UL eller inte

NUI; sa:
Malindo; sa:
Trekking-Sandaler áv den typ du länkar till är helt klart en trend som är kraftigt pà gâng.

Jag tar det som ett tecken att det är fler än jag som inte störs av att bli blöta om fötterna :)

Ibland mâste man betänka att vi ser pâ saker och ting ur olika perspektiv, och att just svenska fjällvandringar hör lite till de udda grejserna, även för produktutvecklare. Sâlunda asocieras i Sverige en veckas vandring i regel med hög risk att bli blöt om fötterna pga väta utifrân, omän längs en ganska jämn och mjuk terräng. Dock, vandring i mânga andra delar av Europa asocieras snarare med dels torrt och varmt väder/underlag, samt ojämn, stenig, eventuellt även risig och allmänt aggresiv terräng.

Skodonen bör här dels ge stöd och skydd i denna typ av terräng, och dels gärna andas sâ mycket som möjligt. Denna typ av sandaler är alltsâ fr.a gjorda för att öka ventilationen, och alltsâ därmed minska vätan inne i skon.

Malindo; sa:
Ibland mâste man betänka att vi ser pâ saker och ting ur olika perspektiv, och att just svenska fjällvandringar hör lite till de udda grejserna, även för produktutvecklare. Sâlunda asocieras i Sverige en veckas vandring i regel med hög risk att bli blöt om fötterna pga väta utifrân, omän längs en ganska jämn och mjuk terräng. Dock, vandring i mânga andra delar av Europa asocieras snarare med dels torrt och varmt väder/underlag, samt ojämn, stenig, eventuellt även risig och allmänt aggresiv terräng.

Skodonen bör här dels ge stöd och skydd i denna typ av terräng, och dels gärna andas sâ mycket som möjligt. Denna typ av sandaler är alltsâ fr.a gjorda för att öka ventilationen, och alltsâ därmed minska vätan inne i skon.

Mycket bra inlägg, för det ger mig bränsle till att provocera fram en rejäl förlängning av den här tråden.

Det du säger är naturligtvis sant när det gäller vätan, bara så att vi har den saken ur världen.

Men det betyder väl också att om man kan utveckla sandaler för att gå med i ojämn, stenig och aggresiv terräng så är jag inte helt ensam om att anse att man inte behöver pansarkängor med det mytiska "vriststödet" för sådana aktiviteter?

Punkt nummer två: Dagens vadderade monsterkängor är ju därmed uttalat utvecklade för just en torr, aggressiv, stenig och ojämn miljö i europeiska och amerikanska alper. Inte för den smala aktivitet som svensk fjällvandring är. Ändå har de under de senaste decennierna med smart marknadsföring lurat oss pryltokiga nordbor att inköpa dem för en helt olämplig användning i våra svenska fjäll. Där de är onödigt tunga och styva och dessutom inte klarar att bli våta utan att fördubblas i vikt och dessutom ändå blöta ned fötterna.

Jag lutar mig bekvämt tillbaka och inväntar vågen inför detta ovedersägliga resonemang...

Cheers
Jörgen
[Ändrat av NUI 2005-10-06 kl 20:56]

Nån som vet vad ett par Converse AllStar väger?

Min gode vän Johan går sin egen väg. Han skulle snabbt avfärda hela diskussionen om dämpning, stöd, skydd och vattentäthet hos skodon som trams och prylbögeri. Ett exempel.. Sarek -96; Sex (6!) dagar vandrar Johan med Converse AllStar på fötterna! (Lägg till en päronsäck utan avbärarbälte och endast arméns makaroner, 8 min koktid på T-röd)

Fast man kan se lite sammanbiten ut efter en lång dag i Conversen..

johan2.jpg

Toppattackskostymen (Loametjåhkkå nära Pårte)..

johan.jpg

/Ola
[Ändrat av dexecupen 2005-10-06 kl 21:28]

Otroligt skön snubbe - jag har velat göra samma grej flera gånger. Gå i fjällen med grejerna i en Konsumkasse.
Men jag tvivlar på att det är kul i ett par Converse.

Visst, våra fötter är konstruerade för att funka barfota. Men tänk på att det är en GENETISK konstruktion. Hur fötterna väl funkar när de är utvuxna till storlek 46 och tvingades in i skor medan de växte är faktiskt en helt annan sak. Visst, man kan träna sina fötter (läs gärna på om Zuluhövdingen Chakas träningsmetoder för sina förslappade infanterister), men med invuxna tår kan man nog inte komma hela vägen hur mycket man än tränar.

Men eftersom jag själv har haft tur och verkar ha fötter av stål så ska jag mer och mer gå över till lätta (ett kilo lättare än mina Hanwag) pjucks på tur. Men för vardagssvennen är nog de rejäla kängorna ett sätt att överleva turen.

Det är helt enkelt precis som i så många andra fall: amatörerna behöver de bästa grejerna, medan proffsen klarar sig med i princip vad som helst.

Här har vi henne

Sant broder, sant! "Proffsen" klarar sig med i princip med vad som helst. Därför borde du tänka om vad det gäller Conversen..
Vet inte vad den väger-men den ser onekligen lätt ut. Impregnera överdelen så suger den inte många gram vatten. Skon formar sig efter foten och inte tvärtom.
Stötdämpning överlåter vi åt kroppen (även om härdade föttet och benhinnor lär vara klar fördel)

1T695_400.jpg

/Ola

Nordesjö; sa:
Jag vet inte... jag är mer sugen på att ta mig genom Sarek med ett par kung-fu-dojjor. Converse är lite klossiga.

KungFu_skor.jpg
Jag tvivlar inte en sekund på att du kan få full skosponsring - inklusive ett par likadana lägerpjuck - här på Utsidan. Jag är gärna med om sponsrar kung-fuskorna om du vandrar och någon kontrollerar att allt går rätt till! ;)

Ujuj.. jag må vara en ömfoting men jag skulle inte vilja gå omkring med ett par converse på halkig blockterräng eller över branta snöfält. Vad gäller skodon blir väl var och en salig på sin tro. Jag är ju anhängare av kontinentala fodrade kängor som passar mina behov bäst. Jag upplever heller inga större problem med väta och innerskorna torkar nästan ur över en natt.
Men då är jag ju som sagt ingen ul-fantast. Jag har helt enkelt andra prioriteringar under mina fjällturer än att bara ta mig från plats A till B och skulle för allt i världen inte gå i endast sandaler. Men däremot tar jag ju självklart tacksamt emot alla tips för att minska vikten på annat i packningen.

NUI; sa:
Hur är det med skor avsedda för tävling i maraton och liknande?
Tävlingsmodellerna ligger normalt på 250-300g/sko.
Brittiska "fell shoes" (Walsh, Inov-8, Felldancer och Adidas Swoops) väger ungefär lika mycket eller något mer. Både tävlingsskor och "fell shoes" har kraftigt nedbantad dämpning.
Ett uppenbart problem om man är nyfiken på att testa "fell shoes" är att de, såvitt jag vet, inte finns på svenska marknaden. Litepac sålde Walsh tidigare men de verkar ha slutat helt med skor.
Jag har funderat en hel del över skoval den senaste tiden eftersom jag snart ska iväg till Lake District och KIMM. Om man frågar om tips på KIMM-forumet så får man i princip bara tips om Walsh, Inov-8 och Adidas Swoops. Det hjälper föga när man bor i Sverige...
Min lagkamrat som bor i Brighton f.n. har skaffat ett par Adidas Swoops och verkar klart nöjd hittills. Själv så väljer jag mellan mina OL-skor, Icebug, Montrail och Adidas XA Pro 3D. Isbaggarna borde kanske vara det bästa valet men jag vet inte om mina fötter pallar med två långa dagar i dem än...
Dels har jag haft problem med skavsår på vänsterfoten och dels så är de för låga i hälen för mig som är väldigt långt ifrån att vara hällöpare.
Oavsett vilka jag väljer så tänker jag försöka testa olika "fell shoes" när jag väl är i England.

NUI; sa:
.....
Punkt nummer två: Dagens vadderade monsterkängor är ju därmed uttalat utvecklade för just en torr, aggressiv, stenig och ojämn miljö i europeiska och amerikanska alper. Inte för den smala aktivitet som svensk fjällvandring är. Ändå har de under de senaste decennierna med smart marknadsföring lurat oss pryltokiga nordbor att inköpa dem för en helt olämplig användning i våra svenska fjäll. Där de är onödigt tunga och styva och dessutom inte klarar att bli våta utan att fördubblas i vikt och dessutom ändå blöta ned fötterna.

Jag lutar mig bekvämt tillbaka och inväntar vågen inför detta ovedersägliga resonemang...

Cheers
Jörgen
Det finns ovadderade kängor också.

Raskesven

Raskesven; sa:
NUI; sa:
.....

Cheers
Jörgen
Det finns ovadderade kängor också.

Raskesven

Japp, de klassiska bondeförbundarna, som Graninge, Lundhags och dina Jörnkängor är ju exempel på kängor som vuxit fram organiskt ur de skandinaviska surhålen. Det var inte sådana kängor jag menade.

Jörgen
PS. Det kan väl vara värt att tilläga att för höst- och vinterturer med familjen i hemmaskogarna tycker jag mina vadderade kängor med Gortex-membran är sköna på foten och bra (så länge membranet håller, vilket brukar vara något år eller så).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg