• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

UL: Kapa julfläsket

Re: Choklad-diet

malindo; sa:
Min syster meddelade mig häromsist att hennes läkare genomfört en lyckad choklad-diet. Enligt honom kan ett begränsat men regelbundet intag av mörk choklad (minst 70% cacao)leda till viktminskning.

Detta làter ju alldeles underbart i mina öron, och jag har faktiskt sedan denna information nàdde mina öron intensifierat mitt dagliga intag av 70%-cacao-choklad-kakor.
Chocovic och Enric Rovira, eller? :)
Chocovics Ocumare och Guyave är fina.
Är det nâgon som kánner till nâgot mer om detta? Är det sant eller ännu en "I had a dream"?
Choklad (kakao) innehller en hel del nyttigt, t.ex. div. antioxidanter, så det är iallafall inte helkorkat att äta "bra" choklad. Det har dykt upp en del artiklar i det vanliga nyhetsflödet som har anknytning till detta men jag har ingen konkret länk eller så.
Chokladsajten, http://www.chokladsajten.com/ , är trevlig och har en bra länksamling samt mycket information.
ICCO (International Cocoa Organization), http://www.icco.org/ , har massor med information och många länkar till diverse forskning om kakao och choklad. Det kan nog finnas något där.
 
Oj vänner,
nu börjar det helt klart lossna! ;)

Trodde jag var ensam om FDH, men så var uppenbarligen inte fallet! Dock något nedslående om det inte skulle kunna resultera i en mer varaktig fläskbefrielse. Som tur är befinner sig emellertid den efterrättskrävande "svärfadern" på en större ö i Mare Balticum vilket kanske kan underlätta i mitt fall...? ;)

Tyvärr är jag väl förtrogen med bockwurststrategin (för Malindo säkert känd som Mañana-stategin?). Men NO MORE, här ska fläsket av och det nu!

Kakaobanta låter annars som något för mig. Jag har nog hört om det och tydligen skulle aldrig så lite mjölk i chokladen helt omintetgöra den eftersträvade viktminskningseffekten hos kakaon. (Observera här att för hög kakaohalt i choklad gör den bitter och närmast oätlig). Någonstans i bakhuvudet surrar också ett "gourmetbanta".

Frossa dig smal låter väldans trevligt!

/ G
 
Annars är mitt hetaste bantningsknep att köpa en gammal våg som visar 5-10 kilo för lite ( äger en sådan) det gör ulen mycket lättare =)

28 i BMI och sjukligt överviktigt... enligt http://www.iform.se hemsida =)

Och det var redan innan julen det...
Ska sluta träna helt, blir ju av det tydligen bara fet..
 
Re: Re: Choklad-diet

haskell; sa:
Chocovic och Enric Rovira, eller? :)
Chocovics Ocumare och Guyave är fina.

Just nu, och eftersom den dagliga dosen har blivit ganska hög sedan den glada nyheten, blir det mest den nya och prisvärda "Cabrabo Desgustación, 70%", dvs en känd supermercado-kedjas egen-märke... typ Everest-eller McKinley-choklad, alltsâ, om man nu ska snacka pà ett fór herrarna begripligt sprâk..

Mvh / Mats
 
Re: Re: Re: Choklad-diet

malindo; sa:
haskell; sa:
Chocovic och Enric Rovira, eller? :)
Chocovics Ocumare och Guyave är fina.

Just nu, och eftersom den dagliga dosen har blivit ganska hög sedan den glada nyheten, blir det mest den nya och prisvärda "Cabrabo Desgustación, 70%", dvs en känd supermercado-kedjas egen-märke... typ Everest-eller McKinley-choklad, alltsâ, om man nu ska snacka pà ett fór herrarna begripligt sprâk..
Inte ens Valor?
*skakar misstroget pâ huvudet* ;)
 
Choklad-diet: "Prestige of Belgium" bra Everest-choklad

malindo; sa:
...den nya och prisvärda "Cabrabo Desgustación, 70%", dvs en känd supermercado-kedjas egen-märke... typ Everest-eller McKinley-choklad, alltsâ, om man nu ska snacka pà ett fór herrarna begripligt sprâk..

För svenskt vidkommande rekommenderas "Prestige of Belgium". Deras chokladkakor hittar man hos välsorterade ICA-handlare till ett pris som ligger under till exempel Marabous "sockrat fett med chokladsmak", typ 12 spänn för 100 g.

Att mörk choklad är nyttigt är helt logiskt - det följer nämligen av min teori "allt som är gott är nyttigt, annars skulle det ju inte vara gott".
(Men man måste givetvis ha sinnesnärvaro att inse att till exempel vanligt godis inte alls är särskilt gott)