Lite enkelt gaslagspillande (pV = nRT) ger (om man antar konstant däckvolym) att trycket borde sjunka med 16% ty temperaturen sjunker med cirka 16% (54 grader av 293).
Approximation till ideal gas borde vara rätt bra då temperaturerna är relativt höga (jfrt med kokpunkt för "luft") och densiteten låg.
Hur gjorde du dina tester?
Jag pumpade däcken upp till önskat tryck innomhus, väntade en stund inne och kontrollmätte. Ställde ut dom på bron occh mätade igen efter en halvtimme, två gånger på varje tror jag.
Så det här är väldigt faktiska mätningar, och trycket sjunker inte så mycket i och med själva mätningen vid så relativt lågt tryck och stor volym i däcket.
Tycker mig minnas att ett argumnet för att almänna gaslagen inte stämmer i detta fallet är att mängden (eller snarare volymen) gas i däcket faktiskt förrändras. Skulle vi vara ute i det fria och mäta skulle det bli väldigt annorlunda men här blir det faktiskt mindre gas per cm^3 i däcket.
För temperaturen i sig kommer väl påverka trycket den också..
Men jag kommer inte ihåg och det kanske inte är något hållbart resonemang heller.
Mäta själv och kolla vad du kommer fram till..
Så då tar du trycket kallt / trycket varmt i vilken enhet du nu kan mäta det i (tal mindre än 1, efterssom trycket har sjunkit) och tar roten av det utefrån hur många grader du hade. ^(1/X) Där är X antalet grader i förrändringen..
Exempelvis:
Trycket sjönk från 2.5 till 2 bar på 10 graders skillnad. alltså
0.8^(1 / 10) = 0.977932769 (tionderoten ur 0.8)
Trycket sjönk 2.21procent per grad som temperaturen minskade
Men det jag skirver här är inte kontrollmätat utan mer en principskiss!
Och exemplet är överdrivet.