Tvåmansjolle

Laser

Tänker man på dom pengar du kan tänka dig att lägga ner på projektet. Ttycker jag att Lasern verkar vara det ända vettiga. Tvåmans jollar är ruskigt dyra men kul också förstås. Lasern har ju ingen trapets men måste burkas ändå. Och enkelheten gör ju att man får väldigt bra segelkänsla. Som träningsbåt till en kölseglare som vill träna upp segelkänslan tror jag den kommer att funka bra. Ett annat plus är att det är en aktiv klass och det är lätta att hitta sparing partners vilket är jätteviktigt om du vill utveckla dig.

Något som är kul men dyrare är segelkanoter C-Kanoten är en tevlig och rask kanot. Många duktiga kölseglare har börjat som kanotseglare. Och är man villig att lägga ner tiden kan man bygga en själv. Men som sagt du hamnar utan problem över budgeten.

Lustigt att Två kronan skulle vara trög iochförsig är den väldigt bred och botten ser ut att vara platt vilket brukar ge stor våt yta. Segelytan är ju inte så stor heller så det kan nog stämma. Men den är ju avsedd att vara en nybörjarbåt

Tasar är en trevlig men dyrare 2-mansjolle.

Själv har jag seglat Fireball vilket också är en trevlig men lite udda jolle
 
Jag tackar för alla bra tips. 470 låter som ett
lysande förslag. Går att segla ensam eller på två
och är dessutom en bra seglare.

Då det gäller Expressen så är jag helnöjd med den och
där kan man ju tala om en bra seglare. Men tyvärr så
tar det en timme att åka till bryggan så jag kommer
inte ut så ofta. En jolle skulle jag kunna lägga i
fem minuter hemifrån så jag kan ge mig ut på kvällarna
i veckan, eller bara ett par timmar på helgen.

Har någon något tips på var man hittar annonser med begagnade jollar?
 
Vill köpa jolle

Jag letar efter samma typ; enmansjolle som man får plats två i. Priset är en väsentlig del då jag är 18år och inte har några guldbyxor men c:a 10.000kr får man väl räkna med? Kostar denna 470 under 10.000 eller?Jag vill ha nåt att åka snabbt i och en 127kg jolle måste vara ganska smäcker om den skall få nån fart när man seglar solo.
 
C-kanot

hassex; sa:
Något som är kul men dyrare är segelkanoter C-Kanoten är en tevlig och rask kanot. Många duktiga kölseglare har börjat som kanotseglare. Och är man villig att lägga ner tiden kan man bygga en själv. Men som sagt du hamnar utan problem över budgeten.

Hasse, vet du var man får tag i ritningar till C-kanoter? Byggs dem med stripteknik? Har du någon uppfattning av byggtid och budget? Finns det någon byggdagbok på nätet?

/Joakim
 
C-kanot

Jag har en del skisser på C-kanoter både stripp och ply. Jag har fått god hjälp av äldre kanot konstruktörer och jag har även utvärderat några äldre bra kanoter.

Problemet är bara att har tid att få fram en prototyp ännu och jag har lindrigt fullt upp med en massa annat just nu.

En kanot liknande farkost som visat sig fungera bra är annars Enorm som även är enkel och billig att bygga.

kan tänka mig att det tar 300-400 timmar att bygga en C-kanot kostnaden ligger nog runt 30 000-50 000 mycket beroende på vilka beslag och rigg man väljer seglar grejer är hiskeligt dyra. Man kan säkert bygga både billigare och framförallt dyrare. Strip tar lite längre tid än ply

Hans Friedel
 
505

Jag tycker att en 505 är jollen du ska ha.
En mycket snabb jolle om du har en gast som hänger i trapets och kör spinnaker, samtidigt som den är lätthanterlig om du vill köra ensam med bara storen.
Behöver inte bli så dyr. mellan 10 000 -15 000 så får du en hyfsat fräsch...
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg