UL eller inte

Strykarräven; sa:
Enklare damasker syr man bäst själv, om de inte kräver total vattentäthet. Blir skräddarsytt efter dina behov, och så UL som du någonsin kan önska.
Med tanke på att jag inte äger en symaskin och det faktum att jag knappt kan sy en grytlapp så föredrar jag nog att köpa en... ;)

Jaja, jag ska inte tjata (eller?), men om man en gång ska lära sig sy, så är damasker något av det enklaste att börja med. Min sambos vinterdamasker sydde hon när hon gick i femman, och de funkar ännu...

Strykarräven; sa:
Jaja, jag ska inte tjata (eller?), men om man en gång ska lära sig sy, så är damasker något av det enklaste att börja med. Min sambos vinterdamasker sydde hon när hon gick i femman, och de funkar ännu...
Jag har sumpat ett färdigköpt damaskkit trots handledning, instruktioner och färdigklippta bitar så jag känner mina egna begränsningar när det gäller att sy... :-/
Med tanke på att jag inte övat (sytt) sedan dess - drygt 15 år sedan - så tror jag inte att mina färdigheter i sömnadskonsten utvecklats till det bättre... ;)

Damasker

haskell; sa:
Strykarräven; sa:
Jag har sumpat ett färdigköpt damaskkit trots handledning, instruktioner och färdigklippta bitar så jag känner mina egna begränsningar när det gäller att sy... :-/
Med tanke på att jag inte övat (sytt) sedan dess - drygt 15 år sedan - så tror jag inte att mina färdigheter i sömnadskonsten utvecklats till det bättre... ;)

Vilken funktion är det tänkt att damaskerna skall fylla? Skydda benen mot skav eller väta? Skydda skorna mot skav eller väta? Hindra sten och kvist från att åka ned i skorna?
Mina första damasker var för att hindra snö från att åka ned i mina Graningekängor. Så jag klippte av foten på ett par fotbollstrumpor i syntet och använde den elastiska cylindern till att trä över kängskaft och ben.
Alltså, beroende på syftet kan man tänka sig ett antal alternativa lösningar som inte innefattar traditionella damasker.
Det (ultra-)lättaste är naturligtvis att komma fram till att man egentligen inte behöver damaskerna.

Jörgen

Vad föredrar ni UL-fantomer: lätta (low-cut) terrángskor, eventuellt utrsustad med làg damask, eller látta terrángskor med lite högre skaft (sk. mid-cuts)

Malindo; sa:
Vad föredrar ni UL-fantomer: lätta (low-cut) terrángskor, eventuellt utrsustad med làg damask, eller látta terrángskor med lite högre skaft (sk. mid-cuts)
Om det ska vara UL så får det allt bli låga pjuck. Halvmesyrer har jag aldrig riktigt gillat, oavsett vad det gäller... :)

Jag kör med låga "trekkingskor", de är som ett par gympadojor men har vridstyvare sula. Det var ju de där GriSport-dojorna som jag skrev om i nån annan tråd. Det var de första liknande jag hittade som jag hade råd med, jag har sett andra märken som varit lite lättare men de har varit för dyra för min plånbok.

Fast jag har till viss del gått rätt mycket i ett par så kallade streetskor. De är otroligt lätta, torkar hur fort som helst, men sulan lämnar lite att önska (framförallt om man går på knölig mark).

Innan jag köpte GriSport-dojorna så körde jag med ett par billiga dojor med överdel helt i skinn som jag hittade på ICA Maxi för 179 spänn eller nåt sånt. Deras sula var rätt ok, men när jag köpte dem var jag mest ute efter att ha nåt som funkade i blött gräs utan att suga åt sig som en wettextrasa (vilket mina gamla gympadojor gjorde). Med rejält med minkolja så blev de täta och fina. (Men jag fick modifiera dem lite, jag sprättade upp plösen och tog ur skumgummit ur den, det var det enda skumgummi som fanns i dojorna och det frustrerade mig:)

Damasker var jag inne på i början av min UL-karriär, men jag har inte direkt känt nåt behov av dem senaste året. Men det beror väl lite på var man vandrar och kanske hurdana byxor man har.

Trailrunning, skyrunning, mountainrunning mm. mer eller mindre nya sporter har ju även lett till att det utvecklats specifika skor för dess utövare. Det ska vara látta skor med bra stöd och support, samt bra stötdämpning i sulan. I detta segment finner man numera tillverkare bàde ur running-sektorn (Adidas, Puma, Nike etc) samt Mountain-sektorn (Salomon, Montrail, Vasque, La Sportiva etc.).

man fàr dock se upp, dà vissa kallar sina produker trailriunning, multisport mm mer för att det làter inne och modernt än fór dess produkters reella prestationer.

Men som sagt, för en UL-vandrare torde vál dessa látta men ándà relativt vridstyva och stadiga skor vara nära idealet?

Malindo; sa:
Jag tycker allt det där är i tyngsta laget :)

Jag har ett par Garmont Nagevi som är trevliga. Inför långvandringen förra sommaren testade jag dem med Sealskinz i vatten. Nackdelen var att de sög upp ganska mycket vatten och tog låång tid på sig att torka.

Jag gick då halvvägs till sandaler och är mycket nöjda med vattensportskorna Salomon Tech Amphib. De är inte vridstyva för fem öre och sitter mycket löst på foten. Min erfarenhet (som jag beskrivit i en annan tråd förra året om Gympadojor i fjällen) var att mina fötter mådde bättre av att kunna flexa och röra sig nästan som om jag gick barfota.

Jämfört med sandaler (som jag inte testat i fält) ger de ett bättre skydd mot vassa pinnar och stenar för foten ovanför fotsulan.

När jag går i fjällen så är fötterna och skorna konstant blöta och jag har inga problem med det. Nu i somras, med mina nysydda tunna byxor, klampade jag bara rakt på vid alla vad. Efter fem minuter var det bara en 5 cm i nederkant av byxorna som var blöta.

Jag använde tunna strumpor av damstrumpemodell för att skydda mot skav och smuts en smula.

Jag ser det inte som mödan värt att försöka hålla fötterna torra i fjällen. Regnar det några dagar så kan man ändå glömma det, och man behöver ändå något på fötterna när man skall vada.

Såg en referens från 1500-talet om skottarnas skinnskor, pampooties. De hade hål som var avsedda att både släppa in och ut vatten. Jag kör med samma anpassning efter naturen :)

Jörgen

PS. Jag är naturligtvis medveten om att inte alla fötter trivs med den här lösningen, men det kan man ju inte veta förrän man har provat...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg