Tryckskärmstelefon i zip-påse

Jag funderar på att köpa en så kallad smartphone och lägga in Garmins Friluftskarta för att använda som hjälpnavigationsmedel om det blir dimmigt och svårorienterat under fjällvandringarna. För att skydda telefonen mot väta tänkte jag ha den i en zip-påse. Frågan är då: fungerar det använda en modell med tryckskärm när man har den i en sådan påse, eller måste jag välja en med fysiska knappar?

Det tror jag. Har haft min Iphone i en sån där Haglöfs watatait-påse när jag åkt långfärdsskridsko och när det regnade på fjällvandringen och det funkade finfint med pekskärmen, dessutom gick det bra att ringa med den i påsen också, både jag och mottagaren hörde fint.

Vad skönt att höra, då har man med andra ord ett ganska stort urval telefoner att välja på. Om jag förstått det rätt behöver telefonen ha något av operativsystemen Blackberry, Palm, Symbian eller Windows Mobile samt naturligtvis ha inbyggd gps för att det ska fungera.

Om det nu går bra med zip-påse som väderskydd lär ju det här med Friluftskartan i mobilen snart bli en storsuccé. Åtminstone för oss som bara ska ha den som sekundär navigationsutrustning.

Ja zip-påse funkar fint iaf med min Nokia 5800.. Jag körde så när vi jobbade på en SMUTSIG industri och var tvungen att ta emot samtal. :) Ta dock med ett par påsar för det kan givetvis hända att det går hål..

Dock så verkar garmin-xt dvs enda gpaalternativet till Symbian suga rätt mycket, och det verkar lite krångligt att pirata dessutom.. Samtidigt som den köpta versionen verkar ligga på ett eget minneskort och således måste man ta ut sitt eget när man ska gpsa, men det kanske fanns nån lösning på det också, vem vet.

Bara en liten varning. :)

+ använd skyddsfilm på skärmen, så håller den sig snygg myyyycket längre :)

Funkar det alltså men en telefon med kapacitiv pekskärm som t.ex. iPhone i en ziplock-påse? Eller kanske ännu hellre än Aquapac-påse? Trodde att man var tvungen att använda fingrarna direkt på en sådan skärm. Pekpenna funkar ju t.ex. inte.

Jag har i alla fall provat min kamera med pekskärm i en Aquapac-väska och det fungerade bra. Men jag tror att det är en resistiv pekskärm på kameran så det säger kanske inte så mycket.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg