Tvätta ull sockor?

Eller förresten, det kan vara "strykfritt" jag valde av misstag - det som filtade sönder min aclima woolnet

Ska man anta att "strykfritt" är anpassat för syntetkläder?

Sen har vi "fintvätt"-programmet. Överlag tycks det vara lite oklart exakt vad "fintvätt" som program betyder, det tycks betyda olika på olika maskiner. Ofta finns det både fintvätt-program och ulltvätt, sen finns det program för vanlig tvätt och för "strykfritt".

Jag läste någon gång någon som påstod att "Fintvätt" på äldre maskiner betydde ett hårt tvättprogram för syntetkläder, eftersom de då ansågs vara en ny typ av kläder som var mjuka och fina - och att "fintvätt" går hårdare åt kläderna. Jag har dock inte sett belägg för detta någon annanstans, så jag får väl utgå från att det inte stämmer.

Jag körde dom som handtvätt utan centrifugerande , sen klämde jag ur vattnet ur sockan. Jag vred inte sockan utom endast klämde ihop näven. Fungerade iaf bra.

Väcker liv i den här tråden. Köpte Woolpowers ulltvättmedel med 3% lanolin i för ett par veckor sedan. Ni som tvättar med detta hur är era erfarenheter?

Läste tråden och Gro som är textilutbildad har en hel del intressanta inlägg om det här med lanolin. Dels att det tvättas ur innan det återinförs i tillverkningsprocessen mm. Då just ull och dess egenskaper tillskrivs sådana egenskaper som vi vill ha är det rätt intressant. Antibakteriella, värmande i vått tillstånd, luktfria mm mer eller mindre. Vad spelar lanolinet för roll i just dessa sammanhang?

Såpa

...är perfekt för alla ullprodukter. Särskilt linsåpa, som är ganska fet.

...galltvål har också god effekt.

Tvättar på 30-40 grader i maskinen (ullprogrammet) och hänger som vanligt (tröjor kan behöva dras och formas lite).

//J

...är perfekt för alla ullprodukter. Särskilt linsåpa, som är ganska fet.

...galltvål har också god effekt.

Tvättar på 30-40 grader i maskinen (ullprogrammet) och hänger som vanligt (tröjor kan behöva dras och formas lite).

//J

Så det är inte nödvändigt att använda tvättmedel med lanolin?
Flaskan från Woolpower på 500 ml kostade 150:- men jag räknade ut att det blir ändå rätt billigt per tvätt då det är drygt. Fast priset är inte så viktigt utan mest att man vårdar de rätt dyra ylleplaggen på ett bra sätt så egenskaperna behålls.

Så det är inte nödvändigt att använda tvättmedel med lanolin?
Flaskan från Woolpower på 500 ml kostade 150:- men jag räknade ut att det blir ändå rätt billigt per tvätt då det är drygt. Fast priset är inte så viktigt utan mest att man vårdar de rätt dyra ylleplaggen på ett bra sätt så egenskaperna behålls.

Njaa, lanolin i all ära men jag tror det är en sales pitch. Viktigast är att undvika tvättmedel med enzymer som bryter ner ullen. Har också lärt mig att ull inte tål snabba och stora temperaturförändringar, så ljummet vatten och lätt handlag (eller bra ulltvättprogram på maskinen).

Linoljesåpa är trevligt och funkar förbluffande bra även för andra plagg som är hårt smutsade. Perfekt för handtvätt också :).

//J

Olika tillverkare, olika ullkvalitéer, olika bud

Icebreaker säger så här på sin webbsida "We strongly recommend that our customers only wash their garments on a normal cool or warm wash cycle with regular washing powder.".

Jag mailade dem för ett tag sedan och frågade varför de avråder från ulltvättmedel och fick det här svaret.

"The structure of Merino is actually quite different to that of regular wool. Our fabric is designed to be washed on a regular cycle with regular detergent without enzymes. Detergents that are designed especially for wool products are suitable for use on coarser wool but often contain softeners that can actually damage the finer Merino fibres, potentially causing holes or general fabric deterioration."

Eller förresten, det kan vara "strykfritt" jag valde av misstag - det som filtade sönder min aclima woolnet

Ska man anta att "strykfritt" är anpassat för syntetkläder?

Sen har vi "fintvätt"-programmet. Överlag tycks det vara lite oklart exakt vad "fintvätt" som program betyder, det tycks betyda olika på olika maskiner. Ofta finns det både fintvätt-program och ulltvätt, sen finns det program för vanlig tvätt och för "strykfritt".

Jag läste någon gång någon som påstod att "Fintvätt" på äldre maskiner betydde ett hårt tvättprogram för syntetkläder, eftersom de då ansågs vara en ny typ av kläder som var mjuka och fina - och att "fintvätt" går hårdare åt kläderna. Jag har dock inte sett belägg för detta någon annanstans, så jag får väl utgå från att det inte stämmer.

Fintvätt är ett skonsammare tvättprogram än normalt enligt t ex
https://www.via.se/tvattips/tvattrad/
och det stämmer med mina vaga minnen från hemkunskapsundervisningen på högstadiet.
Så det du hört/sett är diametralt felaktigt.

Strykfritt versus "normal" skiljer väl sig i att strykfritt hoppar över förtvätt.
Vid måttligt smutsad tvätt är strykfritt ett sätt att spara lite vatten och energi.
För att vara helt säker bör du läsa bruksanvisningen för just din tvättmaskinsmodell, även om jag hoppas och tror symbolerna och språkbruket här är hyfsat standardiserade.

/Patrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyburgaren Tvätta kläderna utan vatten? Går det? Kläder 34
Johan123 Tvätta Dermizax i 40 grader? Kläder 8
oscar.nystromer Att tvätta och ta hand om Polycotton Kläder 3
Supergoofy tvätta eller spola av skalkläder för att bibehålla funktion längst möjligt? Kläder 0
JenniferS Kan jag tvätta skalplagg med såpa? Kläder 12
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
lilla_o Tvätta klättermusen byxor Kläder 4
terroor TVÄTTA FJÄLLRÄVEN JACKA, Bästa kemtvätten i stockholm???? Kläder 7
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
miss.daisy Tvätta GoreTexjacka? Kläder 8
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
thomasj Tvätta G-tex kängor??? Kläder 27
esoxlucius74 Tvätta jackan? Kläder 28
carbide Tvätta Paclite Kläder 7
Danne H Hur tvätta "skoterstövlar"? Kläder 0
Nyman Hur tvätta min Marmot Thunderlight jkt? Kläder 2
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
holetaker Underkläder i ull? Kläder 16
Bomaye syntetunderställ bättre än ull Kläder 5
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Lico Långisar Silke vs Ull? Kläder 16
thomas.vastervik Tvättips! (ull mfl material) Kläder 25
rJohansson Torktumla Ull? Kläder 16
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
rJohansson Hur förvarar ni ull? Kläder 8
pal2 Amningslinne i ull Kläder 8
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
Thump Fattig student vill använda ull i vinter.Funkar det här tror ni? Kläder 11
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
mifa Denna krympande ull. (merino) Kläder 9
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
Damberg Tvättmedel till ull som inte lämnar rester? Kläder 28
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
gro Ullimpregnering Kläder 7
Lintilla När kommer bh/topp i ull?? Kläder 2
PetNor Lös polokrage. Gärna i merino. Kläder 8
nmr tvättning av merino ull Kläder 15
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
lagrave Strumpor i 100% ull? Kläder 16
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
bouic Underställ i Ull Kläder 16
undar Ull Kläder 9
Egel Ull+H2O=varmt. Men varför?? Kläder 9
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg