Träna på baksmällan?

Re: Går bra det

peppe_malmqvist; sa:
Jag måste säga att lugn löpning i 5-minuterstempo är det enda som åtgärdar baksmälla för en sådan gammal gubbe som jag (33 år). Efter 10-15 km så brukar jag känna mig som människa igen.

Jag har teorin att människan föds med en begränsad baksmälle-buffert. Ungefär som däck. När man kommer upp över 30 så har man slitit ut däcken och kör på fälgen så att säga. Det är därför som det blir värre och värre med åren. Önskar jag kunde köpa nya däck.

Peppe

Håller helt med Peppe-mannen, träning är en riktigt bra återställare, dock en aning motig (understatement). Men sen brukar inte jag bli så bakis heller. Dricker man bara ordentligt (...) innan man knoppar in (vatten alltså!) brukar baksmällan bli mild och fin.

Herr Malmquists däckteori tror jag inte alls på. Pumpa upp däcken du har med lite vatten så är nog baksmällans saga all.

/ G
 
Re: Re: Går bra det

tigertamjaren; sa:
Herr Malmquists däckteori tror jag inte alls på. Pumpa upp däcken du har med lite vatten så är nog baksmällans saga all.

/ G

Tigertämjaren har talat med kloka ord.

Man får tacka för tipsen! Jag ska genast imorgon prova om detta fungerar inför Gävle Halvmarathon!

Peppe
 
Träna på bakfyllan... hm... bästa sättet att träna upp sin bakfylla är väl att supa till regelbundet. Börja med två spritpass i veckan, efter hand kan du gå upp till 3-4 pass. Kom ihåg att elitfyllon tränar på bakfyllan varje dag!
 
Uch!

Träna på bakfyllan? Nej, fy säger jag bara. Fast, sen har jag nog världen värsta bakfylla. Jag är rätt nöjd om jag kan gå ner till byn när jag är bakfull. Att träna? Det har jag aldrig tänkt på.

/
 
Re: Re: Re: Re: Går bra det

tigertamjaren; sa:
Låter som en i mitt tycke optimal uppladdning!

Best of luck!

/ G

Tack, men det blev en sluttid på 1.22.02. Hade nästan hoppats på lite snabbare, men banan var ganska oinspirerande och jag fick springa sista halvan helt själv. Vet inte om resultatet berodde på att jag blev oinspirerad eller "uppladdningen".

Bäst jag provar på nästa lopp igen.

Peppe
 
Re: Re: Re: Re: Re: Går bra det

peppe_malmqvist; sa:
Tack, men det blev en sluttid på 1.22.02. Hade nästan hoppats på lite snabbare, men banan var ganska oinspirerande och jag fick springa sista halvan helt själv. Vet inte om resultatet berodde på att jag blev oinspirerad eller "uppladdningen".

Bäst jag provar på nästa lopp igen.

Peppe

Sprang själv en halvmara igår (sista 22 km på Lidingöloppsrundan) på en erbamligt usel tid (vill faktiskt inte ange den...) efter att ha laddat upp UTAN alkohol och vatten.

Herr Malmquist å andra sidan höll ju under 4-minuterstempo på en halvmara, efter den ovan rekommenderade uppladdningen. Tycker att vi utifrån detta empiriska underlag utan vidare kan konstatera att konceptet håller! ;)

Grattis!!!

/ G
 
Det är ju ett knívigt dilemma detta om man gillar både motionsträning och rusdrycker. Jag har ändå hittat en liten utväg ur detta men om det är så mycket bättre för kroppen vet jag inte; jag passar på att hinka i mig lite extra då jag är sjuk, typ förkyld, för då tränar jag ändå inte.

En annat bra tips om man inte har centralstimulerat (tack för det ordet, Jocke!) alltför mycket är 2-3 st Resorb innan läggdags. Funkar bra för mig, slipper baksmällan.

/Stefan
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Går bra det

tigertamjaren; sa:
peppe_malmqvist; sa:
Tack, men det blev en sluttid på 1.22.02. Hade nästan hoppats på lite snabbare, men banan var ganska oinspirerande och jag fick springa sista halvan helt själv. Vet inte om resultatet berodde på att jag blev oinspirerad eller "uppladdningen".

Bäst jag provar på nästa lopp igen.

Peppe

Sprang själv en halvmara igår (sista 22 km på Lidingöloppsrundan) på en erbamligt usel tid (vill faktiskt inte ange den...) efter att ha laddat upp UTAN alkohol och vatten.

Herr Malmquist å andra sidan höll ju under 4-minuterstempo på en halvmara, efter den ovan rekommenderade uppladdningen. Tycker att vi utifrån detta empiriska underlag utan vidare kan konstatera att konceptet håller! ;)
T o m under 3.50 per km om jag räknade rätt i hastigheten. Imponerande.

Med ovannämda empiriska forskningsresultat så är det ju fastställt. Fasen, jag måste dricka mer sprit för att komma i form.

/Håkan
 
Drick inte innan träning heller.

Har själv tränat ibland dagen efter(eftermiddagen) och tycker det gått förvånadsvärt bra. Ibland märker jag ingen skillnad alls när det gäller ork. Jag tror personligen att om du orkar träna och inte är rejält fyllsjuk så kan man nog träna.
Däremot så skall man inte träna strax innan man festar till. Kroppen funkar så att när du är påverkad av alkohol så bränner kroppen varken fett eller bygger muskler. Den har allt sjå att bearbeta detta "gift" som inhaleras. Så super man till efter ett träningspass är det som att "elda för kråkorna" som man kan utrycka det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
vojma Träna för 12-milatur på sex månader Träning och hälsa 18
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
Albertsson Träna på morgonen ? Träning och hälsa 9
camoscio träna med skavanker och handikap Träning och hälsa 6
Glännman Träna ryggen utan redskap Träning och hälsa 25
tango Vad är faran med att träna utan uppvärmning? Träning och hälsa 5
anoonym Träna Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
Patriksg träna samma muskelgrupp 2 gånger om dagen? Träning och hälsa 12
flanell någon som har erf av "ihopsäckat fotvalv" Träning och hälsa 4
roal90 projektarbete; vad driver dig till att träna? Träning och hälsa 9
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
Polarnatt Träna knän Träning och hälsa 2
adventure_transport Träna med brutet revben Träning och hälsa 20
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
schweingaard Träna för mycket Träning och hälsa 9
Tommy125 Träna inför kanotpaddling Träning och hälsa 8
henry99 Träna före vandring i bergen Träning och hälsa 24
traser Träna med Airtrim Träning och hälsa 4
Mac_boulder Hur ska man träna Träning och hälsa 1
bergholm Farligt att träna i kyla? Träning och hälsa 8
mrhandley Träna hemma Träning och hälsa 17
m_junken Träna i kyla Träning och hälsa 9
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
Bertil Träna hela livet ? Träning och hälsa 20
Northstar Träna inför lumpen Träning och hälsa 6
Träna inför lumpen med skadat knä Träning och hälsa 21
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 13
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
olaab Tips på bra enkel tränings klocka till frun i huset :-) Träning och hälsa 30
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
Xfinger Vad heter dessa övningar på engelska?? Träning och hälsa 1
tango Kvalitet och precision: Garmins pulsmätning på handleden? Träning och hälsa 9
salvion Hälsporre under fotsulan fram på foten? Träning och hälsa 7
arjemma Mäta kalorier på ett ungefär Träning och hälsa 21
Vildstjärna Tips på pulsband som inte glider ner Träning och hälsa 13
Pumba Personlig tränare på nätet ? Träning och hälsa 8
camoscio Jakten på en personlig tränare Träning och hälsa 0
super mario Hur lär man sig lyssna på kroppen? Träning och hälsa 7
zzeezz Intervall på motioncykel? Träning och hälsa 4
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
xyz123 Träningsprogram på iPhone Träning och hälsa 2
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
srpp "Husmorstips" om imma på simglasögon? Träning och hälsa 21
johan_e Tips på hemsida! Träning och hälsa 0
Erik_Strid Tips på tränings schema? Träning och hälsa 3
Flipper Förhårdnader på stortåns insida, barn Träning och hälsa 0

Liknande trådar