Min gissning är att de faktiskt gått östra leden, vännerna har vänt på björlings glaciär. Och de två killarna har inte riktigt hittat "klätterinsteget" med ferrata-wiren och där någonstans trillat ner på björlings glaciär.
Som jag minns det så är det ett par tiotal meters fall från hyllan där insteget är och ner på björlings glaciär som sluttar rejält i ca 100-150 meter innan det flackar ut.
I min värld så kan man med lite tur överleva ett sådant fall utan några större skador.
Att tidningarna skriver att dom räddades från storglaciären kan bero på att dom tänker att alla glaciärerna på kebs östra sida sitter ihop och därmed heter storglaciären allihop.
Sen känns det mest logiskt att folk med så lite erfarenhet skulle ge sig på östra leden.
mina fem öre...
I princip all rätt i dina gissningar. Mest korrekt information kan hittas i radiointervjun som gjordes alternativt Aftonbladet som hade en reporter på plats hos oss på sjukhuset i princip hela kvällen.
Säkerheten var rätt genomtänkt. Det fanns liggunderlag, kök, spade och rätt mycket förstärkningsplagg. Kommunikationen i gruppen brast efter 15 timmars fysiskt hård aktivitet delvis orsakad av en felnavigering i mörkret efter fjällstationen, men också av att vi var först på östra leden 2010. I övrigt... all well that ends well.