Tung packning!

@Trike fs26
Närå, min hoj står alltid inne här hemma. Förvarar den i ett källarförråd.

Både jag och återförsäljaren gjorde ett misstag när jag köpte. Vi trodde båda att alla modeller (då) tog 150 kg. Först senare jag insåg att det var 20 mindre för de vikbara. 20 kg är rätt mycket. Hela utrustningen för en långfärd i prinicip. I mitt all alltså. ;)

Sprida vikten tror jag också på. Har jag lite mycket när jag handlat eller plockat svamp t.ex. brukar jag hänga ett par kassar på sitsen, runt nackstödet. Det är verboten i manualen som du vet, men det är det också att skjutsa barn och annat kul som går alldeles utmärkt om man tänker sig för lite.;)

Har också svårt att tro att det var något fabrikationsfel på pakethållaren, men omöjligt är det ju inte.

Ja, det är jättemärkligt detta att cyklar tål mindre och mindre. Vet folk som drar tunga hembyggda kärror med en vanlig cykel, som mest har jag sett gissningsvis 4-500 kilos last. Och jag ska bara få dra några tiotals kilo med min...

Våra cyklar är ju byggda i alu också. Hade föredragit stål. Kanske bara är en gammal ingrodd fördom. Nu är ju som du säger alla rör så tunna så det kanske kvittar ur hållbarhetssynvinkel.

Beträffande hund har jag försökt hitta någon ras som är tillräckligt liten för att sitta på pakethållarn och som passar mig. Har kört med små hundar i korg på pakethållarn och det går ju fint. Hade ett tag en tänkbar, men mer än så var det inte. Jag gillar egentligen riktigt stora hundar och har haft såna förut, men p.g.a. cyklingen och ekonomi (matkostnad) får det bli nåt mindre denna gång, men det kommer nog inte att bli en ras under 10-15 kg. Bichon är jättetrevliga, känner flera stycken, men det är inte riktigt en ras för mig.

Nä, nu ska jag sluta kidnappa din tråd för att prata om mina problem.;)
 
Någon kapning av tråden kan jag inte se. Jag har skapat den för att efterlysa personer som lastar tungt, du liksom 2643 lastar tung. Jag tackar för båda för rea bidrag! och önskar er lycka till!
Jag tror på att en kärra kan avlasta cykeln om/när man behöver köra tungt. Lycka till.
 
IMG_2840.jpg

Fick en ny låda, den förra skadades i transporten (bucklor o repor). Jag ska montera den med öppningen på höger sida, tillverkaren monterar alla sina lådor med öppningen mot trafiken? De har jag haft i ett år nu, ska bli skönt att få den vänd åt de håll jag anser vara de rätta. Jag älskar kärran för övrigt, den motsvarar alla de önskemål jag kan tänka mig.
 
IMG_3486.jpgNu har jag köpt nya lastskenor till kärran, de sitter på locket för att fungera som takräcke, jag vill inte ta bort de gamla på förra lådan :) Mellan skenorna har jag också satt halkband i gummi, de är inte vassa likt andra halkband som lätt kan nöta hål i de jag spänner fast på locket/taket.
Jag har också köpt nya reflexer och inte klippt dem så korta som de gjorde på Aidoo, kärran fick ett litet annan utseende tack vare längre reflexer, kärran upplevs därför nyare :) IMG_3487.jpgFörutom att de skickade med ett par extra däck som plåster på de trassel som blivit med skador och förseningar, skickade dom naturligtvis även med deras logotyp, den är större än den förra och gjorde sig bättre på kärran. För att den nya större loggan skulle få plats, fick jag sätta den längst ner, varför den inte sitter mot bottenlisten beror på att fästet till stänkskärmen ska få plats där.
Det som är kvar att göra är montera stänkskärmarna och dra elen till E-Werken från navdynamon. Aidoo satte inte E-Werken på bästa stället tidigare, den satt intryckt i ett svåråtkomligt hörn,
Jag skulle vilja montera den i locket, där kommer den bli lättare att se och justera in, jag är dock inte övertygad om att kablarna kommer hålla för det i längden med tanken på att locket kommer öppnas och stängas otaliga gånger, kabelbrott, punkteringar och andra problem uppstår sällan när tillfället är som bäst.IMG_3492.jpg
För de som inte vet vad en E-Werk är, kan jag berätta att det är en enhet som kopplas till en navdynamo för laddning av mobil, gps o liknande.
E-Werken ska garantera att det inte blir strömtoppar som kan förstöra de apparater som laddas, vissa elektroniska enheter kan vara känsliga för det och gå sönder. Andra enheter kräver kontinuerlig ström för att ladda, då kan man köpa till en batteribuffert, den laddar under cykling och ger en jämn ström under laddningen även om du stannar eller saktar in cykeln.
Jag har två navdynamon, en på cykeln med E-Werk och batteribuffert som laddar den elektronik jag behöver samt lamporna på cykeln.IMG_3501.jpg
Den andra navdynamon sitter på kärran med tillhörande E-Werk som laddar två stora batterier som till hör solpanelen. Solpanelen får ladda batterier när jag tältar.
 
Jag förstår om du tycker om campingplatser eftersom du har med en husvagnsutrustning :). Inte min kopp te att köra så tungt och långsamt men en liggcykel verkar kul! Skulle gärna prova någon gång men då får det nog vara en tvåhjuling.

Om nästan all packtyngd ligger i vagnen så antar jag att cykeln klarar belastningen. Jag blir mer fundersam över om bromsarna (trots att det är skivor) pallar med livet nerför? Här nära Hallandsåsen kan det gå fort ibland. Men du kanske undviker långa backar i största allmänthet.

/Andreas
 
Lär inte få ut nåt på garantin om ett rör går av ivf. Den är ju bara klassad för 130 eller 150 kg beroende på årsmodell. Det inkluderar cykelns, trailerns och förarens vikt. Men jag gillar att se hur tungt du lastar. Gör att jag oroar mig mindre när jag har ett par kilo för mycket. ;)
 
Hej Andreas! här får du mina svar.

ANDERAS
Jag förstår om du tycker om campingplatser eftersom du har med en husvagnsutrustning*.

JAG
"husvagnsutrustning" de var ett kul ord på min utrustning :). Nej det är inte därför jag gillar campingplatser, jag gillar campingplatser för att jag tycker om att träffa människor, förutom de bekvämligheter som finns på campingar, jag lider inte heller av att vara ensam, men när jag ser andra människor på en camping fylls jag av ett behov som jag saknar när jag vildcampar, jag roas av att se och prata med människor, det blir därför tomt att vildcampa. Cykla ensam och planera mina egna rutter är helt ok men jag tältar gärna med andra.

ANDERAS
Inte min kopp te att köra så tungt och långsamt
JAG
Inte min heller (trodde jag!!!), men när jag frångick min lätta packning på ca7kg, min "hatiska" bivak, tunna liggunderlag och min enda vattenflaska på 75cl samt mina långa o snabba turer på 10-15 upp till 25 mil/dag, till förmån för ett stort tält, 5 liter vatten, kärra mm då tvingades jag tänka om och jag gjorde det så gärna för att kunna sitta upp i ett tält, dricka så mycket vatten jag orkade och ändå ha kvar till frukosten dagen efter, för att inte tala om vad ett tjockare skönare liggunderlag kunde göra och alla andra förmåner jag fick tack vare tyngre last med kärra, Då ändrades hela mitt sätt att cykla. även om det var motigt i början, början varade inte en dag eller två snarare två år, det var definitivt värt besväret att byta cykelstil.
Istället för att avverka mil/dag insåg jag att jag ändå inte hinner cykla så långt med denna last, då kan jag lika gärna rasta oftare, jag hinner ta mig tid att cykla in i byar och runt i städer för att se mig omkring, ta en glass sitta på en bänk titta på båtar eller människor. Trots att mina sträckor nu mer blir kortare, hinner jag ändå se och uppleva mer än jag gjort tidigare.
Att cykla som jag gjorde för 30 år sedan då jag började mina cykelsemestrar, som efter ett par år blev till ett mer jagande efter mil per dag än att söka efter nya upplevelser, det gick så långt att jag hellre cyklade förbi de som kunde vara kul eller intressant att se, intresset att avverka en viss sträcka per dag blev mer engagerande än att stanna för att äta eller campa, jag hade ju tempot o farten uppe. Det var inte svårt att strunta i både onödiga raster eller stanna för att titta lite längre på en sjö/handelsbod eller vad det kunde vara. Då passade inga campingplatser det var vildcamping för det mesta som gällde, oftast bara i plast över sovsäcken säck.
Den cykelstil jag har i dag är inte lättvunnen. Det är psykologiskt mycket ansträngande att cykla långsamt. Jag blev tvungen att lossas som att jag gick, denna tanke hjälpte min hjärna att dra ner på takten och bli mer nöjd med farten, tanken räcker bara en bit, eller så länge jag lossas se varenda fotsteg jag tar, tänker jag på annat då är jag snart uppe i 20-25km/h ändå trotts min kärra jag hade då, de tar dock en liten stund innan jag kommer på mig själv att cyklar så fort, jag får då tvinga mig själv att dra ner på tempot igen och igen gång efter annan.
Jag bestämde mig för ytligare en metod, nämligen stanna på alla ställen jag såg som trevliga för att ta en fika, soppa eller äta lunch, de tvingade ner mitt adrenalin påslag och jag kunde åter cykla lugnt en stund. Jag jämförde cykeln med en packåsna på vandring, det går inte fortare men jag den orkar ta mer packning. Jag kämpade med detta i ett par år, jag vägrade nämligen att cykla på som jag gjorde de första 5 åren även om det var roligt så missade jag mer då än jag nu.
Skillnaden jag ser på den tiden o nu är att stillheten och mina campingar är mer värdefulla än cyklingen, men jag vill inte stanna mer än en natt på samma ställe, jag älskar fortfarande att cykla och vill ha förändringen. Jag har alltså provat på båda sätten under ett antal år och min utvärdering av detta blir att jag upplever och ser mer saker per dag på mina 5-7mil än jag gjorde på mina 10-15 mil när jag cyklade 20 han jag inte se något som intresserade mig.

Om det inte är din kopp te att cykla långsamt o tungt, betyder de bara att du inte känner till något annat för du har inte provat.

ANDREAS
liggcykel verkar kul! Skulle gärna prova någon gång men då får det nog vara en tvåhjuling.*

JAG
Det finns tillbehör till tvåhjuliga liggcyklar som kan ta utrustning för cykelsemester

ANDREAS
Om nästan all packtyngd ligger i vagnen så antar jag att cykeln klarar belastningen.

JAG
Så är det inte :) mina packväskor på cykeln är lika tunga som de jag har i kärran. De som är i kärran är däremot mer skrymmande, men jag tror att min varsamma cykling ändå får grejerna att hålla.

ANDREAS
Jag blir mer fundersam över om bromsarna (trots att det är skivor) pallar med livet nerför? Här nära Hallandsåsen kan det gå fort ibland. Men du kanske undviker långa backar i största allmänthet.

JAG
Nej jag undviker inga backar, har inga problem med dom varken uppför eller nedför. Cyklade i Finnland förra året, otroligt backig resa. En av nedförsbackarna kom jag upp i 70km/h, det skulle vara synd att bromsa från denna underbara hastighet, dessutom behövdes farten till nästa uppförsbacke. Bromsarna på en cykel är inte gjorda för denna vikt eller fart. Jag har läst rapporter om elcyklarna, de har generellt för dåliga bromsar till de fordonet de blivit sedan de fått eldrift. fördelen med min cykel är att jag har två två framhjul med skivbromsar och en kärra med två skivbromsar. även om min cykel är tyngre än vad en annan cykelsemestrare har, inbillar jag mig att jag har kortare bromssträcka

I år planerar jag bland annat cykla 100mil i Lettland o Estland. vi kommer vara 3 st trikar som tältar efter den sträckan, den första veckan kommer vi förmodligen vara 4 trikar men hans semester räcker inte till hela turen, min cykel kommer vara lika fullastad som tidigare och jag tror inte de kommer stöta på några problem. Cykeln är nu helt genomgången. Ny olja i navhubben, nya däck, bytta innerslangar till bilventil, alla bromsklossar är bytta, frarmvagnsinställningen är justerad, kedjan är bytt, alla leder är
smorda och jag har köpt ny pump för bilventil. Jag håller även på att bygga en likriktare som ska ersätta E-verken i kärran, E-verken stryper nämligen den Amp som navdynamon klarar av att ge. Jag behöver de flödet för att ladda mina stora batterier.

Hej DoktorGlas!
Forum är inte min starka sida, men min kompis sålde en av sina trikar till någon i detta forum, de fick mig att skriva igen, får se hur länge det varar. din vikt på cykeln är förmodligen inget att oroa sig för. Den vikt cykeln är uträknad för att klara, är under hårdare förhållanden än vad jag tror du har den till. Att använda cykeln till transporter på asfalterade vägar är otrolig skonsamt för cykeln, det som är mera påfrestande är att cykla i skog och gupp där varje stöt blir flera gånger tyngre än vad maxvikten säger. Jag kan inte tänka mig att din cykel inte skulle hålla, även om du lastar 10-20 kg mer på den.
 
Pakethållaren på min gick sönder förra året. Upptäckte det inte just när det hände, så vet inte exakt vilken last som knäckte den. Den är klassad för bara 25 kg och jag har kanske haft lite mer ibland, men inte mycket.
 
Jag tror inte alla saker är uträknade med matematiska hålfastighetsparametrar det kör nog lite på känn. Cykeln är en betydligt dyrare sak att räkna fel på, därför tror jag att den håller för mer vad en pakethållare sägs kunna belastas. Jag tror alltså inte att cykeln går sönder under samma förhållanden som pakethållaren gör. Spar kvittot på den nya och begär en ny om den går sönder igen, eller be någon svetsa ihop den gamla
 
Nej, naturligtvis håller cyklen för mer än 25 kg. Men min avsikt med inlägget var att påpeka att pakethållaren de fakto gick sönder och den kan knappast ha varit överbelastad med mer än ett par kilo som mest. Därmot kör jag ofta med uppåt den vikten (handlar, plockar svamp och bär o.s.v.). Säg 10-20 kg är inte ovanligt.
 
Jag har oxså kört sönder pakethållare, utan speciell överlast. Cresent stål standard och ESSGE aluminium, den senare hade jag mer förståelse för. Även om paketet vägde knappt 10kg.

Trasiga cykelväskor under färd är ett annat kapitel.

Allt vållar onödiga irritationsmoment.

go tur
 
Det finns enkla tabeller (så kallade "latmask") för att räkna ut materialets bärighet och styrka. När dessa tabeller användas på en cykel som hoppar, skakar o kränger, utsätts materialet för andra krafter än om de är fast monterade på något som aldrig rör sig, de verkar tydligt att tillverkaren missat omständigheterna när de går efter dessa tabeller. Otroligt irriterande att allt räknas i tid och förtjänst nu mer, då konkurrensen från andra är så hård, mer noggrant än så är det nog inte, möjligtvis att de har tagit till något extra. I de flesta fall fungerar det förmodligen och den lilla felmarginal när de inte håller, är säkert försumbar och garantin har dessutom passerats och hur många har kvittot kvar på pakethållaren om den går sönder?
När jag beställde min cykel, ville jag ha ett extra stag monterat på pakethållaren, de förlänger pakethållaren och ramar in bakhjulet på ett snyggt sätt enligt mig. Min cykelhandlare jag beställde cykeln genom, hade stora problem att få genom denna detalj, på grund av försvagningen i konstruktionen med skruvhål och de klena stagen som förlängde pakethållaren.
Cykeln är tysk och det verkar som att alla tyskar förds till ingenjörer och de är extra svåra att ha med att göra, när man frångår en konstruktion som de har räknat på. Det blev många turer innan jag fick som jag ville med min förlängning av pakethållaren. Jag lägger till en bild på min förlängda pakethållare, originalpakethållaren slutar i en böj straxt innan halva hjulet. Däcket är blått för att den är uppställd på en trainer, jag planerar nämligen att cykla Vätternrundan i år.
Jag hade samma problem med mina tre klingor fram som jag ville ha. De blev tyvärr tvärstopp då jag har Rohloff-nav som inte är konstruerat för att hålla för alla kombinationer av kuggar då krafterna blir för stora. Det slutade med att jag fick köpa en frontbom löst vid ett annat tillfälle med pinne för att hålla växelförare, byta vevhus för att få plats med fler klingor och få som jag ville :) Nu har jag två försvagningar av min cykel och de har hållit än så länge. De som hänger ner efter pakethållaren är hydraulikkopplingen till bromsarna på kärran.
 

Bilagor

  • IMG_2193.jpg
    IMG_2193.jpg
    59 KB · Visningar: 535

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg