Hur går det med stripbyggen i stugorna?

Isfjorden på G

Hej alla glada paddlare,

Vissa av oss har ställt in för säsongen och ägnar oss åt andra aktiviteter som kanske kajakbygge.
Jag har nu kommit en bit på väg med min Thomasson Isfjord och även andra vinteraktiga aktiviteter är under förberedelse, så som skidor och långfärdsskridskor.

Kavaten har gjort ett gott jobb de dagar den har varit ute och jag tycker att det är en trevlig kompis att paddla i. Stabil och trygg utan att kännas tråkig. Den vänder på en femöring, om skeddan är uppe och den beter sig gott i sjön, även i, för mig, grov sjö.
Nästa steg är väl att den skall få sig en längre tur.

Vad har jag gjort med den sedan den blev "klar" ?
Ny sits, den första blev lite trång vidhöftknölarna, när man vinklade upp knäna.
Lite mer gummicords på däck för att fästa reservpaddel och annat i.
Nylonremmar med snabbspänne utanpå luckorna, jag har fått de underliggande hakarna som den nerdragande gummicorden som drar ner luckorna , att släppa några gånger och det känns inte så tryggt, att luckorna inte sitter på plats riktigt. Det fick bli funktion före estetik då däcket blev "kladdigare" med de nya remmarna.

Lite mer om nya Isfjordsbygget med bilder och några diverse andra inlägg finns på Min blogg

Finnsdet några andra byggare, som man kan få "komma in i garaget hos" ?
Som byggare är man alltid intresserad av att se andras byggen så kom igen nu!!!!

/Rob

Ser fint ut Rob!

Bilder från mitt SOF-bygge finns här på bloggen
Modellen är baserat på div beskrivningar i böcker och anpassad till mina egna kroppsmått och idéer om hur en kajak ska se ut :)

Mer info om projektet här

Mvh
Niklas

Isfjorden klar!!

Jepp, den är klar!
Igår fick den komma ut ur garde...Garaget för lite fotografering och vägning.

Den vägde in på 20kg blankt, ganska okej för en 543 lång kajak!

Mer om detta och hela bygget finns på min blogg
En bild finns också i mitt galleri här på Utsidan

Nu hägrar premiär till helgen och Pohlman verkar vara på min sida!

/Rob

Vackert Rob!!

Vilket arbete! Kul med kombinationen kolfibersarg och träkajak! Ut och paddla och njut!! ..och var stolt :)

Ha det
/Niklas

Ritningen klar?

Min drömkanot (solokanadensare) är långtifrån klar... Igår gjorde jag de sista ändringarna på ritningen... Nu ska jag kolla om jag hittar någon som kan tänka sig att granska den för att se om jag gjort några vansinnesfel. Sedan återstår då bara själva bygget! Fast om ritningen får klartecken av folk jag litar på, så kanske jag lejer ut den detaljen, varför förstöra en bra kanot med dåligt trä- och epoxi-arbete?
Nej, egentligen skriver jag ett svar till Arne. Jag syr flytbagar till kanadensarna av vävda duschdraperier. Då kan man forma dem som man vill (efter skrovet). Rullstängning och tejpade sömmar, så blir det vattentätt. Mina är jag nöjd med, de är lätta och täta. Hälsar Anna

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg