tango, Jag håller i mångt och mycket med dig!
Dagligen räddas tex. bilister och övriga trafikanter helt gratis(skattemedel) trots att de förmodligen gjort dåliga val. Det bör inte vara skillnad om en olycka råkar inträffa i fjällmiljö.
När det gäller exemplet i en del alpländer och helikopterräddning - om jag inte har försäkring, blir jag inte räddad då? Ska man ligga där i glaciärsprickan och invänta döden? Är det det vi vill ha?
I Frankrike efterfrågas försäkringspapper eller kreditkort före avfärd med räddningshelikopter (Chamonixdalen). Jag vet inte vad som händer om man inte kan uppvisa detta - det krävs en hård och cynisk pilot som lämnar en allvarligt skadad person i snön men är det pistnära kan ju pistörer ta ner dig med pulka - osäker på det är belagt med kostnad det också eller inte.
Inom EU har man ju rätt till samma sjukvård som de lokala medborgarna men i många fall får man lägga ut själv först och sedan få pengar åter mot kvitto av sitt försäkringsbolag och när man väl ligger där med urledvridet knä är det kanske inte läge att leta efter billigast läkaren i stan....
/Patrik,