UL eller inte

NUI; sa:
Jag ser det inte som mödan värt att försöka hålla fötterna torra i fjällen. Regnar det några dagar så kan man ändå glömma det, och man behöver ändå något på fötterna när man skall vada.

Jag har ett par Lundhags professional high. Är alltid torr om fötterna. Med regnbyxor som tejpas över kängskaften kan jag stå utvadad och fiska en timme och fortfarande vara torr och varm om fötterna. Men men, det är ju individuellt vad man prioriterar som sagt var. Men det går att vara torr om fötterna i fjällen, om man bara vill det :)

TIll vardags ahr jag ofta Garmontskor, vet ej modellnamnet,
men de har en mycket styv Vibram-sula. 920 gram tror
jag paret väger. De är mitt val för åkrar, fält
småvägar och skogsstigar hemmavid, men i svårare
skogsterräng känner jag mig lite naken
och vinglig med dem - mina fötter är nog exceptionellt
dåliga (jag tränar den ena, senfästet, och jag
kopplar av på balansplatta ibland).

Funderade på att ta dem till Norge senast,
men utgick från att
de måste bli väldigt blöta. Det blev dock mina kängor
och jag vadade i strikt bemärkelse inte en enda gång - det var
stengång ett par tillfällen, där jag måste leta efter
bra ställe.

Idealskon vore nog som dessa Garmont, men aningen högre, speciellt baktill, ty går jag brant i
promenadskor känns belastningen på hälsenan
ordentligt. En sådan sko skulle kanske väga 1.2 kg paret. Men jag skulle aldrig använda en sådan
i sydliga nejder.

(Mina löparskor - med inlägg -
väger väl 800 gram, och sådana skor slits väldigt mycket på sidan när jag springer asfalt, så vad de skulle klara i hård terräng vet jag inte.
Och sulan, vete fan.)

öringen; sa:
NUI; sa:
Jag ser det inte som mödan värt att försöka hålla fötterna torra i fjällen. Regnar det några dagar så kan man ändå glömma det, och man behöver ändå något på fötterna när man skall vada.

Jag har ett par Lundhags professional high. Är alltid torr om fötterna. Med regnbyxor som tejpas över kängskaften kan jag stå utvadad och fiska en timme och fortfarande vara torr och varm om fötterna. Men men, det är ju individuellt vad man prioriterar som sagt var. Men det går att vara torr om fötterna i fjällen, om man bara vill det :)

Jag betvivlar inte din erfarenhet. Men mitt val är en konsekvens av mina egna erfarenheter. Jag skulle förmodligen misslyckas även med den typ av Lundhagskängor du har.

Själv har jag nämligen aldrig lyckats hålla mig torr annat än med gummistövlar. Om jag har pratar med folk som vandrat månader i sträck i alla tänkbara väder och testat alla upptänkliga fotplagg som menar att regnar det några dagar på raken så finns det inga kängor som håller fötterna torra.

Mot den bakgrunden har jag valt att välja något som är så lätt som möjligt på fötterna (1 hg på foten motsvarar 5 hg på ryggen osv), som suger minimalt med vatten (blöta skor väger också) och som inte gör att jag behöver separata vadarskor (jag har också vadat med regnbyxor och stövlar) eller lägerskor.

Dessutom har jag mycket fotsvett, så min erfarenhet är att fötterna blir fuktiga även om det inte kommer in blöta utifrån. Men naturligtvis inte lika mycket.

Fördelarna med att gympadojorna är skonsamma mot fotens ben och ännu inte gett mig minsta skavsår (stort problem under mina stövel- och käng-år) har jag redan nämnt.

Så min slutsat är väl att jag, till skillnad från dig, inte är villig att betala priset, i form av vikt och särskilda åtgärder, för att hålla fötterna helt torra.

Jörgen

NUI; sa:
Så min slutsat är väl att jag, till skillnad från dig, inte är villig att betala priset, i form av vikt och särskilda åtgärder, för att hålla fötterna helt torra.

Jörgen

Javisst, smaken är som baken. Fast det känns verkligen inte som någon särskild åtgärd att ta på sig ett par kängor ;) Och hur klarar du att gå med konstant blöta fötter? Jag skulle frysa ihjäl :)

NUI; sa:
Jag gick då halvvägs till sandaler och är mycket nöjda med vattensportskorna Salomon Tech Amphib. De är inte vridstyva för fem öre och sitter mycket löst på foten. Min erfarenhet (som jag beskrivit i en annan tråd förra året om Gympadojor i fjällen) var att mina fötter mådde bättre av att kunna flexa och röra sig nästan som om jag gick barfota...
...
Jag använde tunna strumpor av damstrumpemodell för att skydda mot skav och smuts en smula.
...
...
Såg en referens från 1500-talet om skottarnas skinnskor, pampooties. De hade hål som var avsedda att både släppa in och ut vatten. Jag kör med samma anpassning efter naturen :)
Jag instämmer delvis, ska man ändå vara blöt om fötterna är det lika bra att vara rejält blöt, så man får lite cirkulation på vattnet, dvs hål så att vattnet inte bara kommer in, utan även ut. Fanns tidigare på ett par bra trailskor, Adidas Supernova Trail, antar att liknande finns på flera skor idag.

Alternativet är förstås att försöka hålla sig helt torr. När jag vandrar satsar jag på den strategin, när jag springer kör jag mer enligt punkten ovan.

Nylonstrumpor i fjällen? Snacka om UL!

öringen; sa:
NUI; sa:

Jörgen

Javisst, smaken är som baken. Fast det känns verkligen inte som någon särskild åtgärd att ta på sig ett par kängor ;) Och hur klarar du att gå med konstant blöta fötter? Jag skulle frysa ihjäl :)

Du får väl prova själv :)
Den här länken ger en fyllig beskrivning från mina erfarenheter av förra sommarens långtur.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28598

Jörgen

öringen; sa:
NUI; sa:

Och du lyckas då få tätt även vid plösen? Jag använder ett par Jörnkängor och brukar dra åt remmar runt byxben och känga vid vad. Ofta hinner det dock läcka in mer eller mindre i någon känga. Tejp vet jag funkar bra till stövlar, men de är ju mer lättejpade än kängor. Kanske skulle testa med tejp nästa större vad. Silvertejp?

Även om kängan fylls med vatten under ett vad är det inte så farligt, om kängan är ofodrad eller fodret går att ta ur. Bara att hälla ut vattnet, lägga i den sula och sätta på sig de strumpor som man tog av sig innan vadet, så blir inte blötkänslan så stor. Med snabbtorkande sulor och/eller ett extra par sulor och torr tjock strumpa vid lägret så blir det heller inga obehagliga problem med blöta kängor, tycker jag. Det är ju inte heller så att det rinner om kängorna även om det så regnat en vecka. Och får ett par ofodrade kängor stå i sol och vind torkar de upp.

Raskesven

Raskesven; sa:
Och du lyckas då få tätt även vid plösen? Jag använder ett par Jörnkängor och brukar dra åt remmar runt byxben och känga vid vad. Ofta hinner det dock läcka in mer eller mindre i någon känga. Tejp vet jag funkar bra till stövlar, men de är ju mer lättejpade än kängor. Kanske skulle testa med tejp nästa större vad. Silvertejp?

Jag knyter kängan som vanligt. Vid vad åker regnbyxan på och sen två varv silvertejp, funkar perfa:)

Sköter man om kängorna så klarar de vatten under mycket lång tid.

nermander; sa:
Problemet är ju fotsvetten. Skor som är så täta att de inte släpper in vatten släpper heller inte ut fukten särskilt bra.

Jag svettas inte så mycket kring fötterna, men det är ju förståss individuellt.

tigertamjaren; sa:
Nån som testat Keensandaler? Borde ju kunna funka för lätt vandring?

Det där såg intressant ut, kombinerat med sealskinz/GT-sockor etc. Det syns lite dåligt på bilden att de liksom är "genomsynliga" (skulle varit lite färgad bakgrund eller nåt så hålen syntes bättre). Var hittar man såna? (kostar de skjortan?)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg