249

Malindo: Jag tycker att ditt hedervärda test av gympadojor, samt kommentarer här på Utsidan, tills vidare ger dig en bra buffert mot anklagelser för kommersialism :)

Jörgen
 
Lätta skydd som tål vind & regn

Ett nytt alternativ från Golite som verkar vettigt för dem som använder stavar: http://www.golitestore.com/store/NS_proddetail.asp?number=SH6014 Kan tex kompletteras med en bug bivy eller mygghuva. Ska nog klara barmarksfjäll med hårdare vind utan problem. Ca 500 gram med ett set Ti-pinnar är ju ok. (Golite's Y-pinnar är usla och bör alltid bytas, gör ont att trycka ner och är tunga) Finns även i 2-3manna version. Det är nog rätt likt NUI's hemsydda variant tror jag. Jag hade ett Lair2 och en Trig2 som gått vidare till mindre petiga ägare, detta är en intressant mellanväg. (Men själv har jag redan 3 bovarianter, får lugna mig ett tag..)
 
Re: Re: Ramlösa ryggsäckar: Gearskin

NUI; sa:
laurentiusweg; sa:
Det finns en tråd betr Moonbow Gearskin vilken funkade väldigt bra för mig. Jag svarade där i mer detailj:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?postid=221229

mvh, Lukas
http://www.rapadalen.de
Mycket intressant, och en helt ny produkt för mig.
[...]
Jörgen

Hej Jörgen,

jag svarade i den ovannämda tråden - informationen samlas nu där och försvinner inte i den här hundratals-sidor-tråden... :)

Lukas

[Ändrat av laurentiusweg 2005-11-08 kl 23:38]
 
Re: Lätta skydd som tål vind & regn

jamo; sa:
Ett nytt alternativ från Golite som verkar vettigt för dem som använder stavar: http://www.golitestore.com/store/NS_proddetail.asp?number=SH6014 Kan tex kompletteras med en bug bivy eller mygghuva. Ska nog klara barmarksfjäll med hårdare vind utan problem. Ca 500 gram med ett set Ti-pinnar är ju ok. (Golite's Y-pinnar är usla och bör alltid bytas, gör ont att trycka ner och är tunga) Finns även i 2-3manna version. Det är nog rätt likt NUI's hemsydda variant tror jag. Jag hade ett Lair2 och en Trig2 som gått vidare til mindre petiga ägare, detta är en intressant mellanväg. (Men själv har jag redan 3 bovarianter, får lugna mig ett tag..)

Själv har jag sneglat på MSR's Twin Peaks - http://www.msrcorp.com/tents/twinpeaks.asp och den snarlika Beta - Light http://www.bdel.com/gear/beta_light.php från Black Diamond (dom är tydligen så lika att MSR'en kan använda BD's myggnätsinnertält BetaBug...). Twin Peaks skall enligt reklamen klara vind väldigt bra, hur det är med Beta vet jag inte.

Nackdelen med dessa tält är, tycker jag, att om man skall använda dom sommartid så är man nästan tvungen att ha ett väl fungerande myggskydd och det som finns är då innertält av myggnät med golv. Dessa väger oftast ganska mycket - ibland mer än själva tältet. Man skulle vilja ha ett alternativ mellan helt innertält och inget alls....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg